se poate face plangere penala impotriva unei firme de adiministrare imobile , conform art 297 NCP ,pentru abuz in serviciu , avand in vedere ca acest articol de lege se refera la ... functionari publici ? se poate asimila adiministratorul unui bloc cu functionarul public?
Se poate.
ART. 308
Infracţiuni de corupţie şi de serviciu comise de alte persoane
#M3
(1) Dispoziţiile art. 289 - 292, 295, 297 - 301 şi 304 privitoare la funcţionarii publici se aplică în mod corespunzător şi faptelor săvârşite de către sau în legătură cu persoanele care exercită, permanent ori temporar, cu sau fără o remuneraţie, o însărcinare de orice natură în serviciul unei persoane fizice dintre cele prevăzute la art. 175 alin. (2) ori în cadrul oricărei persoane juridice.
#B
(2) În acest caz, limitele speciale ale pedepsei se reduc cu o treime.
Sunt aplicabile si disp RIL nr 3/02.12.2002 declarat de procurorul general al parchetului de pe langa CSJ
1-Administratorul asociatiei de proprietari sau de locatari are calitatea de functionar
2-Fapta acestuia de insusire,folosire sau traficare,in interesul sau ori pentru altul,de bani,valori sau alte bunuri pe care le gestioneaza sau le administreaza constituie infractiunea de delapidare
Evident ca Art. 297 din N.C.P. se refera si la Abuzul in Serviciu comis de "sefii" de Asociatii de Proprietari, inclusiv de firmele de Administrare Imobile, ca persoane juridice !
Dar vă rugăm să detaliati faptele penale descoperite, sa stim daca aveti probe "îndestulătoare" pentru a avea sanse de castig, sa nu va claseze dosarul, asa cum se întâmplă adeseori !
Administratorul (Presedintele) unei Asociatii de Proprietari este considerat, in sens juridic, ca un "functionar privat", in sensul Art. 308 din Codul Penal. Adica este o "persoana care indeplineste permanent sau temporar, cu sau fara remuneratie, o insarcinare de orice natura in serviciul unei persoane fizice care exercita un serviciu de interes public pentru care a fost investita de autoritatile publice sau care este supusa controlului ori supravegherii acestora cu privire la indeplinirea respectivului serviciu public ori in cadrul oricarei persoane juridice".
Sunt reglementate doua variante ale abuzului in serviciu. In prima sa varianta, abuzul in serviciu consta in fapta functionarului public sau privat, aflat in exercitarea atributiilor de serviciu, de a nu indeplini un act ori de a-l indeplini defectuos, prin aceasta cauzandu-se o paguba ori o vatamare a drepturilor sau a intereselor legitime ale unei persoane fizice sau juridice. In a doua varianta, abuzul in serviciu consta in fapta functionarului public sau privat, aflat in exercitarea atributiilor de serviciu, prin care se ingradeste exercitarea drepturilor unei persoane ori se creeaza pentru aceasta o situatie de inferioritate.
In ambele variante, sanctiunea este inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica. Pedeapsa se reduce cu o treime in situatia in care infractiunea este comisa de un asa-zis functionar privat in sensul art. 308 din Codul Penal.
In vechiul Cod Penal erau incriminate distinct si infractiunile de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, abuzul in serviciu prin ingradirea unor drepturi, abuzul in serviciu contra intereselor publice si Abuzul in Serviciu in formă calificată. Prin Noul Cod Penal, legiuitorul a reunit aceste infractiuni, astfel ca la momentul actual este prevazuta o singura infractiune de abuz in serviciu (Art. 297).
Sub imperiul actualei reglementari a abuzului in serviciu, actiunea penala se pune in miscare din oficiu, nefiind necesara in acest sens formularea unei plangeri prealabile de catre persoana vatamata. Asta inseamna ca procurorul are dreptul de a declansa actiunea penala impotriva faptuitorului indiferent daca persoana vatamata prin infractiune doreste sau nu angajarea raspunderii penale a acestuia. O eventuala retragere a plangerii si/sau impacarea partilor nu sunt posibile, acestea nefiind permise de lege cu privire la abuzul in serviciu.
Aspectele procedurale mentionate mai sus se justifica prin raportare la urmarile cauzate prin infractiunea de Abuz in Serviciu, care pot fi reprezentate de un prejudiciu important, de o vatamare a intereselor legale ale acesteia (inclusiv o perturbare insemnata adusa activitatii unei persoane fizice/juridice), de ingradirea exercitarii drepturilor unei persoane sau de punerea acesteia intr-o situatie de inferioritate in baza criteriilor discriminatorii mentionate de lege. Toate aceste consecinte semnaleaza periculozitatea deosebita a faptelor incriminate de lege. Infractiunile de Abuz in Serviciu sunt foarte des intalnite, chiar daca nu sunt aduse intotdeauna la cunostinta organelor de urmarire penala si, prin urmare, nu sunt pedepsite penal. Faptele functionarilor publici sau privati de a intreprinde excese intemeiate pe criterii discriminatorii, in exercitarea atributiilor de serviciu, prezinta un grad sporit de pericol social, sanctionarea penala a acestora fiind necesara in vederea limitarii si prevenirii, pe cat posibil, a abuzurilor de acest gen.
DE ACEEA, E BINE CA USERUL "timpuriu" SA DEA DETALII DESPRE FAPTELE PE CARE VREA SA LE RECLAME IN PLANGEREA PENALA, PENTRU CA ACEST CAZ AL DVS. POATE FOLOSI SI ALTOR FORUMISTI !
Nu se poate aplica.
Functionarul public are un statut special si o lege speciala.
Intre altele, ca sa va orientati corect si simplu, functionarul public depune juramantul.
Notiunea de public este atribuita acelor functii cu care sunt populate institutiile statutului si autoritatile locale. Acesti functionari slujesc populatia, publicul, poporul.
Administratorul slujeste intr-o organizatie privata o comunitate restransa de oameni.
Ati pomenit undeva vreun administrator sau presedinte de bloc sa depuna juramant in AG? Nu, evident.
Functionarii simpli sunt tratati din punct de vedere penal ca orice cetatean obisnuit, nu ca functionar public.
Vad ca dvs nu intelegeti esenta, nu a spus nimeni ca e functionar public, administratorul asociatiei de proprietari sau de locatari poate fi subiect activ nemijlocit al infractiunii de abuz in serviciu in varianta atenuanta, potrivit art.297 c.p. raportat la art. 308 c.p.
Daca cititi denumirea marginala a art. 308 c.p.”Infracţiuni de corupţie şi de serviciu comise de alte persoane” chiar titlul acestui articol va lumineaza ca nu se discuta de functionari publici ci si de alte persoane care exercită, permanent ori temporar, cu sau fără o remuneraţie, o însărcinare de orice natură în serviciul unei persoane fizice dintre cele prevăzute la art. 175 alin. (2) ori în cadrul oricărei persoane juridice.