avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1092 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... SE ACORDA AJUTOR DE INMORMANTARE PENTRU TATAL VITREG
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

SE ACORDA AJUTOR DE INMORMANTARE PENTRU TATAL VITREG

Buna ziua!

Este legal sa se acorde ajutor de inmormantare pentru tatal vitreg al unui angajat? Angajatul ne-a prezentat certificatul de casatorie al decedatului cu mama dansului.
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 15:42, 8 Iunie 2016
Acordarea ajutorului de inmormantare de catre angajator este posibil numai daca este prevazuta in reg.intern sau in c.c.m. aplicabil angajatorului.

Legea se refera la ajutorul de deces ce plateste de catre angajator si care se recupereaza apoi de la Casa de Pensii. (in speta, este vorba despre Legea 263/2010).

Legea 263/2010:
Art. 125
(1) In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.

(2) Dovada prevazuta la alin. (1) se poate face prin orice mijloc de proba admis de lege.

(3) Cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea castigului salarial mediu brut prevazut la art. 33 alin.(5).

Art. 127
(1) Ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.

(2) Acordarea ajutorului de deces nu este conditionata de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.

Art. 129
(1) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:
a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
b) institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
c) casa teritoriala de pensii, respectiv casa de pensii sectoriala, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.
...

Normele de aplicare a Legii 263/2010:
Art. 107
In sistemul public de pensii se acorda ajutor de deces, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului.

Art. 108
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a) sotul supravietuitor;
b) copilul;
c) parintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare alta persoana.

Art. 109
(1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.

(2) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul persoanelor prevazute la art. 108 lit. f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.

Art. 110
In intelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi:
a) sotul/sotia;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial ori cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.

Art. 113
Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).

Art. 114
(1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti la art. 129 din lege.

(2) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de un singur platitor si nu se deconteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat decat la nivelul ajutorului de deces prevazut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.

Art. 117
(1) In cazul in care sumele cu titlu de contributie de asigurari sociale datorate lunar bugetului de asigurari sociale de stat sunt mai mici decat sumele cu titlu de ajutor de deces, pe care, potrivit legii, angajatorii le achita direct asiguratilor, platitorii depun la casele teritoriale de pensii sau la casele de pensii sectoriale, dupa caz, cerere pentru recuperarea din bugetul asigurarilor sociale de stat a diferentei respective, impreuna cu documentatia justificativa.

(2) Casele teritoriale de pensii sau casele de pensii sectoriale, dupa caz, pe raza carora se afla sediul platitorului, verifica documentatia si dispun plata sumelor datorate din bugetul asigurarilor sociale de stat.

Art. 118
Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.
Multumesc pentru raspuns! Am facut o confuzie, doream sa stiu despre ajutorul de deces, dupa cum ati si dedus dvs.

In acest caz este in regula sa se acorde angajatului pentru tatal vitreg al acestuia daca face dovada suportarii cheltuielilor de inmormantare?
Atata timp cat legea nu prevede daca este vorba despre tatal natural, adoptiv sau sotul mamei se poate lua in considerare acesta intra in categoria "membru al familiei" si se poate plati ajutorul de inmormantare in conditiile in care acest ajutor este prevazut in RI sau CCM, asa cum a precizat @freeelis.
Depinde si daca este mentionat membrul de familie, sot, sotie, tata, mama, copil, etc.

Este vorba despre tatal vitreg .. situatie care si aceasta ar trebui mentionat expres in documentele interne ale angajatorului.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Acordare ajutor inmormantare tudoroprea04 tudoroprea04 Buna ziua! Reprezint un angajator roman, cu capital privat. Recent, a decedat un salariat care se afla in concediu medical. Deoarece parerile sunt impartite ... (vezi toată discuția)
Ajutor de innmormantare MihaelaSm MihaelaSm Buna ziua, Daca sotia decedatului primeste ajutor de inmormantare de la firma angajatoare, mai poate primi si de la fondul de pensii private sau trebuie ... (vezi toată discuția)
Ajutor inmormantare deces angajat germi germi Se acorda ajutor inmormantare in cazul unui angajat in privat.Unde se depune cererea? (vezi toată discuția)