avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 194 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Calcul penalitati-situatie paradoxala
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Calcul penalitati-situatie paradoxala

Va rog sa m-ajutati in lamurirea unei situatii care exista la mine in scara, bloc 4 etaje, 14 ap, din cadrul unei Asociatii de Proprietari (AP) formata din 2 scari.

In anul 2011 s-a zugravit scara, lucrare facuta de presedintele AP, cost 400 lei/ap; a fost o adunare a scarii, acordul proprietarilor, fara indicare suma... 'sa vedem cat iese'.
Un vecin de etaj nu a vrut sa plateasca, invocand cost prea mare si situatia ilara ca presedintele, care locuieste pe aceeasi coloana cu ap lui, nu a contribuit cand s-a facut izolatia. (facuta in urgenta datorita conditiilor de vreme si netrecuta prin AP).
Suma pt zugravit, 400 lei, a fost introdusa in lista de intretinere, devenind purtatoare de penalitati dupa trecerea perioadei legale.
Anii trec, suma creste, admin f constiincios pt calcule penalitati!

In primavara acestui an, la o sedinta de AP reconvocata, fiind doar vecini de pe scara mea, s-a hotarat actionarea in instanta pt a nu mai tergiversa problema.
Se actioneaza 'ca la carte', se obtine privilegiu imobiliar, se deschide proces.
Cand apar actele de instiintare de la Judec., vecinul ma info si-mi arata hartia: stupoare... pe langa suma de ~2450 lei, apar penalitati de ~ 1700 lei.
Suma totala ceruta in instanta de AP fiind de ~4100 lei!
Vecinul tot imi spunea ca el a platit constant, luna de luna, ce era pe lista de intretinere.
I-am cerut actele, tot ce avea, pt o cercetare, am intocmit un tabel ca sa avem o oglinda a situatiei create, din 2011-primavara 2016.
Concluzii:
- nu avea platita suma de 400 lei din sept.2011 + intretinerea pe feb si nov-2012 (scapate/uitate, el credea ca le platise) si niste plati incomplete la sf de an 2013, cand s-au schimbat apometre, iar cei care au depasit termenul li s-au repartizat diferentele de apa rece si dansul nu a dorit sa le plateasca.
- in rest, toate obligatiile platite, luna de luna, in vreo 3 ocazii a platit la 2 luni
- dintr-un total debit de ~5400 lei, avea achitat ~4500 lei, iesind o diferenta de 875 lei, mai exact.
- pe 85% din chitante are specificata destinatia sumei: 'intretinere luna 20xx'

Mentiuni calcul admin:
- dupa inceperea penalitatilor, din ce se incasa, chiar daca se specifica pe chitanta, admin trimitea o parte din suma pt 'cota' penalitati, iar ce ramanea se considera pt ce era prezent, astfel ca s-a ajuns la situatia paradoxala ca (studiind fisa depusa la Judec), vecinul sa ajunga in situatia ca sa nu aiba nici o suma achitata complet, generand astfel, dupa 30 zile de la afisare/plata, calcul dobanzi pt ce el considera platit
- s-a ajuns in situatia penibila cand chiar suma pt cota parte coloana gaze sau interfon sa-i fie directionata catre dobanzi mai intai... si ce-a ramas... pt ce era platita!
Astfel orice suma de intretinere de pe o luna, a devenit purtatoare de penalitati prin 'neachitarea' ei completa, in acceptiunea admin-ului!

Din ce-am citit in Lege si pe-aici, un calcul normal, simplu, pt penalitati, stabilite la 0.2%/zi (atat e stabilita in AP), la 500 zile dubleaza suma datorata si se inchide/opreste penalitatea ei.
Dupa calculul meu, conform datelor puse pe tabel, la o suma de 875 lei, constituita din 3 perioade diferite, cu sume diferite, ofera o suma echivalenta de penalitati adica tot 875 lei, pt ca toate sumele sunt mai vechi de 500 zile fata de prezent.

Asta inteleg si din explicatia oferita in Norma metodologica de aplicare , Art.25 (1), unde spune ca 'suma acestora nu poate depasi suma cotei restante la care s-a aplicat'.

Va rog spuneti/indicati care calcul este corect si pe ce se bazeaza...
Gresesc undeva?

PS.
- AP are in conducere DOAR pe presedinte si admin (care conduce efectiv AP)
- nu exista comitet executiv
- cenzor exista formal, dar nu semneaza/verif nici o lista afisata
- am facut pana cum 5 sedinte pe tema inchiderii conflictului amiabil si un calcul corect (prin suma de 875 x 2 = 1750 lei), o sedinta extraordinara a AP, boicotata de presedinte prin scandal si tot ce tine de astfel de momente, o sedinta pe scara.
- la ad. gen. reconvocata, pe 8 aug, cu 7 semnaturi pro, una impotriva, s-a facut proces verbal prin care convenim cu plata de 1750 lei si inchiderea problemei, fara sa mai existe vreo obligatie/plata pt vecin sau ceilalti membri, si ridicarea ipotecii + inchiderea procesului.
- vecinul plateste atunci suma de 1750 lei, cu specificatia ca e cf hotararii Ad.gen din 8 aug

Surpriza:
- a 2 zi sunt afisate hotararile AP, din sedinta reconvocata
- admin isi prezinta demisia; ulterior constat ca e doar o intentie
- presedintele, se fol de functie, si convoaca iarasi o ad. gen., care s-a desf pe 21 aug, lipsa cvorum, punand in discutie iarasi ce s-a hotarat in 8 aug., el fiind impotriva solutiei

Nu stiu ce sa mai inteleg!

