1. Pana la data de 01.01.2011, cand a fost abrogat Decretul nr. 92/1976, perioadele de timp lucrate in strainatate de cetatenii romani se dovedesc cu actele originale emise de unitatile la care s-a desfasurat activitatea, in afara de cazurile in care, in conventiile incheiate de Romania cu alte state, se prevede altfel.
Dupa aceasta data, nu mai exista o astfel de reglementare.
2. Perioada de activitatea desfasurata in strainatate poate fi recunoscuta in tara ca si vechime in munca, in afara considerarii ca si stagiu de cotizare pentru pensie.
O astfel de reglementare poate fi mentionata in reg.intern al angajatorului din tara sau in ccm aplicabil acestuia.
3. „Regulamentul (UE) Nr.492/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 aprilie 2011 privind libera circulaţie a lucrătorilor în cadrul Uniunii, care este direct aplicabil şi României, reglementează libera circulaţie a lucrătorilor în cadrul Comunităţii. Regulamentul prevede înlăturarea obstacolelor în calea mobilităţii lucrătorilor. În temeiul prevederilor privind exercitarea muncii şi egalitatea de tratament din Regulamentul Nr.492/2011, la art. 7 se stipulează că lucrătorul cetăţean al unui stat membru nu poate fi tratat diferit, pe teritoriul celorlalte state membre, faţă de lucrătorii naţionali, în ceea ce priveşte munca şi avantajele sociale şi fiscal”, se arată pe site-ul Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale.
Potrivit aceleiaşi surse, este foarte important ca aceia care vor să le fie recunoscută vechimea în muncă pentru o perioadă lucrată într-un stat membru UE să deţină documente originale. „Perioadele lucrate se dovedesc cu actele originale emise de unităţile la care s-a desfăşurat activitatea”, atrag atenţia reprezentanţii Ministerului Muncii.
[ link extern ] /