avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 305 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Procedura în faţa instanţei ... Obligatia de a face ?
Discuție deschisă în Procedura în faţa instanţei civile - reguli, acte, termene, căi de atac

Obligatia de a face ?

Buna ziua,
Locuiesc in Com 1 Decembrei , Jud Ilfov intr-un cartier "rezidential". Initial iesirea din cartier era asigurata printr-un sens giratoriu provizoriu. DN5 find in reamenajare sensul giratoriu a fost desfiintat find obligati a face dreapta si a merge 2 km pana la urmatorul sens giratoriu trecand peste podul de peste Arges care este untr-o stare degradabila. Am solicitat ori construirea unui sens giratoriu permanet dar CNAIR nu s-a inteles cu proprietarul terenului astfel ca s-a renuntat. Am primit comunicare de la CNAIR prin care mi se garanteaza ca macar o trecere de pietoni se va executa in zona cartierului. Apoi la insistentele mele (foarte multa lume traverseaza cele 4 benzi pentru a lua microbuzul iar viteza prin care se circula in zona a crescut la 80-100 ceea ce poate duce la accidente.
In comunitate toti vocifereaza dar cum este la noi Romanii nimeni nu face nimic.
As vrea sa dau in judecata CNAIR obligand a face macar trecerea de pietoni daca sensul giratoriu nu mai este posibil , respectiv Primaria 1 Decembrie care interzice accesul pe un drum ce trece prin fata Primariei/Gradinitei.
Cum sa procedez ? La ce rubrica se incadreaza plangerea mea (obligatia de a face; contencios administrativ .....) ? O fac la Judecatoria Cornetu de care apartin sau in alta parte ?
Va multumesc si sper in raspunsuri cat mai urgente
Cel mai recent răspuns: -ELLA- , utilizator 03:49, 23 Septembrie 2018
Buna seara!
Fara a fi specialist in domeniu, consider ca dvs. nu puteti avea nici o calitate procesuala activa pentru a solicita instantei sa oblige o institutie a statului sa faca un demers administrativ pentru folosinta generala, adica a unei comunitati, in sensul de a face o trecere de pietoni, un sens giratoriu etc. Studiati legea 554/2004 si decideti in consecinta.

Legea contenciosului administrativ contine prevederi clare din acest punct de vedere.
[ link extern ]

LEGE nr. 554 din 2 decembrie 2004 (*actualizata*) contenciosului administrativ (actualizata pana la data de 02.08.2018*)

Capitolul I Dispozitii generale

ART. 1 Subiectele de sesizare a instantei
(1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata. Interesul legitim poate fi atat privat, cat si public.
(2) Se poate adresa instantei de contencios administrativ si persoana vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept.

