Scriu acest articol cu speranta ca cineva in masura il va citi si va opri dezastrul care inseamna legea salarizarii unitare acum in discutie publica, modelul "Lia Olguta Vasilescu".
Cum se calculeaza un salariu bugetar in Romania? O sa fac studiu de caz strict pe administratia publica locala, pentru ca asta fac de 15 ani incoace...
Ultimele acte normative care au prevazut salarii in cuantum numeric in Romania au fost OUG 9/2008 (pentru funcitonarii publici) si OUG 10/2008 pentru personalul contractual. Era simplu, pentru fiecare functie si grad profesional in parte era stabilit un salariu de incadrare, la care se aplicau vechimea si celelalte sporuri.
Vine legea 330/2009 cu Ordinul comun al Ministerului Finantelor Publice (42/2010) si al Ministerului Muncii (32/2010) si spune asa: incepand cu 01.01.2010 se face reincadrarea salariala a tuturor bugetarilor din Romania, salariul de baza acordat cuprinzand urmatoarele: fosta incadrare din OUG 9 sau 10 din 2008, indemnizatia de conducere, sporul de vechime, sporul de confidentialitate si alte sume compensatorii care, conform anexelor la legea 330/2009 se includ in salariul de baza, precum si alte sporuri ramase in afara salariului de baza.
In salariul de baza s-au introdus, incepand cu 01.01.2010, sporul de dispozitiv (cine l-a avut), salariul de merit, sporul de vechime, sporul de confidentialitate , sporul de stabilitate si indemnizatia de conducere.
Au ramas in afara salariului de baza, ca si sume compensatorii, sporuri ca: conditii de munca 15%, sporul de antena 10%, sporul de CFP 25%, sporul de audit 25%, stimulentele acordate in baza OUG 92/2003 personalului care avea ca atributii recuperarea creantelor bugetare.
Legea 284/2010 abroga atat legea 330/2009 cat si Ordinul comun al MFP si MMSSF 32/42/2010 (care includea sporul de vechime in salariul de baza), iar legea 285/2010 prevede, la articolul 6(1) ca
gradatia de vechime se acorda prin aplicare claselor de salarizare suplimentare
la salariul de baza. Totodata, art. 1 (5) a aceleiasi legi 285/2010 include, o data pentru totdeauna, in salariul de baza si sumele compensatorii.
Asta ca observatie la raspunsul pe care ANFP l-a transmis unui coleg de site, postat in sectiunea "documente utile", care ne informeaza, incorect, ca sporul de vechime este inclus in salariul de baza. Nu, inca din 01.01.2011 acesta se aplica la salariul de baza (care cuprinde toate elementele prevazute de OUG 9 si 10 din 2008 si toate sporurile pentru care legea 330/2009, respectiv 284/2010 au abrogat actele normative de acordare si care au devenit sume compensatorii.
Acum, ca ne-am lamurit din ce este format salariul de baza si cum se aplica sporul de vechime, sa vedem cum se calculeaza un salariu in administratia publica din Romania, cu precizarea ca, in calculul majorarilor salariale pana in data de 01.02.2017 nu sunt luate in calcul stimulentele acordate conform OUG 92/2003, acestea fiind mereu adaugate la salariul de baza dupa ce acesta sufera modificarile prezentate mai jos:
- incepand cu 01.07.2010, salariul de baza se reduce cu 25% conform legii 118/2010. Daca suma rezultata scade sub 600 lei se acorda aceasta valaore, care reprezenta salariul de baza minim brut garantat in plata in anul 2010.
- la 01.01.2011, salariul de baza se majoreaza cu 15%, conform prevederilor legii 285/2010.
