Pornesc aceasta discutie pentru ca e nevoie sa spunem lucrurilor pe nume. Nu de putine ori, cei care administreaza un website si cei care il acceseaza se plaseaza, intentionat sau nu, in doua tabere diferite.
Interese contrare, cel putin aparent
Administratorii au nevoie de fonduri ca sa intretina websiteul si sa poata investi in dezvoltarea lui. Si una dintre sursele de bani este publicitatea online. Adica acel gen de publicitate pe care il vedeti in anumite locuri din acest website.
Cititorii au nevoie sa parcurga cat mai repede informatia care ii intereseaza. Au nevoie sa interactioneze cu alti cititori, fara sa ii intrerupa cineva. Si privesc, de multe ori, reclama ca pe o intrerupere nepotrivita (ca sa nu spunem altfel) a activitatii lor in websiteul respectiv.
Realitatea sta altfel
In realitate, atat administratorii de websiteuri cat si cititorii sunt in aceeasi tabara. Si unii si ceilalti isi doresc un website functional si util. Si unii si ceilalti isi doresc un website care sa impresioneze, pentru ca altfel administratorul n-o sa mai poata sustine websiteul, iar cititorul n-o sa mai aiba ce citi.
Un mic ghid de publicitate online
Reclamele pe care le vedeti in websiteuri, in general, isi masoara performanta in click-uri sau actiuni.
Cu alte cuvinte, exista reclame care sunt afisate de 100.000 de ori, sa spunem. Unitatea in functie de care se plateste pretul publicitatii este mia de afisari (1.000 de afisari). In cazul acestor reclame, performanta este data de numarul de click-uri care se dau, raportat la nr. de afisari consumate. Daca s-au dat 1000 de click-uri in cele 100.000 de afisari, atunci rata de click (indicatorul de performanta) este de 1 la suta. Acesta este motivul pentru care incercam sa pozitionam publicitatea intr-un loc cat mai accesibil, care sa le starneasca cititorilor curiozitatea si sa-i faca sa dea click, navigand in websiteul celui care isi face reclama.
In cazul altor reclame, indicatorul de performanta este actiunea. Adica, din numarul de utilizatori care dau click, conteaza doar acei utilizatori care au facut o actiune in websiteul celui care a platit reclama (au completat un formular, s-au inscris la newsletterul acestuia, etc.).
Te provocam la discutie
Pornind de la aceasta idee, echipa Avocatnet.ro lanseaza discutia de fata.
"Intelegeti cat de importanta este publicitatea pentru websiteul pe care il accesati?".
Si va invitam sa ne spuneti parerile voastre. Bune si rele. Despre modul in care credeti ca ar putea fi eliminate taberele de care vorbeam mai sus. Despre ideea ca, asa cum la TV acceptam cu totii reclamele, si in internet trebuie sa "platim" ceva in schimbul accesarii gratuite a unor resurse.
Va multumim anticipat si vom incerca sa popularizam aceasta discutie astfel incat sa se adune cat mai multe pareri.
PS
Ce am facut noi pentru reponsabilizarea publicarii de publicitate in mediul online?
Am ajutat la crearea standardelor pe care trebuie sa le respecte toate reclamele care ti se prezinta in mediul online:
[ link extern ]
Am discutat mereu, direct, problemele pe care le prezenta afisarea unor campanii publicitare in Avocatnet.ro:
www.avocatnet.ro/content/for...
Si munca noastra nu se opreste aici. Avocatnet.ro este membru al asociatiei industriei de publicitate online (IAB Romania), al Biroului Roman pentru Audit al Tirajelor (BRAT). Ne-am implicat in redactarea unui ghid privind achizitiile publice de publicitate de stat. Si vom continua sa ne implicam in proiecte similare.