Buna ziua.
Soacra mea a decedat luna trecută, avînd ajutor social.
Întrebarea mea este ce drept ar avea ? Are drept de înmormântare? Ce cuantum?
Multumesc anticipat.
Îmi cer scuze daca am ales gresit sectiunea.
Puteti beneficia de :
- ajutor de deces care se obtine de la Casa de pensii
- ajutor de inmormantare se acordă de către angajator din sursele proprii, respectând prevederile contractului de muncă colectiov /individual sau ale reg.intern.
Ajutorul de înmormântare şi ajutorul de deces pot fi cumulate de persoana îndreptăţită a le primi în cazul decesului asiguratului (salariatului), al pensionarului sau al unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului.
Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice: Art. 125
(1) In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.
... Art. 127
(1) Ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.
(2) Acordarea ajutorului de deces nu este conditionata de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.
Art. 129
(1) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:
a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
b) institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
c) casa teritoriala de pensii, respectiv casa de pensii sectoriala, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.
...
Normele de aplicare a Legii 263/2010: Art. 108
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a) sotul supravietuitor;
b) copilul;
c) parintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare alta persoana.
Art. 109
(1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.
(2) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul persoanelor prevazute la art. 108 lit. f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.
Art. 113
Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).
Art. 114
(1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti la art. 129 din lege.
(2) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de un singur platitor si nu se deconteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat decat la nivelul ajutorului de deces prevazut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.
Art. 118
Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.
Daca soacra dvs. a beneficiat de ajutor social in conditiile Legii nr. 416/ 2001 privind venitul minim garantat, nu a fost angajata la vreo firma si nu are pensie de stat. Prin urmare nu beneficiaza de prevederile legii pensiilor publice nr. 263/ 2010 cu modificarile si completarile ulterioare.
Legislatia aferenta, aplicabila, o gasiti aici: [ link extern ]
Legea nr. 416/ 2001 este in vigoare pana la 31.03.2018, data de cand sunt aplicabile prevederile Legii nr.196/ 2016 privind venitul minim de incluziune.
In legea in vigoare se mentioneaza:
-art.28 (3) Primarii pot dispune ca o parte din cheltuielile cu înmormântarea persoanelor din familiile beneficiare de ajutor social să fie asigurate din fondurile alocate pentru plata ajutorului social, în limita sumelor cuvenite familiilor în cauză.
Trebuie sa faceti o cerere la primarie si sa o depuneti cu nr. de inregistrare/ data.
În cazul decesului unei persoane din familia beneficiară de ajutor social sau al persoanei singure beneficiare de ajutor social, primarii pot dispune acordarea unui ajutor reprezentând o parte din cheltuielile cu înmormântarea.
Ajutorul se acordă unei singure persoane, care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul în condiţiile dreptului comun sau, în lipsa acestuia, persoana care dovedeşte că a suportat cheltuielile cu înmormântarea.
Ajutor inmormantare
ankai
Buna ziua. Tatal meu a decedat in anul 2015, insa in momentul decesului nu era pensionar si nici nu era angajat. S-a aflat in intretinerea mea iar ... (vezi toată discuția)
Ajutor deces
luminita25
Buna seara .
intrebare : se beneficiaza de ajutor de deces la primarie doar ? , sau patronii sunt obligati si ei sa achite un ajutor in cazul uni deces de ... (vezi toată discuția)