avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 505 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general inventar
Discuție deschisă în Contabilitate în general

inventar

Buna ziua,


ce s-a schimbat de anul trecut in inventarierea patrmoniului ?
Sunt lucruri noi de stiut/de facut ?

Multumesc

Cel mai recent răspuns: ContSters60781 , utilizator 10:08, 12 Ianuarie 2010

Studiati ordinul M.F. nr. 2.861/9 octombrie 2009.
Succes!
ORDIN Nr. 2.861 din 9 octombrie 2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

Acest ordin inlocuieste OMF 1753 si 1754/2004 si aporba Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii si aduce precizari referitoare la:
-organizarea si desfasurarea inventarierii obligatorii;
-procedurii comune si specifice: stocuri, productie in curs, creante, disponibilitati si alte valori, datoriilor si capitalurilor proprii;
-valorificarea rezultatelor inventarierii;
-evaluarea cu ocazia inventarierii elementelor de natura acrivelor, datoriilor si capitalurilor proprii;
-compensarea lipsurilor din ineventariere cu plusurile;
-aplicarea cotelor admise de perisabilitate;
-registrul inventar.


Prevederile ordinului de aprobare a noilor norme se vor aplica de către persoanele juridice (numite, în noul act normativ, „entităţi”) prevăzute la art. 1 din Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată:

„Art. 1. - (1) Societăţile comerciale, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, societăţile cooperatiste şi celelalte persoane juridice au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiară, potrivit prezentei legi, şi contabilitatea de gestiune adaptată la specificul activităţii.

(2) Instituţiile publice, asociaţiile şi celelalte persoane juridice cu şi fără scop patrimonial, precum şi persoanele fizice care desfăşoară activităţi producătoare de venituri au, de asemenea, obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiară şi, după caz, contabilitatea de gestiune.

(3) Subunităţile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care aparţin persoanelor prevăzute la alin. (1) şi (2), cu sediul sau domiciliul în România, precum şi subunităţile fără personalitate juridică din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi”.

Aceste entităţi vor avea obligaţia să emită proceduri proprii privind inventarierea, în baza noilor norme, aprobate de administratorul, ordonatorul de credite sau altă persoană care are obligaţia gestionării entităţii respective.

În ceea ce priveşte instituţiile autorizate, reglementate şi supravegheate de Banca Naţională a României, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private şi Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, noile norme permit completarea lor cu prevederi specifice de către aceste instituţii.



Noile norme privesc tot inventarierea activelor şi pasivelor deţinute de persoanele juridice consacrate de art. 1 din Legea nr. 82/1991, însă propun o nouă denumire, respectiv „inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii”. Noile norme vor cuprinde o nouă numerotare a articolelor, întrucât aduc modificări şi completări noi.



Spre exemplu, se introduce un alin. 4 la noul art. 2 (fostul art. 3), articol care a păstrat aceleaşi reglementări:

„În temeiul prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată, entităţile au obligaţia să efectueze inventarierea generală a elementelor de activ şi de pasiv deţinute la începutul activităţii, cel puţin o dată în cursul exerciţiului financiar pe parcursul funcţionării lor, în cazul fuziunii sau încetării activităţii, precum şi în următoarele situaţii:

a) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuării controlului, sau a altor organe prevăzute de lege;

b) ori de câte ori sunt indicii că există lipsuri sau plusuri în gestiune, care nu pot fi stabilite cert decât prin inventariere;

c) ori de câte ori intervine o predare-primire de gestiune;

d) cu prilejul reorganizării gestiunilor;

e) ca urmare a calamităţilor naturale sau a unor cazuri de forţă majoră;

f) în alte cazuri prevăzute de lege.

(2) În cazul în care, în situaţiile enumerate mai sus, sunt inventariate toate elementele de natura activelor dintr-o gestiune, aceasta poate ţine loc de inventariere anuală, cu aprobarea administratorului, a ordonatorului de credite sau a persoanei care are obligaţia gestionării elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, cu respectarea prevederilor pct. 4 alin. (3).

(3) În baza prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, Ministerul Finanţelor Publice poate aproba excepţii de la regula inventarierii anuale pentru unele bunuri cu caracter special aflate în administrarea instituţiilor publice, la propunerea ordonatorilor principali de credite.

(4) Toate elementele de natura activelor trebuie să fie date în răspundere gestionară sau în folosinţă, după caz, unui salariat sau unui administrator al entităţii.”



În mare parte, reglementările rămân aceleaşi, mai ales în ceea ce priveşte scopul inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii.



Astfel, inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii reprezintă tot ansamblul de operaţiuni, prin care se constată existenţa tuturor elementelor respective, cantitativ-valoric sau numai valoric, după caz, la data la care aceasta se efectuează.

