Buna ziua
Impreuna vreau sa dezbatem un subiect foarte controversat privind autorizarea formatorilor si a evaluatorilor de catre Consiliul de medietre ,care isi desfasoara activitate in cadrul scolilor de formare ale mediatorilor si poate cu ajutorul avocatilor,consilierilor juridici,mediatorilor si a altor specialisti care activeaza pe forum reusim sa descalcim firele ariandei privind legalitatea/ilegalitatea ce se asterne asupra acestor categorii de asa zisi profi.
Sa incepem cu inceputul:
L 192/2006 privind medierea a intrat in vigoare in anul 2006 fiind aplicabila cu data publicarii in MO a Tabloului mediatorilor adica 5 iunie 2008,data la care au fost autorizati si primi mediatori din romania.
Acum :ART. 43 si urmatoarele din Standardul de Formare al Mediatorului spune;
Poate fi înregistrata ca formator în domeniul medierii cu mentiunea "formator debutant" persoana care
îndeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este mediator autorizat în conditiile Legii;
b) are experienta în domeniul medierii de minim 3 ani;
c) are minimum 80 de ore de pregatire în domeniul conflictelor, incluzând în mod obligatoriu un curs de
mediere de minimum 40 de ore;
d) a actionat ca mediator în minimum 25 de cazuri, documentate;
e) are pregatire în domeniul formarii adultilor, conform legislatiei în vigoare.
ART. 44
Pentru a fi înregistrata ca formator cu mentiunea "formator principal", persoana care solicita înregistrarea
trebuie sa faca dovada urmatoarelor cerinte suplimentare fata de art. 43 din prezentul standard:
a) a avut atributii de elaborare pentru cel putin un program de formare de mediatori;
b) a participat la elaborarea cel putin a unui manual/suport de curs pentru formarea mediatorilor;
c) a participat ca formator în cel putin un program complet de formare a mediatorilor;
d) are minimum 80 de ore de activitate ca formator în domeniul medierii.
ART. 45
(1) Înregistrarea ca formator se face pentru o perioada de maximum 3 ani.
(2) În vederea reînregistrarii, formatorul trebuie sa faca dovada medierii a minimum 10 cazuri anual.
ART. 46
Pentru a fi desemnat ca examinator sau ca expert evaluator, formatorul înregistrat la categoria "formator
principal" trebuie sa faca suplimentar dovada îndeplinirii urmatoarelor cerinte:
a) are minimum 100 de ore de formare în domeniul medierii, în calitate de formator principal;
b) a format minimum 40 de persoane în domeniul medierii, în calitate de formator principal.
Intrebarea mea este(dezbatem impreuna):
1.de cand se calculeaza vechimea unui mediator,de la data autorizarii sau de la data cand a absolvit cursul de formare?
2.indeplinesc distinsi formatori si evaluatori cerinta de vechime ceruta de art 43 lit.b? ei fiind autorizati ca formatori/evaluatori in ani 2008/2009
3 A incalcat Consiliul de mediere legea prin aceasta autorizare
Mai jos va redau raspunsul unei dinstinse doamne membra a CdM vis a vis de acest aspect si pe care vreau sa il supun discutiilor dvs avand in vedere cele de mai sus
Citez:,,Ati formulat corect "vechimea se prezuma a fi de la data autorizarii "
Este o prezumtie, dar nu este cea corecta .
Medierea nu a inceput in Romania in anul 2007 si nici in 2006.
Calitatea de mediator, in sensul de sti sa conduci un proces de mediere a fost dobandita de mai multe persoane din Romania, ca urmare a formarii prin cursuri de specialitate, fie in strainatate, fie in tara. Sansa imensa este ca in Romania mediatorii au fost formati in acelasi tip de scoala si inteleg prin mediere acelasi lucru.
Exista mediatori care au avut sansa sa fie formati de scoli si profesori de prestigiu din lume, au urmat cursuri in strainatate. Asa incepe orice domeniu nou in care Romnania nu are o experienta.
Acest proces a inceput inca din anul 1996
In Romania au fost organizate cursuri sustinute tot de mediatori din strainatate.
