1.
Creşele în sistem privat se înfiinţează de către societăţi comerciale, regii autonome, organizaţii neguvernamentale, persoane fizice autorizate sau alte persoane juridice, cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la serviciile sociale.
(art.2 alin.3 din Legea 263/2007)
2. Metodologie din 12 decembrie 2012 de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară
[ link extern ]
art.6
....
(2) Unităţile private care oferă servicii de educaţie antepreşcolară, altele decât grădiniţele care înfiinţează grupe de educaţie antepreşcolară, se organizează cu avizul conform al autorităţii administraţiei publice locale a municipiului, oraşului, comunei sau, după caz, sectorului municipiului Bucureşti din raza administrativ-teritorială în care urmează să se înfiinţeze şi cu avizul conform al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
art.7
(1) În vederea obţinerii avizului conform, prevăzut la art. 6 alin. (2), furnizorii de servicii prezintă serviciului public de asistenţă socială de la nivelul municipiului, oraşului, comunei sau, după caz, sectorului municipiului Bucureşti din raza administrativ-teritorială în care urmează să se înfiinţeze următoarele documente:
a) un raport care cuprinde o descriere succintă a unităţii, datele de identificare, amplasarea în localitate, regimul juridic al spaţiului, utilizarea spaţiului, structura şi numărul de personal, numărul de copii pentru care se furnizează servicii şi argumentarea necesităţii înfiinţării acestuia;
b) hotărârea organului de conducere al persoanei juridice cu privire la înfiinţarea unităţii;
c) copie după actele de înfiinţare ale furnizorului de servicii, persoană fizică sau juridică ori altele asemenea;
d) copie după titlul de proprietate asupra imobilului în care va funcţiona creşa sau, după caz, actul care atestă dreptul de folosinţă asupra imobilului respectiv.
(2) Pentru înfiinţarea creşelor ca unităţi care oferă servicii de educaţie antepreşcolară furnizorul de servicii prezintă serviciului public de asistenţă socială prevăzut la alin. (1) următoarele:
a) autorizaţia sanitară de funcţionare;
b) autorizaţia sanitar-veterinară;
c) autorizaţia de mediu;
d) autorizaţia de securitate la incendiu;
e) autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii;
f) autorizaţia de funcţionare provizorie, eliberată de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti;
g) certificatul de acreditare a furnizorului de servicii sociale.
art.8
Unităţile prevăzute la art. 1 alin. (1) în calitate de furnizori de educaţie antepreşcolară s
e autorizează/acreditează în baza Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a furnizorilor de educaţie timpurie, elaborată de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
3. Ordinul nr. 557/2013 privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a furnizorilor de educaţie timpurie
[ link extern ]
art.6
(1) Autorizarea de funcţionare provizorie certifică respectarea de către furnizorii de educaţie timpurie a standardelor minime de funcţionare, aprobate prin hotărâre a Guvernului, şi conferă acestora dreptul de organizare şi funcţionare provizorie şi de a înscrie copii.
(2) Autorizarea de funcţionare provizorie este obligatorie în cazul furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară nou- înfiinţaţi, ca entităţi distincte, de tip creşă, precum şi pentru grupele de copii nou-înfiinţate în cadrul grădiniţelor sau centrelor de zi autorizate.
(3) Autorizarea de funcţionare provizorie va fi solicitată de către conducerea furnizorului de educaţie timpurie antepreşcolară, respectiv creşă nou-înfiinţată, grădiniţă şi/sau centru de zi autorizat/autorizată, după înfiinţarea, conform legii, în maximum 30 de zile.
.......
art.8
(1) În vederea autorizării de funcţionare provizorie a furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară nou-înfiinţaţi, persoanele juridice interesate în furnizarea de educaţie timpurie antepreşcolară trebuie să depună la ARACIP o documentaţie în următoarea componenţă:
a) cerere de declanşare a procedurii de evaluare externă, în original;
b) raport de evaluare internă, structurat în formatul stabilit de ARACIP, în concordanţă cu domeniile prevăzute în standardele naţionale de evaluare: capacitate instituţională, eficacitate educaţională, managementul calităţii, în format electronic;
c) autorizaţia sanitară de funcţionare, în copie, conform cu originalul;
d) autorizaţia din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, în copie, conform cu originalul; e) avizul de securitate la incendiu şi/sau autorizaţia privind securitatea la incendiu, în copie, conform cu originalul;
f) avizul conform prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 1.252/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară, în copie, conform cu originalul;
g) ordinul de plată a tarifului de evaluare, în copie, conform cu originalul.
(2) În vederea acreditării, furnizorii de educaţie timpurie antepreşcolară autorizaţi trebuie să depună la ARACIP documentaţia în componenţa prevăzută la art. 8 alin. (1) în formatul stabilit de ARACIP şi făcut public, inclusiv avizul conform reînnoit, prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 1.252/2012.