avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 404 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Poliţe de asigurare, reasigurare ... problema cu societatea de asigurari...
Discuție deschisă în Poliţe de asigurare, reasigurare şi probleme juridice conexe

problema cu societatea de asigurari...

Cu respect! Ma confrut cu urmatoarea problema in materie de asigurari: autoturismul meu a fost avariat in proportie de 85%, mi s- a ca voi fi incadrat la dauna totala de catre societatea omniasig comunicandu mi urmatoarele printr un email:

-ne despagubesc cu suma de aprox. 3600 lei. Calculul a fost efectuat dupa urmatorul algoritm:
- valoarea de noua estimata de Omniasig este de 9000 Euro;
- s-a scazut 85%, reprezentand uzura autoturismului;
- s-a scazut 25%, cat ar valora epava autoturismului;
- Omniasig a mai scazut 15%, reprezentand un coeficient de similitudine pentru piesele ce nu se mai fabrica
S-a luat in calcul cursul BNR din ziua accidentului, 3 sept '09 = 4,2442 Lei/eur.

Pentru cunoscatorii in materie va rog sa mi spuneti daca acest calculul este corect? si in ce baza legala a fost calculat? daca este in concordanta cu reglemntarile legislative in vigoare?

Va multumesc pentru orice raspuns primit!
Cel mai recent răspuns: nucu$ , utilizator 21:48, 25 Octombrie 2009
Valoarea de despagubire (presupun pentru o despagubire pe polita RCA), se calculeaza conform normelor aprobate prin Ord. CSA nr.20/2008.
Geo, 85 % + 25% nu fac 100 %

Sunt sigur ca este vorba de o greseala acolo.

iata ce spun normele parobate prin ordinul CSA de care facea vorbire dl nucu$

Art. 58. - (1) Pentru stabilirea valorii vehiculelor la data producerii evenimentului asigurat, din valoarea de nou a acestora se scade uzura valorică. Prin uzură valorică se înţelege acea parte din valoarea vehiculului ce se pierde prin vechime, întrebuinţare sau stare de întreţinere.
(2) Uzura valorică se calculează prin aplicarea unui coeficient de uzură asupra valorii de nou a vehiculului la data producerii evenimentului asigurat.
(3) Coeficientul de uzură se stabileşte în funcţie de gradul de întrebuinţare, kilometrii parcurşi cu vehiculul, precum şi de vechimea în exploatare, exprimată în unităţi de timp: ani, diferenţiată pe categorii de vehicule, potrivit tabelelor coeficienţilor de uzură nr. 1 şi 2 cuprinse în anexa nr. 3.
(4) Pentru stabilirea coeficientului de uzură al unui vehicul sunt necesare:
a) data introducerii în exploatare de nou a vehiculului respectiv, menţionată în documentele de identificare a acestuia: carte de identitate, certificat de înmatriculare etc. sau, în lipsă, anul de fabricaţie de pe placa de origine a vehiculului;
b) parcursul în kilometri realizat de vehiculul respectiv de la data introducerii lui în exploatare de nou şi până la data producerii evenimentului asigurat.
Art. 59. - (1) În cazul vehiculelor la care se cunosc datele menţionate la art. 58 alin. (4), pentru stabilirea coeficientului de uzură al vehiculului avariat se caută în tabelul coeficienţilor de uzură linia corespunzătoare vechimii în exploatare, în ani, şi coloana corespunzătoare stării de întreţinere medie, la intersecţia cărora se va găsi coeficientul de uzură respectiv. Coeficienţii de uzură sunt determinaţi pentru un parcurs mediu anual de:
- 15.000 km pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 3,5 t şi pentru cele al căror număr de locuri pe scaune nu este mai mare de 9;
- 20.000 km pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 t şi pentru cele al căror număr de locuri pe scaune este mai mare de 9.
(2) În cazul în care există diferenţe între parcursul real şi cel rezultat utilizându-se media anuală, coeficientul corespunzător stării de întreţinere medie se va corecta cu 0,5% pentru fiecare 1.000 km, fără a se putea depăşi coeficienţii corespunzători stărilor de întreţinere bună sau satisfăcătoare.
(3) Corecţia se face prin adunare, dacă parcursul real este mai mare decât parcursurile medii menţionate la alin. (1), ori prin scădere, dacă parcursul real este mai mic.
Art. 60. - (1) Pentru vehiculele la care nu se cunoaşte parcursul în km realizat până la data producerii evenimentului asigurat sau acesta nu este în concordanţă cu starea tehnică a vehiculului respectiv, coeficientul de uzură al vehiculului avariat se stabileşte în funcţie de vechimea în exploatare şi de starea de întreţinere a acestuia, prevăzute în tabelele coeficienţilor de uzură nr. 1 şi 2 cuprinse în anexa nr. 3.
(2) Starea de întreţinere a unui vehicul se clasifică în: bună, medie şi satisfăcătoare.
(3) Stabilirea stării de întreţinere a vehiculului se face potrivit stării acestuia dinainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza criteriilor de mai jos:
a) stare de întreţinere bună - vehiculul prezintă: integritatea elementelor caroseriei, barelor de protecţie şi capacelor de roţi; vopseaua intactă, fără exfolieri sau urme aparente de rugină a tablei; tapiţeria fără pete, urme de uzură prematură sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fără să prezinte uzuri accentuate pe flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzător al direcţiei; motorul fără scurgeri de ulei pe părţile laterale sau pe capotajele interioare ale spaţiului afectat acestuia;
b) stare de întreţinere medie - vehiculul prezintă: deformări ale caroseriei, barelor de protecţie sau capacelor de roţi până la 10 dm2, însumat pe întreaga suprafaţă exterioară; degradări ale vopselei în ceea ce priveşte luciul, cu urme de rugină aparentă pe o suprafaţa totală până la 10 dm2, cu exfolieri pe o suprafaţă totală până la 1 cm2; pete pe tapiţeria scaunelor;
c) stare de întreţinere satisfăcătoare - vehiculul prezintă: deformări ale caroseriei, barelor de protecţie şi capacelor de roţi mai mari de 10 dm2, însumat pe întreaga suprafaţă exterioară: degradări ale vopselei, pierderea totală a luciului, cu exfolieri pe o suprafaţă totală mai mare de 1 cm2, cu urme pronunţate de rugină aparentă şi zgârieturi; tapiţeria deteriorată şi murdară; cauciucurile uzate neuniform, cu accentuări pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzător al direcţiei; motorul cu urme de ulei pe părţile superioare şi laterale ca urmare a scurgerilor la capacul distribuţiei, al chiulasei sau pe lângă garniturile de etanşare; joc mare la volanul direcţiei.
(4) Cunoscându-se data introducerii în exploatare de nou şi starea sa de întreţinere justificată tehnic, pentru stabilirea coeficientului de uzură al vehiculului avariat se caută în tabelul coeficienţilor de uzură linia orizontală corespunzătoare vechimii în exploatare, în ani, a acestuia şi se stabileşte un coeficient de uzură cuprins între cei corespunzători stării de întreţinere bună şi satisfăcătoare.
Art. 61. - (1) Pentru vehiculele care aveau executate înainte de data producerii evenimentului asigurat reparaţii curente, inclusiv înlocuiri ale părţilor componente sau ale pieselor originale, stabilirea coeficientului de uzură se face pe baza relaţiei:
Ur = U x K, în care:
Ur = coeficientul de uzură recalculat al vehiculului;
U = coeficientul de uzură rezultat din tabelele coeficienţilor de uzură, în baza datelor determinate potrivit art. 59;
K = coeficientul de corecţie a uzurii (A-a)/A,
în care:
A = valoarea de nou a vehiculului avariat;
a = costul total al reparaţiilor curente, inclusiv al înlocuirilor de părţi componente sau de piese originale executate înainte de data producerii evenimentului asigurat, exclusiv cele efectuate ca urmare a unor accidente ori a unor defecte de fabricaţie, pentru menţinerea sau îmbunătăţirea stării tehnice corespunzătoare a vehiculului, în baza documentaţiilor privind costul efectiv al acestora.
(2) Nu se pot lua în calcul coeficienţi de uzură (U) inferiori coeficienţilor minimali sau superiori celor maximali, pentru vechimea în exploatare, parcursul realizat şi starea de întreţinere a vehiculului avariat, prevăzuţi în tabelele coeficienţilor de uzură nr. 1 ..... (care din pacate este ilizibil daca il postez aici)