Deci, mult inainte de 2007 existau persoane care dobandisera competentele ca mediatori =stiau sa conduca un proces de mediere.
Ca urmare, cei care au fost formati ca mediatori au inceput activitatea in domeniul medierii, prin proiecte sau prin alte tipuri de activitati.
In anul 2000 a fost elaborat si Standardul ocupational al mediatorului .
Legea 192 a reglementat autorizatia de practica si conditii suplimentare fata de cele referitoare la formare , pentru a furniza servicii de mediere.
Faptul ca inainte de legea 192 nu exista o reglementare prin lege speciala pentru activitate de mediere, nu inseamna ca nu a existat activitate de mediere-bineinteles ca da, pentru ca numai pt ca a existat o astfel de activitate si inca performanta , a facut posibila legea 192 si mai ales un sistem in care chiar mediatorilor sa le fie delegata de catre Stat, ca reprezentant al intereselor consumatorului serviciului de mediere , competenta de a gestiona organismul de asigurare a calitatii serviciului de mediere =Consiliul de mediere , considerandu-se ca asigurarea calitatii este si un interes al prestatorului serviciului=mediatorii si ca la data elaborarii formei finale a legii =2006, existau mediatori experimentati.
Deci, chair Statul , prin modul de desemnare al primului CdM este primul care recunoaste calitatea de mediator, fara a fi existat conditia unei autorizatii de practica reglementata prin lege speciala.
Astfel, art 43 lit b ia in considerare 3 ani vechime de la data FINALIZARII UNUI CURS DE FORMARE CA MEDIATOR, CURS CARE INDEPLINESTE CONDITIILE PREVAZUTE IN STANDARDUL DE FORMARE.
Dl Sustac a urmat un curs de formare ca mediator recunoscut de catre CdM , in baza art 72 alin 2 din legea 192
Dl Sustac a urmat acest curs in anul 2005, deci in 2009 are peste 3 ani vechime in domeniul medierii.
Pentru a proba experienta ca mediator, exista conditia celor 25 de medieri pe care sa le fi facut dupa ce a urmat cursul de formare ca mediator.
Conditia de a fi mediator autorizat este distincta.
Deci, trebuie sa fii mediator autorizat si sa ai 3 ani vechime de la data la care ai urmat un curs de formare recunoscut de catre Cdm, de fapt cursul in baza caruia esti autorizat ca mediator, in baza art 7 sau 72 alin 2 , curs pe care puteai sa il urmezi mult inainte de publicarea legii 192 si de eliberarea autorizatiei de practica in baza legii speciale.
Tocmai faptul ca au existat cursuri de formare a mediatorilor mult inainte de publicarea legii 192 si ca a existat in mod real o expertiza in acest domeniu , a stat la baza art 72 alin 2 din legea 192.
Nici nu ar fi fost posibil altfel, datorita cadrului european in domeniu.
Prin art 72 alin 2 se recunoaste de fapt ca medierea si mediatorii nu s-au nascut in 2006 . In 2006, a aparut o lege speciala, cu 10 ani intarziere.
Nu inteleg despre ce opinie juridica poate fi vorba pentru ca tot ceea ce v-am transmis se bazeaza pe Standardul de formare pe care l-am lucrat si pe care il cunosc probabil cel mai bine.
Dispozitiile pt situatiile celor la care se refera art 72 alin 2 sunt clare si Std de formare a fost adoptat de catre Cdm si publicat in MOF.
In reglementarea domeniului medierii, expertiza juridica foloseste foarte putin.
Ceea ce este important este sa stii care este sistemul international si asta nu tine de dom juridic ci de expertiza in domeniu.
De aceea in Cdm trebuie sa existe persoane pentru care aceste aspecte nu sunt noi. Reperele la care ne raportam este practica internationala.
Formatori si evaluatori din domeniul medieri o parte din ei nu indeplinesc conditiile legale nationale si comunitare care prevad un minim de 3 ani de la data autorizari ca mediator. Uitativa pe site-ul Consiliul de Mediere cati indeplinesc aceasta conditie si veti constata ceea ce am spus eu.