Inventarierea are acelaşi scop principal: stabilirea situaţiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii ale fiecărei entităţi, precum şi a bunurilor şi valorilor deţinute cu orice titlu, aparţinând altor persoane juridice sau fizice, în vederea întocmirii situaţiilor financiare anuale care trebuie să ofere o imagine fidelă a poziţiei financiare şi a performanţei entităţii pentru respectivul exerciţiu financiar.

Ultima modificare: Luni, 14 Decembrie 2009
ContSters74561, utilizator
Am auzit discutii in care se afirma ca deosebirea consta in obligativitatea inventarierii capitalurilor. Sincer sa fiu eu am realizat-o si pana acum.

Deci pana la urma reglementarile sunt cam aceleasi!
Pe langa desemnarea administratorului patrimoniului o alta prevedere noua si f imp este confirmarea OBLIGATORIE a extraselor de cont
Toate aceste entitati au obligatia sa emita proceduri proprii privind inventarierea, in baza normelor prevazute in anexa la Ordin care sa fie aprobate de administratorul, ordonatorul de credite sau alta persoana ce are obligatia gestionarii entitatii.
Toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspundere gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii.
Pe toata durata inventarierii, programul si perioada inventarierii se afiseaza la loc vizibil.
Extrasele de cont din ziua de 31 decembrie sau din ultima zi bancara, puse la dispozitie de institutiile de credit si unitatile Trezoreriei Statului, vor purta stampila oficiala a acestora.
Pentru elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, cu ocazia inventarierii, se verifica realitatea soldurilor conturilor respective, iar pentru cele aflate la terti se fac cereri de confirmare, care se vor atasa la listele respective dupa primirea confirmarii..Neprimirea confirmarii privind bunurile existente la terti nu mai reprezinta confirmare tacita, entitatile fiind obligate sa stabileasca prin procedura ce vor face in astfel de cazuri.
In ceea ce priveste creantele si obligatiile fata de terti, acestea sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise.
Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit legii; amenda prevazuta de legea contabilitatii referitoare la nerespectarea perevederilor privind efectuarea inventarierii este cuprinsa intre 400 si 5.000 lei.

Si persoanele care obtin venituri din activitati independente si care sunt obligate, potrivit legii, sa organizeze si sa conduca evidenta contabila in partida simpla au obligatia sa aplice prevederile prezentului ordin pentru efectuarea inventarierii anuale.

In noile norme sunt prevazute si metode privind inventarierea titlurilor pe termen scurt si lung; astfel, inventarierea aceastora se efectueaza pe baza documentelor care atesta detinerea titlurilor cum ar fi registrul actionarilor, documentele care au stat la baza achizitiei sau primirii cu titlu gratuit etc.

Prezentul Ordin aduce si modificari privind completarea listelor de inventariere; astfel, completarea acestora poate fi efectuata fie folosind sistemul informatic de prelucrare automata a datelor, fie prin inscrierea elementelor de active identificate, fara spatii libere si fara stersaturi, conform procedurilor interne aprobate. Modelele listelor de inventariere sunt cele prezentate in anexa la Ordinul 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.

In situatia in care elementele de natura activelor sunt inventariate prin metode de identificare electronica (de exemplu: cititor de cod de bare etc.), datele fiind transmise direct in sistemul informatic financiar-contabil, listele de inventar pot fi editate direct din sistemul informatic. Se vor edita listele complete cu toate pozitiile inventariate sau in mod selectiv numai pentru acele pozitii, repere unde se constata diferente cantitative sau valorice (deprecieri), dupa caz.

Rezultatele inventarierii trebuie inregistrate in evidenta tehnico-operativa in termen de cel mult 7 zile lucratoare de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator, ordonatorul de credite sau persoana responsabila cu gestiunea entitatii

Alte discuții în legătură

Valorificarea unui inventar vali_mira19 vali_mira19 as vrea sa stiu in cat timp se poate valorifica legal un inventar?este normal ca valorificarea unui inventar sa se faca in absenta gestionarilor,sa fie ... (vezi toată discuția)
Rapundere pt un inventar nesemnat clauddy clauddy Salut! Ma confrunt cu o problema si as vrea niste sfaturi...legale. lucrez la o gradinita si mi s-a dat un cabinet, cu diverse lucruri, etc. De curand s-a ... (vezi toată discuția)
Grav adam. adam. buna.. am o intrebare .. as vrea sa plec cu preaviz de la locul meu de munca actual ... sunt gestionar la un depozit iar directorul vrea sa ma puna sa semnez ... (vezi toată discuția)