avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 725 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Angajator care renunta la perioada de preaviz
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Angajator care renunta la perioada de preaviz

Angajator care renunta la perioada de preaviz

Buna Ziua.

1)Doresc sa stiu daca un angajator are dreptul sa renunte la perioada de preaviz. Practic dupa ce angajatul isi scrie demisia, anagajatorul poate sa ii spuna de a doua zi ca i se termina contractul si nu mai are nevoie de el cele 20 de zile de preaviz? Mentionez ca perioada de preaviz este trecuta in contract iar partea de renuntare nu este mentionata in contract.

2)Daca nu ti acorda bonusul anual, se poate actiona in instanta pentru asta?

Va multumesc.
Ultima modificare: Duminică, 10 Martie 2024
Dic84, utilizator
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 17:46, 10 Martie 2024
1. In cazul demisiei, angajatorul poate renunta total sau partial la termenul de preaviz , potrivit art.81 alin.7 C.mun.

2. Neplata bonusului poate face obiectul unei :
- unei sesizari la ITM-ul in raza caruia acel angajator isi are sediul social
In sesizare veti specifica datele dvs de identitate , precum si neregulile savarsite de catre angajatorul dvs in legatura cu relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca . De exemplu, neplata drepturilor salariale, neinregistrarea demisiei, neplata orelor suplimentare, neacordarea repausului saptamanal etc.

Sesizarile pot fi transmise catre ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) prin:
- posta;
- e-mail;
- fax;
- inregistrate chiar la sediul institutiei.

- unei actiuni in instanta la Tribunalul in raza caruia aveti domiciliul sau locul de munca.
Singura autoritate in stat care il poate obliga pe angajator este instanta de judecata. Actiunea se depune la Tribunalul in a carui raza aveti domiciliu sau locul de munca , in termen de 3 ani de la data de cand trebuia sa va plateasca salariile. Actiunea este scutita de plata taxelor judiciare.

- unei proceduri de mediere.
Medierea conflictelor de munca poate interveni atat in faza extraprocesuala (inaintea declansarii unui proces in fata instantelor de judecata) cat si in etapa procesuala (dupa ce s-au formulat cereri de chemare in judecata, apeluri sau recursuri).
Pentru medierea conflictelor individuale de munca sunt aplicabile prevederile art. 73 alin. (2) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare. ( art. 178 (2) din Legea 62/2001 a Dialogului social).

- unei proceduri de conciliere,
cu ajutorul unui consultant extern specializat în legislația muncii, în condiții de neutralitate, imparțialitate, confidențialitate și având liberul consimțământ al părților.
Consultantul extern specializat în legislația muncii poate fi un avocat, un expert în legislația muncii sau, după caz, un mediator specializat în legislația muncii, care, prin rolul său activ, va stărui ca părțile să acționeze responsabil pentru stingerea conflictului, cu respectarea drepturilor salariaților recunoscute de lege sau stabilite prin contractele de muncă. Onorariul consultantului extern va fi suportat de către părți conform înțelegerii acestora.

Părțile au dreptul să își aleagă în mod liber consultantul extern.

Oricare dintre părți se poate adresa consultantului extern în vederea deschiderii procedurii de conciliere a conflictului individual de muncă. Acesta va transmite celeilalte părți invitația scrisă, prin mijloacele de comunicare prevăzute în contractul individual de muncă.

~ final discuție ~