Av. Adrian Posdarie
Ultima modificare: Sâmbătă, 24 Octombrie 2009
ContSters54906, utilizator
probabil este o greaseala undeva. eu asa am primit email ul de la sc omniasig....am citit si eu aceste norme art.58-61, nu am inteles cum s -a ajuns la un asemenea calcul rezultand numai suma de 3.600 lei, avand in vedere ca ei au evaluat autoturismul la suma de 9000 euro (valoarea noua estimata) multumesc pt amabilitate!
adrian.posdarie a scris:

Geo, 85 % + 25% nu fac 100 %

Sunt sigur ca este vorba de o greseala acolo.

Av. Adrian Posdarie



NU este vorba de nicio greseala.
Valoarea autoturismului la data accidentului reprezinta 15% (100% - 85%) din valoarea de nou a autoturismului.
Valoarea epavei reprezinta 25% din valoarea autoturismului la data accidentului.
Pana in prezent, in activitatea mea nu am intalnit utilizarea coeficientului de similitudine de 15%. Ma refer la cazul determinarii valorii despagubirii in cazul daunei totale. Dupa opinia mea, nu este corecta folosirea unui asemenea coeficient. Asemenea coeficient se folosea in situatii total diferite de cel prezentat.
corectati ma daca gresesc! 15% valoarea autoturismului la data accidentului plus 25% epava = 40%

40% minus 15% coeficient de similitudine = 10%

10% raportat la suma de 9000 euro ( la cursul de schimb din acea perioada)=3.897 lei

sa inteleg ca acest coeficient de similitudine trebuia sa fie mai mic?

multumesc dl. cioan

Alte discuții în legătură

Accident, despagubire rca, dauna totala - legislatie felisc felisc Buna ziua, Am avut un accident, fiind nevinovat, partea vinovata avand RCA. Care sunt legile pe care trebuie sa le citesc sa fiu complet informat cu ... (vezi toată discuția)
Despagubire rca dauna totala IulianCh IulianCh Buna ziua, In noiembrie 2015 am avut un eveniment cu masina. Am deschis dosar de dauna la asiguratorul celui vinovat si dupa ce am depus toate hartiile am ... (vezi toată discuția)
Problema asigurari. grad de uzura al vehiculului estimat gresit andrei_jil andrei_jil Buna dimineata, Am un autoturism audi a6 din 2002 cu 269 000 km, care a suferit un \"mic\" accident in urma caruia a ajuns epava ( dauna totala ). Toate ... (vezi toată discuția)