1. este corect calculul admin, modul cum a inteles sa aplice?
2. modul meu de intelegere/calcul prezentat este corect? avand suma de 1750 lei final?
3. ce face admin impreuna cu presedintele este corect? vor neaparat sa le fie recunoscuta suma si modul de calcul penalitati aplicat de admin! ~ 2500 lei

Orice detalii suplimentare, vi le voi pune la dispozitie, daca mai sunt necesare.
multumesc de dezbatere si raspunsuri anticipat
Daca in cele din urma s-a decis sa se mearga mai departe cu procesul, foarte bine. As zice chiar ca e mai bine decat o situatie confuza cand unii zic ceva, altii zic altceva.

Diferenta de sume intre ce e pe documentul de la judecatorie si cea sustinuta de administrator e ca pentru judecatorie a trebuit sa faca calculul ca la carte (ca altfel i-ar fi fost respins) si sa scada concomitent penalizari si cote pe masura ce vecinul dv. platea, ramanand de penalizat sume mai mici (se scadea si din cote).
In evidenta de la asociatie, administratorul scadea intai penalizarile, lasand la cote sume mai mari in restanta, acestea se penalizau mai mult decat daca ar fi scazut proportional suma platita si din cote, si din penalizari, tinand cont ca penalizarile nu se penalizeaza.

Daca am inteles bine din cele expuse de dv., vecinul se ducea la casierie si achita o suma din care administratorul intai scadea penalizarile restante si, daca mai ramanea ceva, scadea si din cotele restante, ceea ce facea ca suma acestora sa creasca in timp si, deci, si suma penalizarilor.
La judecatorie nu prea merge cu smecherii d-astea! :)

In urma procesului, in hotararea definitiva se va scrie ce suma trebuie scazuta si de unde (principal si penalizari restante). Asa ca, daca suma decisa de judecator este mai mica decat cea de la asociatie, administratorul va trebui sa se conformeze hotararii judecatoresti.
cornel-matei a scris:

Cand apar actele de instiintare de la Judec., vecinul ma info si-mi arata hartia: stupoare... pe langa suma de ~2450 lei, apar penalitati de ~ 1700 lei.
Suma totala ceruta in instanta de AP fiind de ~4100 lei!

Prin citatia primita de la Judecatorie vecinul dumneavoastra a fost instiintat de primul termen iar la aceasta citatie s-a atasat si un exemplar din cererea introdusa de asociatie. Nu e nici o surpriza: atat a cerut asociatia in acest proces.

Sumele prezentate de dumneavoastra nu ne dau posibilitatea de a stabili aici daca sunt corecte sau nu calculele, dar modul de repartizare a unei plati facuta de vecinul dumneavoastra a fost corect aplicat de administrator.

Nu amintiti nimic de listele de plata. Spun asta pentru ca va exprimati cu surprindere de suma solicitata in instanta. Ori aceasta suma solicitata de asociatie in instanta este (sau ar trebuie sa fie) cea afisata pe ultima lista de plata afisata inainte de actionarea in judecata.
Corespunde sau nu?

Dar restantierii daca voiau puteau achita debitele inainte de afi actionati in judecata mai ales ca au luat cunostinta de privilegiul imobilar si se asteptau la judecata in urma luarii hotararii in acea adunare generala. De ce nu au platit?
Solutia acum este ori achitarea imediata a debitelor pana la primul termen ori lasati justitia sa decida si sa stabileasca sumele corect.
In situatia in care s-a apelat la serviciile unui avocat sa aveti in vedere ca trebuie sa se suporte si onorariul acestuia. Apoi daca se merge in continuare in justitie si se contesta sumele, judecatorul va apela la o expertiza iar aceasta costa alti bani. Experiza va fi platita de cel ce o solicita, de vecinul cu debite.
Analizati si constatati ca e mul mai convenabil sa o rezolvati in familie, in asociatie.


elga50 a scris:

Daca in cele din urma s-a decis sa se mearga mai departe cu procesul, foarte bine. As zice chiar ca e mai bine decat o situatie confuza cand unii zic ceva, altii zic altceva.

