va rog sa ma ajutati cu un raspuns daca puteti, am urmatoarea intrebare/problema:
- sotia mea detine o microintreprindere fara angajati, avand o sigura factura pe luna catre acelasi furnizor (sa va dati seama la ce e folosita firma :) )
- eu am cumparat o masina SH din UE, pe care doresc s-o vand firmei, astfel incat sa deducem anumite cheltuieli dar mainales sa putem "folosi" banii firmei
- fiindca in contul firmei nu exista suma la care se vinde masina, vom face o anexa la contract precizand o plata lunara
Intrebarea mea este: ce reprezinta in caz concret amortizarea, suma de amortizare? Inteleg ca este o cheltuiala pe care nu voi plati dividende la anul, dar pot sa scot amortizarea din cont impreuna cu dividende? Sau suma respectiva se tine intr-un colt al contului fara sa ma pot atinge de aceasta suma? Daca da pana cand? Cum pot pune mana pe banni de amortizare?
Rata lunara ar trebui sa fie egala cu amortizarea pe luna? Sau nu conteaza?
Nu, banii (pretul masinii) nu exista in acest moment in contul firmei, ci planul este de a ii retrage lunar in rate egale. Practic ar fi o plata in rate conform unei anexe la contractul de vanzare-cumparare, fara dobanda, fara nimic.
Ce nu mi-i clar e, ce anume am voie sa fac cu suma amortizata. Sa luam un exemplu concret pe un an, sa inteleg eu mai bine:
- din ianuarie pana in decembrie intra in firma 100.000 lei
- 12 luni de amortizare x 1.500 lei = 18.000 lei
- 12 luni de rata masina x 2.000 lei= 24.000 lei (exemplu, rata poate fi mai mica sau mai mare, inca nu e stabilita)
- alte cheltuieli 10.000 lei
Asta inseamna ca la sfarsitul anului am in cont 66.000. Profitul este de 48.000 lei, pe care platesc impozit si-i scot ca dividende. Dar ce se intampla cu suma de 18.000 (amortizarea pe an) pe care tot ii am in cont? Pot s-o scot si pe suma aia impreuna cu dividende? Sau suma respectiva trebuie pastrata in contul firmei? Daca da pana cand?
Bani in cont daca presupunem ca platiti si incasati tot aveti 66.000 lei, dar profitul este 72.000 lei (ratele nu sunt cheltuieli, cheltuiala e amortizarea). Amortizarea este o cheltuiala fara iesire de numerar.
Hmm, e interesant ce ziceti, am inteles partea cu rata si profitul.
Ramane totusi intrebarea: ce inseamna "cheltuiala fara iesire de numerar". Adica suma amortizata n-are cum sa dispara din cont? Practic raman acolo banii pana la inchiderea firmei? Sau cum se poate folosi suma care reprezinta amortizarea? Va multumesc
Contravaloarea masinii va iesi ca numerar prin plata ratelor. Exemplu:
- masina 10.000 lei
- amortizare in 3 ani = 3.333 lei/an
- iesirea de numerar va fi prin plata ratelor, nu prin amortizare. Rata ar putea fi 1.000 lei timp de 10 luni. Aceasta rata nu e o cheltuiala.
Plata ratelor nu e o cheltuiala, si amortizarea nu e o iesire de numerar. In final trebuie sa iasa din firma numerar de 10.000 lei cat e masina. Nu de 2 ori, prin plata ratelor si prin amortizarea. Amortizarea este doar o inregistrare pe cheltuieli a valorii masinii.
Ca sa intelegeti, amortizarea este alocarea pe cheltuieli a uzurii masinii, plata masinii este doar o iesire de numerar. Daca de exemplu ati plati masina integral la achizitie nu veti putea trece pe cheltuiali intreaga valoarea a acesteia, ci tot prin amortizare, in 3 ani.
Infiintare firma
esa75
Vreau sa infiintez o firma pentru un magazin on-line, care la randul lui isi va desfasura activitatea si intr-un marketplace on-line.
Voi vinde diverse ... (vezi toată discuția)
Webinar: Fiscalitate și digitalizare în 2025. Ce știm și ce urmează?
ACCA, cea mai mare asociație internațională în domeniul financiar-contabil, vă invită să participați la un eveniment gratuit destinat profesioniștilor care doresc să afle cele mai recente noutăți legate de sistemul fiscal din România.
În cadrul webinarului, care va avea loc pe 26 februarie la ora 10:00, Delia Cataramă, Tax Partner Viboal FindEx, va aborda principalele modificări fiscale aplicabile în 2025 companiilor, cu focus pe impactul asupra profitabilității și cash-flow-ului acestora.