As avea nevoie si eu de un sfat. Stau la bloc si din cauza unui rau platnic ls intretinere suntem pe punctul de a ramane fara apa calda si rece. Fondul de rulment s a cheltuit dar sunt foarte multi bani in contul asociatiei din spatiile inchiriate , bani ce am inteles ca s ar incadra la fondul de reparatii. Presedintele sustine ca legea nu il lasa sa plateasca din acesti bani restantele ls utilitati. Este adevarat? Daca nu e asa, as avea nevoie de legea si articolul in cauza si ce procedura ar trebui sa urmam pentru a apela la acei bani. El sustine ca ar fi deturnare de fonduri. Multumesc
Presedintele dv de asociatie cunoaste bine dispozitiile in vigoare si are dreptate
Iata temeiul legal HG nr 1588/2007
art 24
(6) Veniturile obţinute de asociaţia de proprietari din activităţi economice sau din alte activităţi desfăşurate se constituie ca fond special şi se vor utiliza în exclusivitate pentru îmbunătăţirea confortului şi eficienţei condominiului, pentru întreţinerea şi repararea proprietăţii comune, potrivit art. 45 alin. (3) din Legea nr. 230/2007. In aceste venituri se cuprind şi cele obţinute din închirierea unor spaţii aflate în proprietate comună indiviză, a spaţiilor pentru instalarea de reclame şi pentru serviciul de televiziune prin cablu, firme luminoase, precum şi alte venituri obţinute din orice sursă, în condiţiile legii. Aceste venituri se constituie ca surse proprii ale asociaţiei de proprietari, nu se plătesc proprietarilor, nu pot fi folosite la constituirea sau la completarea fondului de rulment şi nu pot fi folosite la plata facturilor emise de furnizorii de servicii publice de utilităţi. Acest fond va fi depus în contul asociaţiei de proprietari şi nu va putea fi folosit decât cu acordul adunării generale a asociaţiei de proprietari, în conformitate cu bugetul de venituri şi cheltuieli.
Se convoaca adunarea generala si se hotaraste transferarea fondului din inchirieri intr-un fond special pentru plata restantelor la furnizorii de utilitati urmand ca fondul din inchirieri sa fie reconstituit dupa recuperarea banilor de la rau-platnic.
Atata timp cat exista o hotarare a AG luata in mod legal se poate lua orice hotarare care sa duca la bunastarea proprietarilor. Acum ar fi culmea ca asociatia sa aiba suficienti bani in banca si sa continue sa acumuleze restante tot mai mari la furnizori riscand sa fie restrictionate utilitatile.
In situatii extreme se apeleaza la masuri extreme.
la limita se poate plati ca un imprumut: fondul de reparatii apare sub forma unui disponibil banesc. Din acest disponibil se achita acele facturi.
Trebuie un pic de curaj.
Va multumesc de raspunsuri.
Exista vreun articol in lege care sa stipuleze acest fapt?
Ideea e ca daca nu mergem cu legea in fata pentru a-i arata presedintelui ca ni se permite acest lucru, probabil acesta va sustine la infinit ca nu e posibil sa utilizam o parte din acei bani pentru plata facturilor restante.
Sa va explic un pic cum sta treaba:
- asociatia are in Activ sume de bani in Casa si in Banca. Cu acesti bani administratorul plateste facturile catre furnizori, plateste facturile catre firmele care fac reparatii, cumpara diverse materiale necesare desfasurarii activitatii in asociatie - birotica, de curatenie etc.
In functie de marimea cashurilor, comitetul executiv impreuna cu administratorul pot prioritiza anumite plati - furnizori, prestatori, cheltuieli - astfel incat asociatia sa se achite de obligatii cat mai complet si in cat mai putin timp posibil.
- tot in Activ asociatia are de primit de la locatari sumele de bani puse pe listele de intretinere.
Practic tot timpul cashurile din Casa si Banca se cheltuie si se alimenteaza.
- asociatia a strans de-a lungul timpului bani la fondurile de rulment, de reparatii, de penalizari, de chirii etc.
Aceste fonduri au o evidenta scriptica care se vede in Pasiv.
Daca toti locatarii ar plati in intregime tot ce au de plata, in Activ s-ar strange in Casa si Banca maximul sumei de incasat. Acest maxim este impartit, peste gard, :) in Pasiv intre acele fonduri in forma scriptica (un fel de pungute de bani virtuale).
Daca asociatia are de platit facturi, are de facut reparatii, practic cheltuie toti banii din Activ, in Pasiv ii ramane neatinsa evidenta fondurilor, astfel incat, pe masura ce va incasa in luna urmatoare pe lista de intretinere, sumele din Pasiv se vor strange in Casa si Banca din Activ, echilibrand balanta Activ - Pasiv.
Ideea presedintelui ca nu ia bani din fondul de reparatii ca ar face deturnare de fonduri este gresita de doua ori:
1. Nu se iau bani din fonduri, ci din casa si banca. Nu se poate lua bani din fonduri (de reparatii, de exemplu) decat daca se decide ca plata unei lucrari sa nu se mai puna pe lista de intretinere, ci sa se scada din evidenta fondului de reparatii. Numai in felul acesta se cheama ca se foloseste fondul de reparatii. Si, intr-adevar, aici nu se poate cheltui decat pentru reparatii. Nu se pot scadea facturi din evidenta fondul de reparatii si apoi sa nu mai fie recuperate aceste sume pe liste.
2. Deturnarea de fonduri este cheltuirea unei sume de bani in alte scopuri decat este ea inscrisa si care vizeaza un interes personal. Ca sa exemplific grosso modo ar fi cheltuirea unor bani, concomitent cu scaderea din evidenta fondului de reparatii pentru a-si zugravi in apartament.
Atata timp cat evidenta fondurilor nu este modificata sau este modificata in cadrul prestatiilor pentru asociatie, aceasta nu inseamna deturnare de fonduri.
Explicati-i ca nu folositi banii in sensul de cheltuire definitiva, ci de imprumut care se recupereaza apoi din incasarile ulterioare. Evidenta fondului nu se modifica.
Cum poti sa inveti pe cineva o meserie in cateva fraze? Meseria de contabil.
Incerci s-o faci cat mai sugestiv cu ajutorul balantei Activ - Pasiv.
Trebuie doua conditii indeplinite, in lipsa unui articol de lege care sa ne spuna ce sa facem in fiecare situatie data:
- gura care vorbeste sa spuna o poveste
- urechea care asculta sa nu fie "autista".
Altfel, ati pus-o! #-o :hammer: :training: :slap: :rtfm: :closedtopic: