avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 957 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii şi fundaţii, într-un ... Caut alternative la contractul de sponsorizare
Discuție deschisă în Asociaţii şi fundaţii, într-un cuvânt: ONG-uri

Caut alternative la contractul de sponsorizare

Exemplu concret
Firma X si-a epuizat bugetul de sponsorizari, dar doreste sa sprijine financiar o asociatie sportiva.
Asociatia poate sa ofere anumite beneficii de expunere firmei care achita o anumita suma.
Firma poate sa achite o factura de prestari servicii de marketing si publicitate, dar asociatia nu poate emite o astfel de factura.
Ce solutii legale exista?


Cel mai recent răspuns: Mariana RC , utilizator 13:14, 14 Aprilie 2018
Buna ziua!
Conform noului cod civil, art. 206, alin 2 si 3, daca semnati un contract cu o persoana juridica fara scop lucrativ pentru o activitate care excede scopului si activitailor mentionate in actul constitutiv, respectivul contract este lovit de nulitate:
"206 [...]
(2)Persoanele juridice fără scop lucrativ pot avea doar acele drepturi şi obligaţii civile care sunt necesare pentru realizarea scopului stabilit prin lege, actul de constituire sau statut.
(3)Actul juridic încheiat cu încălcarea dispoziţiilor alin. (1) şi (2) este lovit de nulitate absolută.
"
Prin urmare, raspunsul se gaseste in actul constitutiv/statutul respectivei asociatii.
O solutie, de exemplu, ar putea fi inchirierea unui spatiu, la vreun eveniment organizat de respectiva asociatie, spatiu in care societatea d-voastra sa presteze activitati de promovare a produselor proprii: in acest fel, asociatia nu presteaza servicii de publicitate, ci incaseaza bani din inchirierea unui spatiu.
Cum spuneam, vedeti ce solutii va ofera si actul constitutiv al asociatiei.

Cu stima,
Firma x poate sponsoriza cu cati bani doreste ONG-ul, legea nu pune nicio limita, e doar chestie de oportunitate si de regularitate interna in functie de cum decid organele de conducere care stabilesc bugetul si executia lui - AGA / asociati unic, administrator / consiliu de administratie etc. Limitata de lege este doar latura fiscala - daca sponsorizarea se deduce din impozitul pe profit datorat, sau din baza impozabila pt acesta (depinde de forma juridica si tipul de impozit aplicabil firmei), sau ramane cheltuiala nedeductibila si atat... Daca se incearca sa se obtina o deductibilitate a sumei care de fapt este sponsorizare, mare atentie, ca daca fiscul poate dovedi asta, e evaziune fiscala....
Ce se poate eventual face de catre acel ONG fara sa isi incalce statutul, este sa va presteze ceva servicii ex. sa va vanda niste spatiu publicitar pe ceva materiale editate de ei, sau in ceva context de actiune organizata de ei, ceea ce e tratat ca o exceptie de la conditia ca activitatile economice directe sa fie in stransa legatura cu scopul organizatiei. Pt anumite servicii si / sau la anumite categorii de ONG acele venituri pentru ele nici nu se impun dpdv al impozitului pe profit la acel ONG desi sunt o activitate aducatoare de venit, daca se incadreaza in una din exceptiile exprese din Codul Fiscal in acest sens:
CODUL FISCAL Titul II IMpozitul pe profit ART. 15 - Reguli speciale de impozitare (2) În cazul organizațiilor nonprofit, organizațiilor sindicale, organizațiilor patronale, la calculul rezultatului fiscal, următoarele tipuri de venituri sunt venituri neimpozabile: j) veniturile realizate din acțiuni ocazionale precum: evenimente de strângere de fonduri cu taxă de participare, serbări, tombole, conferințe, utilizate în scop social sau profesional, potrivit statutului acestora; k) veniturile rezultate din cedarea activelor corporale aflate în proprietatea organizațiilor nonprofit, altele decât cele care sunt sau au fost folosite într-o activitate economică; l) veniturile obținute din reclamă și publicitate, veniturile din închirieri de spații publicitare pe: clădiri, terenuri, tricouri, cărți, reviste, ziare, realizate de organizațiile nonprofit de utilitate publică, potrivit legilor de organizare și funcționare, din domeniul culturii, cercetării științifice, învățământului, sportului, sănătății, precum și de camerele de comerț și industrie, organizațiile sindicale și organizațiile patronale; nu se includ în această categorie veniturile obținute din prestări de servicii de intermediere în reclamă și publicitate;
Daca nu va incadrati aici, nu vad cum puteti legal sa faceti sa ajunga niste bani la ei si sa va fie si avantajos fiscal, daca ati depasit acel prafon de 20% din impozitul pe profit dar nu mai mult de 5 la mie din cifra de afaceri, pana la care sponsorizarile pot fi acordate din impozitul pe profit datorat desi sunt cheltuiala nedeductibila
Buna ziua,
Va rog sa ma ajutati in urmatoarea problema. O societate X doreste sa faca o sponsorizare catre Y, prin intermediul unei societati Z. Adica firma Z plateste direct catre Y sponsorizarea, urmand sa-si recupereze suma de la societatea X, in termen de 30 zile de la data platii. Poate face acest lucru? Daca da, ce documente ar trebui sa existe intre cele 3 parti?
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
contractul de sponsorizare este unul bilateral, intre sponsor si beneficiar, asa il reglementeaza legea speciala. Si nu vad vreo ratiune de inventat contracte nenumite sau cu terti beneficiari etc. Legea permite cuiva sa faca o plata in numele altcuiva, pe baza de contract de mandat cu sau fara reprezentare. In cazul asta ar trebui sa fie contract de mandat cu reprezentare, ca alminteri va fi greu de convins fiscul ca operatiunea nu a fost facuta in nume propriu dar pe seama altei entitati. Insa vad o problema cum justifica societatea Z ca face plati in numele lui X? Asta se rezolva daca Z ar datora bani lui X si X ii indica sa stinga debitul catre ea prin plata datoriei lui X catre Y generata de contractul de sponsorizare. Daca insa Z nu ii e dator lui X, e mai complicat - cum justifica Z ca face asemenea servicii pentru X? Eventual daca sunt afiliate ex. X este asociat unic sau majoritar in Z. Altfel ar putea fi discutii cu legalitatea contractului de mandat - depinde si ce obiect de activitate are Z. Dar ce ratiune exista pentru toata complicaciunea asta atat de atipica?
Societatea Z presteaza pt X , majoritatea serviciilor ce tin de mentenanta, aprovizionare materiale si piese de schimb , etc. Toate acestea se fac pe baza de comanda ferma, societatea Z facturand catre X toate acestea. Societatea X s-a gandit ca poate face si aceasta intermediere de sponsorizare, urmand ca Z sa factureze aceasta suma, pentru a o putea recupera. Le-am adus la cunostinta ca nu pot face asa ceva, pentru ca nu au baza legala , plus ca pe factura emisa nu ar fi avut cum sa scrie ceva legat de sponsorizare sau vreo prestare de servicii pt ca ,real, aceasta nu exista.
Am cerut parerea in acest caz , gandindu-ma ca nu am suficiente cunostinte si poate imi scapa ceva.
Multumesc pentru raspuns!

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Chiria incasata pe un spatiu de catre un ong se impoziteaza? clony clony Buna ziua! Daca un ONG are venituri compuse din donatii/sponsorizari si o mica parte din chiria unui spatiu proprietate, este dator acest ONG sa plateasca ... (vezi toată discuția)
Cheltuieli deductibile cu organizare simpozion animis animis Buna ziua, o asociatie nonprofit care organizeaza un simpozion poate sa isi deduca integral cheltuiala cu masa + cazare aferenta persoanelor membre asociatiei ... (vezi toată discuția)
Contract de consultanta intre ong radium radium Buna ziua, daca puteti, va rog sa ma sfatuiti: 1. pun bazele unei asociatii, iar printre altele, doresc sa inchei si un contract de consultanta cu un alt ... (vezi toată discuția)