Buna ziua,
In imobilul meu, pe langa proprietarii persoane fizice, exista la parter spatii comerciale ocupate de persoane juridice. Acestea trebuie sa achite cota-parte din facturile de utilitati (apa, en.electrica si altele).Cum suma totala depaseste 100 euro, transferul in contul asociatiei se poate face numai in baza unei facturi. Inseamna ca, de la data stabilita, asociatia trebuie sa-i trimita facturile de intretinere prin e-factura.
Corect ?
Cu multumiri,
Lucian Duran
e-mail: lucian.duran@gmail.com
1. As. prop. nu are obligatia de a emite facturi.
2. Dar daca unui proprietar - persoana fizica, i se repartizeaza pe Lista de plata suma de 1500,00 lei, acesta nu poate plati prin banca aceasta suma?
Mentionez ca atat persoanei fizice, cat si celei juridice, asociatia nu este obligata sa-i emita factura. Ambii i-au cunostinta despre valoarea sumei repartizate prin Lista de plata afisata la avizier sau printr-o Nota de plata care are doar caracter informativ pe care asociatia o trimite proprietarului. In cazul plata se face la casieria asociatiei, proprietarul primeste chitanta, iar daca acesta achita prin banca, aceasta ii documente proprii fiecarei banci (de fapt tot o chitanta).
Cu e-factura este alta poveste, se va folosi de catre as. prop. doar in cazul in care asociatia este asimilata ca operator economic, adica obtine venituri din activitatea sa (inchirieri de spatii, etc).
Daca as. prop. nu este operator economic, nu este obligata sa emita e-facturi.
Cel putin, aceasea sun informatiile puse la dispozitie de ANAF.