In vederea calcularii daunei unui autovehicul, se pleaca de la valoarea lui de nou. Dupa cum stiti preturile auto sunt in euro si se platesc in lei, intrebarea mea este urmatoarea:
Intrucat autovehiculul a fost achizitionat in 2006, cand era alt curs euro / leu, exista posibilitatea legala de a se considera ca si pret de nou, valoarea in euro a autovehiculului la data cumpararii ?
Sau in cazul in care se pleaca de la valoarea in lei, aceasta poate fi indexata cu valoarea inflatiei, deoarece la momentul respectiv leul avea alta putere de cumparare ?
In genere prin polita RCA sunt stabilite conditiile de acordare a daunelor. Doar in cazul avarierii in totalitate a autovehiculului se poate pune problema valorii acestuia dar oricum RCA nu acopera asa ceva. Valoarea daunelor este stabilita pe baza unui deviz intocmit de un service agreata de asigurator..
In calculul facut de catre asigurator si la care am avut acces datorita unei plangeri la CSA, asiguratorul a plecat de la valoarea in lei, de nou a autovehiculului, valoare din care a inceput sa scada uzura acestuia si nu de la valoare in euro, valoarea care apare si ea pe factura emisa la achizitionarea autovehiculului de nou.
Daca se ia in calculul daunei valoarea in euro, mi-ar trebui si mie articolul din lege care se face referinta la asa ceva.
Oricum asiguratorul a incercat sa ma fure din start, deoarece in urma reclamatiei facute catre asigurator de catre mine, acesta a reanalizat dosarul de dauna si si-a pastrat prima oferta de despagubire comunicata mie.
In urma sesizarii facute catre CSA, acesta a crescut suma de despagubire cu 17%.
Ca fapt divers chiar si in acest moment cred ca calculul lor este inca incorect din urmaoarele motive :
1. in vederea calcularii timpului e uzura, acesta a plecat de la data facturarii si nu la " de data introducerii in exploatare de nou a vehiculului respectiv, mentionata in documentele de identificare a acestuia: carte de identitate, certificat de inmatriculare etc. sau, in lipsa, anul de fabricatie de pe placa de origine a vehiculului; " - art 58 ord CSA 20/2008.
- alta hotie a asiguratorului
2. asiguratorul nu a luat in calcul si art 59 din ord CSA nr 20/2008 .
"
Art. 59. -
(1) In cazul vehiculelor la care se cunosc datele mentionate la art. 58 alin. (4), pentru stabilirea coeficientului de uzura al vehiculului avariat se cauta in tabelul coeficientilor de uzura linia corespunzatoare vechimii in exploatare, in ani, si coloana corespunzatoare starii de intretinere medie, la intersectia carora se va gasi coeficientul de uzura respectiv. Coeficientii de uzura sunt determinati pentru un parcurs mediu anual de:
-15.000 km pentru vehicule cu masa totala maxima autorizata de pana la 3,5 t si pentru cele al caror numar de locuri pe scaune nu este mai mare de 9;
-20.000 km pentru vehicule cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 t si pentru cele al caror numar de locuri pe scaune este mai mare de 9.
(2) In cazul in care exista diferente intre parcursul real si cel rezultat utilizandu-se media anuala, coeficientul corespunzator starii de intretinere medie se va corecta cu 0,5% pentru fiecare 1.000 km, fara a se putea depasi coeficientii corespunzatori starilor de intretinere buna sau satisfacatoare.
(3) Corectia se face prin adunare, daca parcursul real este mai mare decat parcursurile medii mentionate la alin. (1), ori prin scadere, daca parcursul real este mai mic. "
Diferenta dintre parcusul mediu pentru cei3.6 ani de rulaj si ceea ce am realizat cu auto este de 12.500 km in favoarea mea, daca era invers probabil ca se lua in calcul.
Oricum pentru acste nelamuriri am facut din nou sesizare catre CSA, totusi nu inteleg de ce nu au verifcat din stat acuratetea calcului de dauna rca facut de catre asigurator si confom normelor CSA ?
Intrebarea mea ramane, pe ce baza legala pot sa fac referire in vederea kuarii in considerare ca si valoae de nou a auto, valoarea lui in euro de la acea data ?
Si mai am o intrebare: asiguratorul a incadrat auto la starea de intretinere medie,facandu-se referire la art. 60 din ord CSA 20/2008 si anume :
" (2) Starea de intretinere a unui vehicul se clasifica in: buna, medie si satisfacatoare.
(3) Stabilirea starii de intretinere a vehiculului se face potrivit starii acestuia dinainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza criteriilor de mai jos:
a) stare de intretinere buna - vehiculul prezinta: integritatea elementelor caroseriei, barelor de protectie si capacelor de roti; vopseaua intacta, fara exfolieri sau urme aparente de rugina a tablei; tapiteria fara pete, urme de uzura prematura sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fara sa prezinte uzuri accentuate pe flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul fara scurgeri de ulei pe partile laterale sau pe capotajele interioare ale spatiului afectat acestuia;
b) stare de intretinere medie - vehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie sau capacelor de roti pana la 10 dm2, insumat pe intreaga suprafata exterioara; degradari ale vopselei in ceea ce priveste luciul, cu urme de rugina aparenta pe o suprafata totala pana la 10 dm2, cu exfolieri pe o suprafata totala pana la 1 cm2; pete pe tapiteria scaunelor;
c) stare de intretinere satisfacatoare - vehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie si capacelor de roti mai mari de 10 dm2, insumat pe intreaga suprafata exterioara: degradari ale vopselei, pierderea totala a luciului, cu exfolieri pe o suprafata totala mai mare de 1 cm2, cu urme pronuntate de rugina aparenta si zgarieturi; tapiteria deteriorata si murdara; cauciucurile uzate neuniform, cu accentuari pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul cu urme de ulei pe partile superioare si laterale ca urmare a scurgerilor la capacul distributiei, al chiulasei sau pe langa garniturile de etansare; joc mare la volanul directiei. "
Imi cunosc bine autovehiculul si pot spune ca nu regasesc la el elementele ce caracterizeaza starea de intretinere medie, probabil ca va trebui sa fac o expertiza autorizata proprie.
Cateva corectii:
1.Nr. de km parcursi se ia pentru nr. ani intregi.In cazul dv.(3,5 ani de la prima inmatriculare) =4x15000 = 60000.Numai incadrarea in tabel se face la starea de intretinere medie pt.3 ani si 6 luni, adica 42% uzura.
2. Ati omis pct. (1) din art.60 :
(1) Pentru vehiculele la care nu se cunoaste parcursul in km realizat
pana la data producerii evenimentului asigurat sau acesta nu este in concordanta
cu starea tehnica a vehiculului respectiv, coeficientul de uzura al vehiculului
avariat se stabileste in functie de vechimea in exploatare si de starea de
intretinere a acestuia, prevazute in tabelele coeficientilor de uzura nr. 1 si 2
cuprinse in anexa nr. 3.
Prin urmare, cazul dvs.(uzura) se rezolva aplicand Art.59 iar valoarea de nou se alege conform Art.53, functie de modalitatea achizitiei si fabricantul autovehiculului.Nu se prevede corelarea cu inflatia, calculul in euro se opreste la valoarea reala, urmand echivalarea in lei la cursul din data accidentului.
Accidentul a avut loc in alta localitate decat cea in care am domiciliu, sunt prevederi legale conform carora se poate actiona in justitie asiguratorul din orasul de domiciliu al pagubitului ?