Conform art. 3.3.2 din norma de metrologie ce se refera la acest tip de aparate, respectiv NML 021-05 /2005:
3.3.2. Logica procesului de masurare al cinemometrului trebuie sa fie astfel conceputa incat sa nu poata fi atribuita o masurare de viteza, unui autovehicul care nu are nici o legatura cu aceasta viteza (in special in cazurile in care cinemometrul este utilizat pe masurare manuala), precum si in cazurile de incrucisari sau depasiri intre vehicule, cand acestea se afla simultan in raza de masurare a cinemometrului, sau cand cinemometrul este utilizat in regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat.
Cum aceste cinemometre nu indeplinesc prin constructie aceasta functie si primesc an de an avizul de functionare metrologica, se poate cumva juridic face trecerea lor in ilegalitate ?
Explicatia tehnica a imposibilitatii indeplinirii cerintei din norma este urmatoarea:
Cinemometrele bazate pe efect Doppler masoara doar viteza unei tinte (TARGET) care este in raza de actiune a detectorului. Se emite un semnal catre tinta si semnalul reflectat are o alta frecventa. Diferenta de frecventa este direct proportionala cu viteza tintei.
Semnalul care se emite catre tinta este sub forma unui con cu un unghi la virf de 13 grade. Prin urmare, la o anumita distanta fata de detector suprafata acoperita de radar este sub forma unui cerc cu suprafata cit mai mare, daca distanta fata de antena emitatoare este mai mare. Spre exemplu, la 500 de metri de sursa, radarul acopera o suprafata echivalenta cu a unui cerc cu raza de 114 m.
Acest fapt de netagaduit (este fizica elementara nu altceva si domnul Doppler a enuntat acest efect pe la 1842) duce la concluzia logica a existentei cu mare probabilitate, in multe cazuri a mai multor tinte aflate in miscare in raza de actiune a radarului politiei.
Cum deceleaza atunci operatorul radar care este tinta cu viteza cea mai mare, daca in raza detectorului apar mai multe masini ? Radarul indica intotdeauna cea mai mare viteza detectata si este orb in a aprecia tintele relativ la distanta (nu stie ca una este mai apropiata ).
Conform normei metrologice ar trebui sa existe o astfel de logica si sa fie testata la fiecare verificare. Manualul de utilizare a acestui tip de radar nu prevede o asemenea functie.
Concluzia: la fiecare verificare anuala metrologica nu se verifica asa ceva si prin urmare avizul este ilegal.
Sursa pentru manual (exista si tradus, la politie, dar nu este disponibil pe net):
[ link extern ]