Buna ziua,
am o rugaminte, o firma a fost platitoare de impozit pe profit pana in 31.12.2012, apoi a trecut la impozit pe venit. Se mai completeaza Registrul de evidenta fiscala incepand cu 2013? Si daca da, va rog sa imi spuneticum, nu am lucrat cu IVM pana acum sinu vreau sa gresesc.
Multumesc
Incepand cu anul in care firma a trecut la impozit pe venituri microintreprindere nu se mai completeaza Registrul de evidenta fiscala,nemaiavand utilitate.
OG nr. 8/2013 a introdus in Codul fiscal obligativitatea contribuabililor platitori de impozit pe profit sa evidentieze in registrul de evidenta fiscala veniturile impozabile realizate din orice sursa, intr-un an fiscal, precum si cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestora. Noua prevedere este precizata la art. 19, la un alineat nou introdus – alin.6.
Pana acum completarea acestui registru era prevazuta doar in Ordinului Ministerului Finantelor nr.870/2005, actul normativ care il reglementeaza. Potrivit acestui ordin, registrul de evidenta fiscala se intocmeste de catre contribuabilii care sunt inregistrati ca platitori de impozit pe profit. Desi registrul este document cu regim special de tiparire si distribuire, normele legale permit societatilor sa-l intocmeasca si in forma electronica (conform art. 12 din actul normativ citat).
Acest registru are ca scop inscrierea tuturor informatiilor care au stat la determinarea profitului impozabil si a calculului impozitului pe profit cuprins in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat. Documentul se patreaza la domiciliul fiscal al contribuabilului si trebuie prezentat organelor de inspectie fiscala de cate ori este nevoie.
Informatiile inscrise in acest registru trebuie inregistrate in ordine cronologica si trebuie sa corespunda cu operatiunile fiscale si cu datele privind impozitul pe profit din declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat.
"Inregistrarile in Registrul de evidenta fiscala se vor face pentru fiecare perioada pentru care contribuabilul are obligatia de a declara impozitul pe profit", mai prevede actul normativ citat.
Reglementari noi referitoare la registrul de evidenta fiscala
Recent Guvernul a publicat si normele de aplicare pentru noile reglementari din Codul fiscal, completand si prevederile referitoare la registrul de evidenta fiscala.
Astfel, potrivit HG 84/2013, publicata in Monitorul Oficial nr. 136 din 14 martie, care a modificat Normele Codului fiscal, pentru determinarea profitului impozabil, contribuabilii sunt obligati sa intocmeasca un registru de evidenta fiscala, tinut in forma scrisa sau electronica.
Noul act normativ elimina reglementarile care stabileau pana acum ca registrul de evidenta fiscala trebuie tinut intr-un singur exemplar, compus din cel putin 100 de file. Aceasta prevedere nu mai exista in acest moment.
In ceea ce priveste documentul in format electronic, noile reguli stipuleaza ca forma electronica a registrului de evidenta fiscala trebuie sa respecte dispozitiile Legii nr. 82/1991 referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.
De asemenea, HG nr.84/2013 precizeaza clar si elementele care trebuie inscrise in registrul de evidenta fiscala, pana acum ele nefiind mentionate precis in Normele Codului fiscal. Astfel, in registrul de evidenta fiscala, contribuabilii trebuie sa inscrie:
veniturile impozabile realizate de contribuabil, din orice sursa intr-un an fiscal,
cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestor cheltuieli, precum si
orice informatie cuprinsa in declaratia fiscala, obtinuta in urma unor prelucrari ale datelor furnizate de inregistrarile contabile.
"Evidentierea veniturilor impozabile si a cheltuielilor aferente, se efectueaza pe natura economica, prin totalizarea acestora pe trimestru si/sau an fiscal", mai precizeaza noile reglementari din Normele de aplicare a Codului fiscal.
Pana acum, vechile prevederi stabileau ca ”modul de completare a registrului de evidenta fiscala este la latitudinea fiecarui contribuabil, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii ale acestuia”, fara a numi punctual informatiile exacte care trebuie inregistrate in acest document.
Reglementare veche Reglementare noua, aplicabila de-acum
Pentru determinarea profitului impozabil contribuabilii sunt obligati sa intocmeasca un registru de evidenta fiscala, intr-un singur exemplar, compus din cel putin 100 de file, tinut in forma scrisa sau electronica. Completarea se face in ordine cronologica, iar informatiile inregistrate trebuie sa corespunda cu operatiunile fiscale si cu datele prezentate in declaratiile de impunere. Registrul de evidenta fiscala se completeaza in toate situatiile in care informatiile cuprinse in declaratia fiscala sunt obtinute in urma unor prelucrari ale datelor furnizate din inregistrarile contabile. Modul de completare a registrului de evidenta fiscala este la latitudinea fiecarui contribuabil, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii ale acestuia. Acestea se refera la: calculul dobanzilor si al diferentelor de curs valutar deductibile fiscal, amortizarea fiscala, reduceri si scutiri de impozit pe profit, evidenta fiscala a vanzarilor cu plata in rate, valoarea fiscala in cazul efectuarii operatiunilor prevazute la art. 27 din Codul fiscal, alte asemenea operatiuni.
Pentru determinarea profitului impozabil contribuabilii sunt obligati sa intocmeasca un registru de evidenta fiscala, tinut in forma scrisa sau electronica, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In registrul de evidenta fiscala trebuie inscrise veniturile impozabile realizate de contribuabil, din orice sursa intr-un an fiscal, potrivit art. 19 alin. (1) din Codul fiscal, cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestora, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, potrivit art. 21 din Codul fiscal, precum si orice informatie cuprinsa in declaratia fiscala, obtinuta in urma unor prelucrari ale datelor furnizate de inregistrarile contabile. Evidentierea veniturilor impozabile si a cheltuielilor aferente se efectueaza pe natura economica, prin totalizarea acestora pe trimestru si/sau an fiscal.”
Cum obtii registrul de evidenta fiscala
Potrivit Ordinului Ministerului Finantelor nr.870/2005, registrul de evidenta fiscala se elibereaza contra cost de catre unitatile fiscale, pe baza unei cereri. Aceasta trebuie insotita de certificatul de inregistrare al societatii emis de Oficiul National al Registrului Comertului. Totusi, s-ar putea sa mai aveti nevoie si de:
copie Certificat Constatator;
copie Hotarare Judecatoreasca de infiintare a societatii comerciale;
copie dupa actul de identitate al persoanei delegate sa depuna solicitarea si sa ridice registrul.
Cererea pentru achizitionarea registrului trebuie depusa in maxim 30 de zile de la inregistrarea unei societati (numai daca firma s-a declarat platitoare de impozit pe profit). Contribuabilii care nu mai indeplinesc conditiile de platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor trebuie sa achizitioneze Registrul de evidenta fiscala in 30 de zile de la data la care au devenit platitori de impozit pe profit.