Buna seara. As avea si eu nevoie de o lămurire într-o problemă. Spre exemplu, angajatul X se deplasează cu transportul în comun ( RATB din București) Acesta se află pe traseul normal, declarat, de deplasare de acasă la locul de munca și invers dar nu și în timpul declarat. Mijlocul de transport suferă un incident în care șoferul frânează brusc pentru evitarea unui accident și călători din acel autobuz, printre care și angajatul X suferă diferite răni din cauza acestei frânări, se dezechilibrează și cade lovindu-se de scaune, etc., în acel mijloc de transport. Întrebarea mea e cine efectuează cercetarea acestui accident de munca, dacă se considera accident de munca, angajatorul salariatului X sau RATB ? Menționez ca primește un certificat medical ca accident de traseu, trafic, și un ITM mai mare de 3 zile. Mulțumesc mult.
Cercetarea evenimentului produs se efectueaza de angajatorul lucratorului implicat in eveniment.
Evenimentul nefiind produs in timpul declarat, una din conditiile pentru AM de traseu nu este indeplinita, motiv pentru care concediul medical se va inscrie la concediu de boala.
Inteleg ca soferul (angajat al RATB nu a suferit traume care sa necesite concediu medical). RATB comunica la ITM si cerceteaza evenimentul produs conform prevederilor Legii ssm nr. 319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare art. 26, ca incident tehnic (sau de alta natura).
In PV de cercetare se nominalizeaza pasagerii accidentati. La solicitarea angajatorului lucratorului accidentat, RATB ii pune la dispozitie PV de cercetare incident tehnic.
Incadrarea ca AM de traseu se face in baza dosarului de cercetare avizat de catre ITM nu a concediului medical primit ca accident de traseu (nici nu exista un cod special pentru accident de traseu, doar pentru AM care poate fi de traseu, in conditiile legii).
-art. 5
lit.f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vătămări ale organismului, produs în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, situaţia de persoană dată dispărută sau accidentul de traseu ori de circulaţie, în condiţiile în care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum şi cazul susceptibil de boală profesională sau legată de profesiune;
lit.g) accident de muncă – vătămarea violentă a organismului, precum şi intoxicaţia acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, şi care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puţin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
-art. 26 Orice eveniment, aşa cum este definit la art.5 lit. f), va fi comunicat de îndată angajatorului, de către conducătorul locului de muncă sau de orice altă persoană care are cunoştinţă despre producerea acestuia.
-art. 30 (1) În sensul prevederilor art. 5 lit. g), este, de asemenea, accident de muncă:
g) accidentul de traseu, dacă deplasarea s-a făcut în timpul şi pe traseul normal de la domiciliul lucrătorului la locul de muncă organizat de angajator, şi invers.
Am inteles si multumesc mult pentru raspuns. Da, sa zicem ca in acest caz soferul nu a patit nimic, doar pasageri au fost raniti.Eu aflasem ca acest gen de accidente se cerceteaza si sunt inregistrate doar de RATB, in cazul nostru, nu si de angajator, acesta primind o copie dupa PV. de cercetare, concediul medical de la angajat precum si o declaratie a acestuia in legatura cu cele intamplate pe care le arhiveaza, fara a mai face el cercetarea, cu tot ce inseamna asta, a acestui accident. Inca o intrebare: in acest caz CM al angajatului cine il plateste daca nu a rezultat din cercetare ca a fost accident de traseu?
Sau, Doamne fereste, eventualele operatii, tratamente...? Multumesc mult incaodata si o seara frumoasa.
Soferul nefiind accidentat, RATB cerceteaza evenimentul produs, dar nu ca AM.
Concediul medical se plateste cu cod boala de catre angajator.
Daca se va pune problema de operatii, tratamente de recuperare, etc. poate fi avuta in vedere recuperarea cheltuielilor de la sofer, in baza unei hotarari judecatoresti daca soferul va fi gasit unic responsabil de producerea evenimentului rutier.
Fiind vorba de un eveniment rutier produs in trafic este greu de crezut ca soferul poate fi gasit unic responsabil.
Va conta mult cercetarea evenimentului produs de catre RATB, eventual de catre politie, daca se autosesizeaza, in baza vizionarii camerelor de supraveghere din trafic (daca acestea au surprins momentul producerii evenimentului).