avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 313 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Poliţe de asigurare, reasigurare ... Problema asigurari. Grad de uzura al vehiculului ...
Discuție deschisă în Poliţe de asigurare, reasigurare şi probleme juridice conexe

Problema asigurari. Grad de uzura al vehiculului estimat gresit

Buna dimineata,

Am un autoturism audi a6 din 2002 cu 269 000 km, care a suferit un "mic" accident in urma caruia a ajuns epava ( dauna totala ).
Toate bune si frumoase pana s-a stabilit gradul de uzura al autoturismului la 82% din valoarea de nou ( 30750 euro), in functie de acei multi km in conformitate cu Ord. 5 al CSA.
Dar tot Conform ordinului 5 al CSA:
"Art. 60. — (1) Pentru vehiculele la care nu se cunoaste parcursul in km realizat pana la data producerii evenimentului asigurat sau acesta nu este in concordanta cu starea tehnica a vehiculului respectiv, coeficientul de uzura al vehiculului avariat se stabileste in functie de vechimea in exploatare si de starea de intretinere a acestuia, prevazute in tabelele coeficientilor de uzura nr. 1 si 2, cuprinse in anexa nr. 3.
(2) Starea de intretinere a unui vehicul se clasifica in: buna, medie si satisfacatoare.
a) stare de intretinere buna — vehiculul prezinta: integritatea elementelor caroseriei etc.;
b) stare de intretinere medie — vehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie etc.;
c) stare de intretinere satisfacatoare — vehiculul prezinta: deformari ale caroseriei etc."

Problema este ca parcursul in km al autoturismului meu nu corespunde cu starea sa de intretinere, incadrandu-se in " stare de intretinere buna" conform criteriilor stabilite de CSA (nu prezinta deformari ale caroseriei, rugina, bla bla bla), autoturismul fusese vopsit integral cu o saptamana inainte de accident farurile erau noi, era impecabil.

Intrebarea este:
Ma pot folosi de acest "sau" din art. 60 al Ord 5 al CSA pentru a obtine mai mult de 4150 de euro despagubiri de la asigurator?
Ultima modificare: Sâmbătă, 4 Iunie 2011
andrei_jil, utilizator
Cel mai recent răspuns: andrei_jil , utilizator 15:02, 5 Iunie 2011
Mai adaug faptul ca asiguratorii se folosesc de acest "sau" pentru a diminua despagubirile pagubitilor in momentul in care autoturismul prezinta diferite defecte si are putini KM.
Eu de ce nu m-as putea folosi de acest "sau" intr-o situatie inversa? ( multi km dar autoturismul este FOARTE bine intretinut)
La vechimea in timp si la nr de km inregistrati la bord este greu sa obtineti chiar si "medie" la starea de intretinere. Puteti consulta un expert tehnic evaluator care va poate spune cu o mai mare precizie unde se incadreaza masina dv. Sunt multe alte elemente care se iau in calcul nu numai voseaua si farurile. Elemente de suspensie, franare, uzura motorului etc.
Din pacate "sau" se aplica daca starea este mult mai proasta decat nr.km la bord.Acest lucru este posibil prin modificarea nr. km din ceas.
De baza este nr. de km., care in cazul dv. nu poate reprezinta un dubiu (cine are interesul in a modifica in plus???)
82% reprezinta uzura pentru 9 ani si 6 luni.
"a) stare de intretinere buna — vehiculul prezinta: integritatea elementelor caroseriei, barelor de protectie si capacelor de roti; vopseaua intacta, fara exfolieri sau urme aparente de rugina a tablei; tapiteria fara pete, urme de uzura prematura sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fara sa prezinte uzuri accentuate pe flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul fara scurgeri de ulei pe partile laterale sau pe capotajele interioare ale spatiului afectat acestuia;
b) stare de intretinere medie — vehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie sau capacelor de roti pana la 10 dm2, insumat pe intreaga suprafata exterioara; degradari ale vopselei in ceea ce priveste luciul, cu urme de rugina aparenta pe o suprafata totala pana la 10 dm2, cu exfolieri pe o suprafata totala pana la 1 cm2; pete pe tapiteria scaunelor;
c) stare de intretinere satisfacatoare — vehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie si capacelor de roti mai mari de 10 dm2, insumat pe intreaga suprafata exterioara: degradari ale vopselei, pierderea totala a luciului, cu exfolieri pe o suprafata totala mai mare de 1 cm2, cu urme pronuntate de rugina aparenta si zgarieturi; tapiteria deteriorata si murdara; cauciucurile uzate neuniform, cu accentuari pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul cu urme de ulei pe partile superioare si laterale ca urmare a scurgerilor la capacul distributiei, al chiulasei sau pe langa garniturile de etansare; joc mare la volanul directiei."
Acestea sunt singurele reglementari ale starii autoturismului nu mai exista alte precizari. Daca mai exista in alta lege va rog sa-mi spuneti.
Autoturismul nu prezinta nici unul din defectele prezente la "stare de intretinere satisfacatoare". Daca mai este si o alta lege care sa reglementeze despagubirile RCA va rog sa-mi spuneti care este pentru a o putea studia, sa ma duc cu lectiile invatate la asigurator.
Spuneti ca "sau" se aplica daca starea este mult mai proasta decat nr. km la bord. Unde scrie acest lucru?In ordinul 5 al CSA nu este precizat care este situatia in care se foloseste acest "sau". De ce nu ar putea fi si invers, daca starea este mult mai buna decat nr. km. Repet: autoturismul a fost foarte bine intretinut. Oare daca ma duc la ei cu o hartie de la un expert tehnic ii sperii? :)
Nu intentionez sa fraudez, dar e pacat de masina. Ma simt inselat de firma de asigurari, chiar nu valoreaza 4000 de Euro.
Valoare de nou se ia din cataloagele de specialitate: Schwacheliste sau Apia si se alegea valoarea in functie de anul de fabricatie. De obicei, soc. de asigurare ia cea mai mica valoare pt. ca nu tin cont de dotarile autov iar pagubitii nu verifica aceasta valoare.
Sinteti multumit cu valoarea de nou?
Vechimea: calculati vechimea de la data primei inmatriculari pina la data accidentului. daca, de ex. autov. este inmatriculat in dec. 2002 rezulta o valoara mai mica a vechimii si poate se incadreaza la un coef. de uzura de 80%.
Sint multe detalii pe care pagubitii nu le stiu iar daca intreba la soc de asigurari primesc un raspuns pe care il iau de bun.
Din pacate, nr. de km este in dezavantajul dv. Facind un calcul simplu se ajunge la o valoare de aprox. 28315 km/an, adica aproape dublu fata de cei 15.000 din Ord. 5 al CSA.
Asadar pt. dauna totala ar fi bine sa solicitati calculul valorii de despagubire si sa-l verificati inainte de a semna cererea de despagubire.

Alte discuții în legătură

Problema cu societatea de asigurari... geo26 geo26 Cu respect! Ma confrut cu urmatoarea problema in materie de asigurari: autoturismul meu a fost avariat in proportie de 85%, mi s- a ca voi fi incadrat la dauna ... (vezi toată discuția)
Calucul despagubire dauna rca serban33 serban33 Solicit ajutorul in urmatoarea chestiune. In vederea calcularii daunei unui autovehicul, se pleaca de la valoarea ... (vezi toată discuția)
Despagubire rca dauna totala IulianCh IulianCh Buna ziua, In noiembrie 2015 am avut un eveniment cu masina. Am deschis dosar de dauna la asiguratorul celui vinovat si dupa ce am depus toate hartiile am ... (vezi toată discuția)