avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1389 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... este obligatoriu ca o asociatie de proprietari sa ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

este obligatoriu ca o asociatie de proprietari sa detina cel putin un cont bancar ?

Buna ziua,
Va adresez urmatoarele intrebari la care va rog respectuos sa imi raspundeti:
1) O asociatie de proprietari este OBLIGATA sa detina cel putin un cont bancar?( sau este la cheremul administratorului/presedintelui daca doreste sa faca sau nu cont?)
2) Daca da, as dori sa stiu daca aceste date bancare este obligatoriu a fi comunicate celor ce-l solicita?
3) Plata intretinerii lunare in acest cont(in ipoteza in care exista) se poate efectua de catre orice proprietar ce face parte din asociatia de proprietari?

Va rog sa imi comunicati daca este posibil si articolele din legile care fac referire la aceste aspecte.
Va multumesc in avans!
Cel mai recent răspuns: Condominii.blog , utilizator 00:09, 11 Februarie 2020
Sanctiune exista, prevazuta chiar de legea 196/2018, semn ca analiza logica a celor care au conceput legea e ca trebuie sa fie deschis acel cont si datele sale comunicate proprietarilor.
"Articolul 102
(1)Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa constituie, potrivit legii penale, infractiuni:
.....................
m)utilizarea si gestionarea veniturilor asociatiei de proprietari, altfel decat este prevazut la art. 20, 70 si 74;"
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Legea 196 din 2018 :art. 67, alin. 2 si alin. 3, alin. 5 şi art 71 alin. 3 prevede următoarele :

„(2) Administratorul este obligat să folosească pentru plățile curente și pentru încasări contul
curent al asociației prevăzut la art. 20 alin. (1), la care au acces pentru informare, în condițiile art.
2.184 - 2.190 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, toți proprietarii.
În acest cont sunt vărsate, în termen de 24 de ore de la primirea acestora, toate sumele sau valorile
primite în numele sau în contul asociației.
(3) Contul menționat la alin. (2) poate fi utilizat și pentru plata cotelor lunare de contribuție la
cheltuielile asociației de către proprietari.
(5) Prin excepție de la prevederile alin. (2), cu acordul adunării generale a asociației de
proprietari, exclusiv în vederea efectuării operațiunilor de plăți pentru cheltuieli neprevăzute administratorul poate păstra în casierie numerar, în limita unui plafon lunar de 1.000 lei.

ART. 71 alin. (3) Sumele încasate pentru constituirea fondului de reparații se depun, în conformitate cu prevederile prezentei legi, în contul asociației de proprietari prevăzut la art. 20 alin. (1).
Deci contul bancar pentru asociaţiile de proprietari este obligatoriu.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Conform art. 20 alin. (1) din legea 196/2018, fiecare asociaţie de proprietari este obligată să deţină un singur cont bancar.
Dispoziția imperativă nu se aplică numai unei părți a tezei ci în întregime. Prin urmare, deținerea unui singur cont bancar este obligatorie.
Potrivit celorlalte dispoziții ale art. 20, în vederea plăţii cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, datele de identificare ale contului bancar prevăzut la alin. (1) se comunică tuturor proprietarilor prin afişare la avizier, odată cu lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari.
Prin datele de identificare ale contului bancar se înţelege numele titularului contului, banca la care este deschis contul, sucursala şi codul IBAN.
Mai trebuie avut în vedere că potrivit alin (2) de la art 67 se menționează că administratorul este obligat să folosească pentru plăţile curente şi pentru încasări contul curent al asociaţiei prevăzut la art. 20 alin. (1), la care au acces pentru informare, în condiţiile art. 2.184 – 2.190 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, toţi proprietarii. În acest cont sunt vărsate, în termen de 24 de ore de la primirea acestora, toate sumele sau valorile primite în numele sau în contul asociaţiei.
Prin excepţie de la prevederile alin. (2) a art 67, cu acordul adunării generale a asociaţiei de proprietari, exclusiv în vederea efectuării operaţiunilor de plăţi pentru cheltuieli neprevăzute, administratorul poate păstra în casierie numerar, în limita unui plafon lunar de 1.000 lei.
În concluzie, contul este obligatoriu și operațiunile financiare ale asociației trebuie derulate prin contul respectiv. Din motivarea legii reiese că legiuitorul a avut în vedere transparentizarea modului în care se desfășoară toate activitățile financiare în cadrul asociației (evident reducerea fraudării fondurilor asociației) și dreptul proprietarilor de a cunoaște toate aceste aspecte, precum și posibilitatea de a plăti în cont sumele datorate către asociația de proprietari.
Totodată, având în vedere organizarea contabilității în partidă simplă și scopul asociațiilor de proprietari, mai multe conturi nu sunt necesare.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Buna ziua, conform legii nr. 196/2018 privind înființarea, ... iHazABike iHazABike Buna ziua, Conform legii nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, la ... (vezi toată discuția)
Contabila asociatiei de prop spune ca nu poate face platile din ... AdrianaMorosan AdrianaMorosan Contabila Asociatiei de Prop spune ca nu poate face platile din cont si face majoritatea (facturi, salarii, chelt gospodaresti..) cash prin casierie. Cum ... (vezi toată discuția)
Comision plata intretinere prin cont bancar emil52 emil52 Cu stima . Platesc toate cheltuielile de intretinere prin transfer bancar , sunt singurul de pe toata scara blocului care practica acest sistem de plata . In ... (vezi toată discuția)