- incepand cu 01.01.2012, salariul de baza minim brut garantat in plata devine 700 lei;
- la data de 01.07.2012 salariul de baza se majoreaza cu 8%;
- la data de 01.12.2012 salariul de baza se majoreaza cu 7.4%;
- incepand cu 01.01.2013 salariul de baza minim brut pe tara devine 750 lei;
- incepand cu 01.07.2013, salariul de baza minim brut pe tara devine 800 lei;
- de la data de 01.01.2014 avem un salariu de baza minim brut de 850 lei;
- la data de 01.07.2014 salariul de baza minim brut devine 900 lei;
- la data de 01.01.2015 salariul de baza minim brut creste la 975 lei;
- tot incepand cu 01.01.2015 se acorda personalului care isi desfasoara activitatea in SPAS (centre de asistenta sociala) 100 de lei, majorare la salariul de baza;
- incepand cu 01.07.2015 salariul de baza minim brut creste la 1050 lei;
- la data de 01.08.2015 salariile de baza din administratia publica locala cresc cu un procent intre 1 si 12%, in functie de decizia ordonatorului de credite;
- la data de 01.10.2015 salariile mediatorilor sanitari cresc cu 25%, fiind asimilati cu functia de instructor de educatie din sistemul sanitar;
- la data de 01.12.2015, in baza legii 293/2015, salariile de baza din administratie cresc din nou cu 10%, exceptie facand personalul din asistenta sociala - SPAS(si aici se includ si asistentii personali), ale caror salarii de baza cresc cu 25%;
- la data de 01.05.2016 salariul de baza minim brut pe tara devine 1250 lei;
- la data de 01.02.2017, toate elementele salariului de baza (inclusiv stimulentele acordate conform OUG 92/2003) cresc cu 20%.
La salariul de baza, in administratia publica locala,
se aplica urmatoarele sporuri:
- gradatia de vechime
- gradatia pentru CFP;
- clasele de salarizare suplimentare pentru politia locala;
- clasele de salarizare suplimentare acordate responsabilului cu urbanismul si amenajarea teritoriului (echivalentul arhitectului-sef la comune);
- sporul pentru operatorii de registru electoral;
- orele de noapte;
- indemnizatia pentru membrii in comisiile de concurs sau de disciplina;
- clasele suplimentare de salarizare acordate personalului care gestioneaza fonduri europene.
Sa nu uit, aplicabilitatea Deciziei ICCJ 23/2016 care prevede faptul ca inca de la data de 01.04.2015 toti functionarii publici din Romania ar fi trebuit sa primeasca salariile calculate pornind de la nivelul fostei trepte 1 de salarizare pentru fiecare grad profesional in parte, iar art. 171 din Codul Muncii (ca legislatie cu aplicabilitate generala a muncii in Romania) ne permite ca, in termen de 3 ani de la publicarea Deciziei, sa cerem plata drepturilor salariale restante.
Pana si o foaie de excel, cu formule, face calculul descris mai sus, pornind de la OUG 9 si 10, fara artificii gen raportari la salariul minim care o sa creasca sau nu, la estimari pentru anul 2022 si alte asemenea. Problema cu proiectul propus de Guvern este ca uita functii publice, de exemplu eu nu am vazut cuantumul prevazut a fi acordat in anul 2022 pentru functiile publice de secretar al UAT ori al judetului... de asemenea, desfiinteaza dintre functiile de conducere cea de responsabil cu urbanismul si amenajarea teritoriului.
Inca o problema a acestui proiect este propunerea (ilegala din punctul meu de vedere) ca, in cazul in care din calculul rezultat din aplicarea prevederilor respectivei legi, salariul de baza rezultat este mai mic decat cel avut in prezent de bugetarul respectiv, sa i se acorde nivelul stabilit pentru anul 2022 si gata. Cu tot respectul, sunt posturi bugetare care au beneficiat de sume compensatorii si care, daca se aplica calculul de mai sus, depasesc ca si salariu de baza ce prevede Guvernul pentru 2022... si atunci cum ramane cu prevederile mai favorabile care ar trebui sa i se aplice salariatului???
Sper, totodata, ca initiatorii legii vor modifica corespunzator si art. 57 alin. 5 din legea Administratiei publice locale nr. 215/2001, care, ca si lege organica (cu forta superioara unei legi ordinare a salarizarii) prevede negru pe alb ca:
Pe durata mandatului, primarul și viceprimarul primesc o indemnizație lunară, ca unică formă de remunerare a activității corespunzătoare funcției de primar, respectiv de viceprimar, și care reprezintă baza de calcul pentru stabilirea drepturilor și obligațiilor care se determină în raport cu venitul salarial. Primarul și viceprimarul nu beneficiază de sporul de vechime în muncă și nici de alte sporuri prevăzute de lege.
.
Restul e tacere...