Buna ziua. Situati descrisa de d-voastra impune analiza legislativa prevederilor din: Codul Civil, Legea nr. 365/2002 privind comerțul electronic si achizitiile online, OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii/drepturile consumatorilor la achizitiile online (daca vanzarea este in mediu online), OG nr. 130/2000 privind protecția consumatorilor la achizitiile online, încheierea și executarea contractelor la distanță (daca vanzarea se face in mediul online ) si Legea 449/2003. Din prevederile LEGII 449/2003 extragem urmatoarele: Garanţia comercială este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant, în condiţiile specificate în declaraţiile referitoare la garanţie şi în publicitatea aferentă.Detalii privind certificatul de garanţie le putem regăsi în art. 20 din Legea nr. 449/2003. Astfel, certificatul de garanţie, emis în baza garanţiei comerciale, trebuie să cuprindă menţiuni cu privire la drepturile conferite prin lege consumatorului şi să ateste în mod clar că aceste drepturi nu sunt afectate prin garanţia oferită. De asemenea, certificatul de garanţie, emis pe baza garanţiei comerciale, trebuie să precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garanţie, durata medie de utilizare, modalităţile de asigurare a garanţiei – întreţinere, reparare, înlocuire şi termenul de realizare a acestora, inclusiv denumirea şi adresa vânzătorului şi ale unităţii specializate de service. Produsele de folosinţă îndelungată trebuie să fie însoţite de certificatul de garanţie emis pe baza garanţiei comerciale şi, dacă reglementările în vigoare prevăd, de declaraţia de conformitate, precum şi de cartea tehnică ori de instrucţiunile de folosire, instalare, exploatare, întreţinere, eliberate de producător. În cazul în care nu se oferă garanţie comercială, consumatorului i se vor aduce la cunoştinţă de către vânzător, printr-un document scris, drepturile conferite in materie referitoare de termene.
De altfel, clauzele contractuale sau înţelegerile încheiate între vânzător şi consumator înainte ca lipsa de conformitate să fie cunoscută de consumator şi comunicată vânzătorului, care limitează sau înlătură, direct ori indirect, drepturile consumatorului prevăzute de Legea nr. 449/2003, sunt nule de drept. În cazul produselor folosite, consumatorul şi vânzătorul pot conveni reducerea termenului prevăzut la art. 16 din Legea nr. 449/2003, dar nu la mai puţin de un an de la data livrării produsului. Din punctul meu de vedere, produsele trebuie sa beneficieze de o perioada de garantie. Analiza perioadei si conditiilor de acordare a acesteia se face in raport si de produsele comercializate, garantia comerciala oferita de producator si durabilitatea acestora. De altfel, si legea face referire la durabilitate. O zi buna
Garantia de 2 ani este aceea de conformitate - garantie prin care se specifica faptul ca un produs este conform cu descrierea. Iti vand un laptop si zic ca in el este SSD Samsung si tu dupa 23 de luni vezi ca are SSD Kingston poti invoca garantia de conformitate. Sau iti zic ca iti dau PH metru cu eroarea de 0.1 PH si tu primesti cu eroare de 0.5 PH - asta este tot garantie de conformitate. Clar
Eu vorbesc de GARANTIA TEHNICA - exista un minim? Din cate stiu eu nu sunt obligat sa acord nici o garantie tehnica daca informez clientul. De fapt impunerea unei garantii tehnice de stat ar incalca dreptul la liber comert. Ce vrei garantie pe papuci sa te tina doi ani. Sau pe telefon? Sau bagi instrumentul in acid mai puternic decat limita maxima - nu exista urme pe instrument dar se strica. Vand cantare de mare precizie 0.001 g la care doar cateva zeci de grame peste limita admisa defecteaza senzorul de o sensibilitae extrema- sa dau la el 2 ani?
Eu vroiam un raspuns - auzisem ceva de garantie de 2 saptamani cat sa aiba timp clientul sa verifice ca functioneaza. Altii ziceau ca trebuie sa acorzi 6 luni tehnic
As dori un expert in drept care stie care este diferenta intre garantia tehnica si de conformitate sa ma lamureasca cum e cu cea tehnica.
Buna ziua. DA, cunosc diferenta intre garantie "tehnica" si cea de conformitate. Totusi, vorbim de niste produse electronice, nu de "papuci". Daca vorbim de garantie tehnica atunci cand produsul se defecteaza, acesta va fi reparat (sau înlocuit, dacă nu-i posibilă reparația) fără nici un cost din partea cumpărătorului in conditiile oferite de garantie. Daca nu este utilizat corespunzator (conform criteriilor/conditiilor de utilizare), binenteles ca garantia se anuleaza cu consecinta ca produsul nu intra in reparatie/nu este inlocuit. Conditiile garantiei tehnice sunt date de producator care cunoaste produsul si conditiile tehnice ale acestuia . Astfel, daca producatorul ofera 2 saptamani garantie, va puteti prevala de acel termen si conditiile aferente lui, Totusi, in practica este dificil de dovedit nefolosirea corespunzatoare, practic culpa cumparatorului, si faptul ca produsul a fost conform si s-a degradat/stricat fiind utilizat in mod corect de acesta. Daca nu va multumeste raspunsul, va sfatuiesc sa apelati la consultanta juridica prin angajarea unui avocat care va analiza cazul d-voastra in detaliu. O zi buna.
Deci este perfect legal si corect sa oferi garantie tehnica cat vrei atat timp cat informezi corect clientul si nu il induci in eroare.
Am lucrat la o firma unde vindeam utilaje. Ofeream clientilor posibilitatea de a cumpara un utilaj sa zicem la 8000 euro fara garantie, sau 10000 euro cu garantie pe 1 an. Clientii erau informati corect si decideau cum doreau fara presiuni din partea noastra. Nu au fost probleme legale. Juridic este o pozitie corecta tinand seama de legislatia stupida din Romania?