ART. 2 Semnificatia unor termeni
(1) In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) persoana vatamata - orice persoana titulara a unui drept ori a unui interes legitim, vatamata de o autoritate publica printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri; in sensul prezentei legi, sunt asimilate persoanei vatamate si grupul de persoane fizice, fara personalitate juridica, titular al unor drepturi subiective sau interese legitime private, precum si organismele sociale care invoca vatamarea prin actul administrativ atacat fie a unui interes legitim public, fie a drepturilor si intereselor legitime ale unor persoane fizice determinate;
b) autoritate publica - orice organ de stat sau al unitatilor administrativ-teritoriale care actioneaza, in regim de putere publica, pentru satisfacerea unui interes legitim public; sunt asimilate autoritatilor publice, in sensul prezentei legi, persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica;
c) act administrativ - actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice;
----------
(la 02-08-2018, Litera c) din Alineatul (1) , Articolul 2 , Capitolul I a fost modificata de Punctul 1, Articolul I din LEGEA nr. 212 din 25 iulie 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 30 iulie 2018 )
----------
c^1) sunt asimilate actelor administrative, in sensul prezentei legi, si contractele incheiate de autoritatile publice care au ca obiect punerea in valoare a bunurilor proprietate publica, executarea lucrarilor de interes public, prestarea serviciilor publice, achizitiile publice; prin legi speciale pot fi prevazute si alte categorii de contracte administrative;
----------
(la 02-08-2018, Alineatul (1) din Articolul 2 , Capitolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul I din LEGEA nr. 212 din 25 iulie 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 30 iulie 2018 )
----------
d) act administrativ-jurisdictional - actul emis de o autoritate administrativa investita, prin lege organica, cu atributii de jurisdictie administrativa speciala;
e) jurisdictie administrativa speciala - activitatea infaptuita de o autoritate administrativa care are, conform legii organice speciale in materie, competenta de solutionare a unui conflict privind un act administrativ, dupa o procedura bazata pe principiile contradictorialitatii, asigurarii dreptului la aparare si independentei activitatii administrativ-jurisdictionale;
f) contencios administrativ - activitatea de solutionare de catre instantele de contencios administrativ competente potrivit legii organice a litigiilor in care cel putin una dintre parti este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut fie din emiterea sau incheierea, dupa caz, a unui act administrativ, in sensul prezentei legi, fie din nesolutionarea in termenul legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim;
g) instanta de contencios administrativ, denumita in continuare instanta - Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, sectiile de contencios administrativ si fiscal ale curtilor de apel si tribunalele administrativ-fiscale;
h) nesolutionare in termenul legal a unei cereri - faptul de a nu raspunde solicitantului in termen de 30 de zile de la inregistrarea cererii, daca prin lege nu se prevede alt termen;
i) refuz nejustificat de a solutiona o cerere - exprimarea explicita, cu exces de putere, a vointei de a nu rezolva cererea unei persoane; este asimilata refuzului nejustificat si nepunerea in executare a actului administrativ emis ca urmare a solutionarii favorabile a cererii sau, dupa caz, a plangerii prealabile;
j) plangere prealabila - cererea prin care se solicita autoritatii publice emitente sau celei ierarhic superioare, dupa caz, reexaminarea unui act administrativ cu caracter individual sau normativ, in sensul revocarii sau modificarii acestuia;
k) acte care privesc raporturile cu Parlamentul - actele emise de o autoritate publica, in realizarea atributiilor sale, prevazute de Constitutie sau de o lege organica, in raporturile de natura politica cu Parlamentul;
l) act de comandament cu caracter militar - actul administrativ referitor la problemele strict militare ale activitatii din cadrul fortelor armate, specifice organizarii militare, care presupun dreptul comandantilor de a da ordine subordonatilor in aspecte privitoare la conducerea trupei, in timp de pace sau razboi ori, dupa caz, la indeplinirea serviciului militar;
m) serviciu public - activitatea organizata sau, dupa caz, autorizata de o autoritate publica, in scopul satisfacerii unui interes legitim public;
n) exces de putere - exercitarea dreptului de apreciere al autoritatilor publice prin incalcarea limitelor competentei prevazute de lege sau prin incalcarea drepturilor si libertatilor cetatenilor;
o) drept vatamat - orice drept prevazut de Constitutie, de lege sau de alt act normativ, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrativ;
p) interes legitim privat - posibilitatea de a pretinde o anumita conduita, in considerarea realizarii unui drept subiectiv viitor si previzibil, prefigurat;
r) interes legitim public - interesul care vizeaza ordinea de drept si democratia constitutionala, garantarea drepturilor, libertatilor si indatoririlor fundamentale ale cetatenilor, satisfacerea nevoilor comunitare, realizarea competentei autoritatilor publice;
s) organisme sociale interesate - structuri neguvernamentale, sindicate, asociatii, fundatii si altele asemenea, care au ca obiect de activitate protectia drepturilor diferitelor categorii de cetateni sau, dupa caz, buna functionare a serviciilor publice administrative;
s) paguba iminenta - prejudiciul material viitor si previzibil sau, dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice sau a unui serviciu public;
t) cazuri bine justificate - imprejurarile legate de starea de fapt si de drept, care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ;
t) instanta de executare - instanta care a solutionat fondul litigiului de contencios administrativ.
(2) Se asimileaza actelor administrative unilaterale si refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim ori, dupa caz, faptul de a nu raspunde solicitantului in termenul legal.

ART. 8 Obiectul actiunii judiciare
(1) Persoana vatamata intr-un drept recunoscut de lege sau intr-un interes legitim printr-un act administrativ unilateral, nemultumita de raspunsul primit la plangerea prealabila sau care nu a primit niciun raspuns in termenul prevazut la art. 2 alin. (1) lit. h), poate sesiza instanta de contencios administrativ competenta, pentru a solicita anularea in tot sau in parte a actului, repararea pagubei cauzate si, eventual, reparatii pentru daune morale. De asemenea se poate adresa instantei de contencios administrativ si cel care se considera vatamat intr-un drept sau interes legitim al sau prin nesolutionarea in termen sau prin refuzul nejustificat de solutionare a unei cereri, precum si prin refuzul de efectuare a unei anumite operatiuni administrative necesare pentru exercitarea sau protejarea dreptului sau interesului legitim. Motivele invocate in cererea de anulare a actului nu sunt limitate la cele invocate prin plangerea prealabila.
----------
(la 02-08-2018, Alineatul (1) din Articolul 8 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 9, Articolul I din LEGEA nr. 212 din 25 iulie 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 30 iulie 2018 )

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Intrebare despre actul administrativ Cool_username Cool_username Daca printr-un act administrativ se incalca o norma penala, dispozitia respectiva se ataca tot la sectia de contencios administrativ a instantei (avand in ... (vezi toată discuția)
Are calitate procesuală activă o persoană oarecare din cartier (care nu este vecin) în cazul contestării unui pud sau a unei autorizații de construire obținute vădit nelegal? Andr@ Andr@ Am o dilemă: are calitate procesuală activă o persoană oarecare din cartier (deci care nu este vecin) în cazul contestării unui PUD sau a unei ... (vezi toată discuția)
Contencios administrativ sau comisia de arbitraj? emillius emillius Buna ziua, Intr-o problema cu o institutie publica, actiunea in contencios administrativ este diferita de cea in Comisia de arbitraj a autoritatii ierarhic ... (vezi toată discuția)