buna ziua. daca ma poate ajuta cineva...
am o intreprindere individuala, neplatitor TVA comert. Problema e ca , desi am produse foarte cerute, la distribuirea lor catre magazine ma lovesc de faptul ca nu am gasit inca nici un contabil de asemenea magazin care sa accepte facturi fara TVA. Diverse motive, inclusiv ca trebuie sa puna ei din buzunar TVA-ul...Acest lucru imi aduce destule pierderi prin refuzarea marfii. Ce pot face? cum sa poate rezolva? Trebuie eu sa trec la platitor TVA, sau imi explica cineva clar ce trebuie facut de catre acesti contabili care nu stiu ce sa faca cu facturile fara TVA?
Va multumesc
pentru simplificare plecam de la ideea ca magazinul cumpara doar de la Dvs si vinde tot intr-o luna :
1. cumpara fara tva
- dvs emiteti factura , fara tva =100 lei
- magazin :
receptie marfa = 100 lei
vinde marfa , sa zicem ca pune un adaos de 10 % = 110 lei pret vinzare fara tva
110 x 19% = 20,90 lei tva
Pret final vinzare : 110+20.90=130,90 lei , caz in care plateste 20,90 lei la stat, tva
Magazinul va cheltui :
-100 lei pe marfa
-20,90 lei la stat pe tva
Total 120,90 lei
___________________
2. Faceti factura cu tva ( pp. ca deveniti platitor )
- factura dvs : 100 lei , pret marfa , 19% tva =119 lei , val factura catre magazin
- la magazin : intrare marfa 100 lei, cu adaos 10% =110 lei
- pret vinzare 110 x 19% = 130, 90
- magazinul plateste la stat diferenta dintre tva de la intrare si tva de la vinzare , adica :
20,90 -19= 1,90 lei .
Dar in acelasi timp, va plateste si dvs factura , la care in loc sa plateasca 100 lei , ca in cazul 1, va plati 119 lei ( inclusiv tva )
Deci magazinul va cheltui :
-100 lei - pentru Dvs, pe marfa;
-19 lei pentru dvs , pe tva
- si 1,90 lei la stat
Total : 120, 90 lei .
Cum vedeti din exemplul dat , magazinul scoate din buzunar tot atitia bani .
problema e ca eu facturez cu tva, dar acesta nu apare pe factura. deci, eu cumpar de la fabrica produsul cu 100, tva inclus, si vand cu 110, tva inclus. daca pe factura fabricii apare TVA, pe factura mea nu apare, eu nefiind patitor TVA.
ce sa fac?
Sa trec la platitor?
asa cum ati pus prima data problema am inteles ca problema dvs era la vinzare , si eu am argumentat faptul ca din punctul de vedere al celui caruia ii vindeti nu conteaza ca dvs sinteti sau nu platitor de tva , pe el tot atit il va costa sa cumpere de la dvs.
In a doua interventie , puneti problema ce se intimpla la dvs, dvs. cumparind marfa cu tva .
Dvs nefiind platitor de tva, nu "facturati cu tva dar el nu apare pe factura" cum spuneti .
Dvs cumparati marfa cu tva care intra in pretul marfii la achizitie .
Practic suportati dvs tva -ul de la cumparare.
Ca sa ma intelegeti cum gindesc : tva = taxa pe valoare adaugata , adica la fiecare leu adaugat intr-un lant de cumparare-vinzare- cumparare etc , fiecare din cei care participa platesc la stat 19 % la leul adaugat - asta daca sint platitori .
Daca apare un neplatitor in lant -acesta plateste tva-ul integral celui de la care cumpara .
am inteles, problema e ca nu stiu cum sa rezolv aceasta problema cu firmele la care vand, pentru ca toti se feresc si nu inteleg motivul, dar mai grav e ca nu stiu sa explic. m-ar ajuta sa fiu platitor? pentru asta, ce e de facut? pentru ca eu abia de 2 luni am facut actele, daca trebuie schimbate ... mai bine renunt.
cred ca nu vorbesc limpede. Problema e ca firmele la care vand refuza sa cumpere de la mine, neplatitor de tva. Ce sa fac? Cum sa pun problema sa inteleaga ca nu au de pierdut? Sau, au de pierdut?
de aceea am facut acel model de calcul, postat la 9:57; incercati sa intelegeti dvs mecanismul tva-ului , si apoi sa discutati cu contabilii cu pricina , sa le aratati ca tot atit ii costa si daca sinteti si daca nu sinteti platitor , ar trebui sa inteleaga ...
Daca deveniti platitor , veti avea mai multa bataie de cap cu declaratii de tva, cu deconturi si tot ce presupune ideea de platitor ; trebuie bine analizat , pentru ca odata optiunea facuta nu mai puteti da inapoi .
Parerea mea e sa incercati sa-i convingeti ca ei n-au nimic de pierdut, cum poate parea la prima vedere .
Webinar: Fiscalitate și digitalizare în 2025. Ce știm și ce urmează?
ACCA, cea mai mare asociație internațională în domeniul financiar-contabil, vă invită să participați la un eveniment gratuit destinat profesioniștilor care doresc să afle cele mai recente noutăți legate de sistemul fiscal din România.
În cadrul webinarului, care va avea loc pe 26 februarie la ora 10:00, Delia Cataramă, Tax Partner Viboal FindEx, va aborda principalele modificări fiscale aplicabile în 2025 companiilor, cu focus pe impactul asupra profitabilității și cash-flow-ului acestora.