O firma solicita angajatilor care isi inceteaza contractul de munca prin demisie sa plateasca echipamentul de protectie acordat in functie de timpul ramas pana la expirarea acestuia, in cazul in care incetarea contractului nu corespunde cu expirarea valabilitatii echipmanetului.
Este asta o practica ilegala? Nu este obligatia angajatorului de a asigura gratuit echipamentul de protectie?
Si ce se intampla cu acel echipament dupa ce este platit?
Art. 10 din H.G. 1048/2006
(1) Echipamentul individual de protecţie se distribuie gratuit de angajator, care asigura buna sa funcţionare şi o stare de igiena satisfăcătoare prin intermediul întreţinerii, repararii şi inlocuirilor necesare.
(2) Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei poate stabili dispoziţii pe baza cărora să se impună ca lucrătorul să contribuie la costul unui anumit echipament individual de protecţie, în situaţiile în care utilizarea echipamentului nu este exclusiv pentru locul de muncă.
Eu zic ca este o cerere abuziva, mai ales daca acel echipament se poate curata si preda altui lucrator, daca inca corespunde cerintelor.
Un EIP utilizat de catre un lucrator, nu poate fi distribuit altui lucrator, chiar daca este denocivizat. Nu exista o prevedere legislativa in acest sens care sa ateste in clar conditiile reutilizarii. Ar trebui emis un document (de cine, in ce conditii ?!) care sa ateste ca respectivul EIP reutilizat, chiar denocivizat indeplineste conditiile de protectie necesare.
HG nr. 1048/ 2006 pricvind Cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizare EIP la locul de munca stabileste:
- Art. 8 (1) Echipamentul individual de protectie este, in principiu, destinat purtarii de catre o singura persoana.
(2) Daca imprejurarile impun purtarea echipamentului individual de protectie de catre mai multe persoane, se iau masuri corespunzatoare pentru a se asigura ca aceasta utilizare nu creeaza diferitilor utilizatori nicio problema de sanatate sau de igiena.
In conditiile in care in ROI al firmei sunt mentionate prevederi clare privind cota parte de contributie a lucratorului, daca EIP nu a ajuns la data de axpirare a valabilitatii, lucratorul plateste diferenta neamortizata, la data demisiei. MMPS nu a emis pana in prezent dispozitii in acest sens.
Nu exista prevederi in acest sens pentru echipament de lucru, dpvd ssm. In legislatie se mentioneaza doar EIP.
D-le Ionut.ion, echipamentul este exclusiv utilizat pentru lucru in cadrul firmei si este interzis prin regulament sa se iasa cu el din sediul firmei.
Acesta se returneaza, inclusiv la expirare.
Deci, este vorba de Echipament de lucru sau de Echipament individual de protectie ( EIP)?
Pentru cel de lucru cred se poate cere compensarea lui intr-un anumit procent, daca pleaca inainte de expirarea contractului
Pentru cel de protectie aveti prevederile legale mai sus.
Si legat de EIP... producatorul acestuia stabileste conditiile de utilizare/curatare/purtare, prin fisa tehnica/instructiunile de utilizare cu care este livrat.
Chiar legislatia face referire la aceasta posibilitate.
O casca de protectie, un ham pentru lucrul la inaltime, o pereche de manusi reprezinta EIP
Și ce facem cu ele, le aruncam daca Nea Ion ce le-a primit nu mai este apt pentru lucrul la inaltime dar ele sunt in stare buna, respecta prevederile legale de siguranta si limitele de utilizare emise de producator.