===============================================

Daca am inteles bine din cele expuse de dv., vecinul se ducea la casierie si achita o suma din care administratorul intai scadea penalizarile restante si, daca mai ramanea ceva, scadea si din cotele restante, ceea ce facea ca suma acestora sa creasca in timp si, deci, si suma penalizarilor.
La judecatorie nu prea merge cu smecherii d-astea! :)




pai noi, ma rog unii care au inteles cum sta problema, tocmai evitarea procesului am dorit sa-l facem, prin prezentarea analizei ce-am facut-o... dar presidente si admin sunt f uniti;
nu mai pun la socoteala si faptul ca situatia este mentinuta si de faptul ca ,dpv meu AP nu functioneaza legal datorita lipsei unui comitet executiv, care ar fi rezolvat problema deranjanta a membrilor de a fi invitati mereu din sapt in saptamana la o sedinta
de asta am detaliat cat mai mult situatia, ca sa va faceti o imagine cat mai exacta!

da el se ducea luna de luna sa achite ce era afisat pe lista proaspat afisata, deci platea 'la zi' ce avea catre furnizori

toate i se trag de la o suma de la zugravit, care a fost facuta in 'familie'... si considerata ca purtatoare de penalitati

a fost o discutie acum ceva timp in care cineva chiar indicase articole din Codul civil, Art.1506-1509, despre imputatia platii, in care se specifica ca nu este voie sa se dea o alta directie platii decat celei dorite de platitor!

eu aici nu inteleg de ce nu a lasat sa mearga penalitatile pt suma de 400 lei, initiala, sau oricare alta mai intervenea, si in rest sa-i mearga platile la zi in mod normal cum le platea...
astfel se evita situatia de a avea plati partiale si care deveneau purtatoare de penalitati!

Adriantot a scris:


Nu amintiti nimic de listele de plata. Spun asta pentru ca va exprimati cu surprindere de suma solicitata in instanta. Ori aceasta suma solicitata de asociatie in instanta este (sau ar trebuie sa fie) cea afisata pe ultima lista de plata afisata inainte de actionarea in judecata.
Corespunde sau nu?

--------------------------.
De ce nu au platit?




asa e, suma solicitata e cea din ultima lista afisata PLUS penalitatile (care au fost calculate printr-o metoda diabolica...)
spuneti daca dvs sau din alte experiente, e corect modul de calcul al admin...
repet, nu trebuia sa lase sa mearga penalitati pt suma initiala, care se dubleaza in 500 zile, si ce platea 'la zi' sa-i fie respectata optiunea?

nu a platit cand a descoperit modul de aplicare al penalitatii.

pana la urma, chiar daca ai dreptate, e mai bine sa te conformezi majoritatii?

eu doresc sa stiu daca exista reglementat undeva modul de aplicare/calcul al penalitatilor
si daca el trebuie sa fie in acord cu 'Imputatia platii' din NCC si nu in dezacord

'acord' inteleg sa fie aplicata regula in care sa nu te trezesti cu sume platite pt ceva ('la zi') si totusi sa devina generatoare de penalitati in cascada...

caci obs in Art.1507: (3) În cazul plăţii efectuate prin virament bancar, debitorul face imputaţia prin menţiunile corespunzătoare consemnate de el pe ordinul de plată.



Ultima modificare: Joi, 25 August 2016
Adriantot, moderator
Deja aici se pare ca in cazul relatat s-au luat penalitati la penalitati.
Ultima modificare: Joi, 25 August 2016
Adriantot, moderator
din ce am analizat eu, nu a calculat penalitati la penalitati; admin e un tip istet bun cunnoscator al psihologiei umane... manipuleaza usor oamenii.

smecheria care o vad eu, si pt care mai astept pareri, este aceea de a directiona parte din suma incasata pt o plata la intretinere pe luna in curs spre penalitati, si astfel ramai cu o parte din penalitati mai vechi achitate... dar si cu sume descoperite din ce in ce mai multe
de fapt nici o suma nu e achitata integral prin acest 'sistem', si ajungi ca trebuie sa platesti in 500 zile dublul sumei care o aveai de plata la un moment dat

dupa mine, un abuz, ca la o camatarie...

de asta mai astept pareri si experiente de cum fac anumiti moderatori care sunt admin

va multumesc

Alte discuții în legătură

Penalizari intretinere nicu1999 nicu1999 buna ziua,am si eu o problema,pe luna august a afisat intretinerea :restanta-1950,penalizari-1150,pe luna iulie 178lei,pe 20 aug am dat 1500lei,mia luat 800la ... (vezi toată discuția)
Penalitati intretinere ContSters143145 ContSters143145 Este vorba despre o persoana batrana, bolnava, singura si cu venituri reduse pe care incerc sa o salvez sa nu-si piarda casa si sa moara pe strada, oricum mult ... (vezi toată discuția)
Penalitati asociatie de proprietari flory_a42 flory_a42 In adunarea generala a asociatiei s-a hotarat ca penalitatea de intarziere la plata a sumelor datorate de proprietari , care conf Lg 203/2007 este de max.0.02% ... (vezi toată discuția)