avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 516 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii şi fundaţii, într-un ... Modificari in registrul asociatiilor si fundatiilor
Discuție deschisă în Asociaţii şi fundaţii, într-un cuvânt: ONG-uri

Modificari in registrul asociatiilor si fundatiilor

Buna seara !
Sunt presedinta unui ONG, din domeniul social. La banca, pentru actualizarea datelor mi-a cerut un extras din registrul asociatiilor si fundatiilor. In acesta este trecuta lista initiala a membrilor fondatori ( 3 la numar) dintre care 2 au facut cerere de retragere din asociatie si din calitatea de membru fondator. In prezent asociatia are 7 membri activi din care doar 1 mai este dintre membrii fondatori. Intrebare: in acest registru se trec toti membrii asociatiei din prezent? Ar trebui facute modificari in instanta ori de cate ori aceasta lista se modifica ? Multumesc frumos pentru un raspuns si multa sanatate si toate urarile de bine celor care citesc aceasta intrebare !
Ultima modificare: Vineri, 5 Iulie 2024
spiridon_olga, utilizator
Cel mai recent răspuns: radumititean , utilizator 18:42, 6 August 2024
Răspuns: DA, cu precizarea că deși lista membrilor trebuie ținută la zi, comunicarea la judecătorie se poate face când apar și alte modificări importante ale statutului, de ex. după schimbarea componenței / prelungirea mandatului consiliului director, nu chiar după fiecare retragere / primire a câte unui membru.
Membrii fondatori nu pierd niciodată această calitate, însă se pot retrage oricând din asociație, în baza unei simple notificări scrise, în care precizează data de când renunță la calitatea de membru și la toate drepturile și îndatoririle care le reveneau. Dacă dețineau și funcții de conducere, pentru completarea consiliului director trebuie organizată cât mai curând adunare generală, în al cărei proces verbal se consemnează toate modificările apărute, noul consiliu și, implicit, lista actualizată a membrilor care l-a votat.
Pe baza procesului verbal și a hotărârii AG, asociația depune la judecătorie cerere de actualizare în Registrul ONG. Asociația trebuie să colecteze și să prelucreze în mod responsabil, conform legii, datele personale ale membrilor asociați. Membrii consiliului director trebuie să prezinte și cazier fiscal.
Acum unele bănci pretind fotocopii ale buletinelor tuturor membrilor, o solicitare excesivă, pentru că legea cere doar datele de identificare ale asociaților (numele, prenumele, CNP, seria și numărul actului de identitate pentru persoanele fizice). Acestea figurează în lista depusă la judecătorie, nu și în extrasul din registrul asociațiilor și fundațiilor (unde actualizările se fac cu anonimizarea datelor personale).
Da, conform Deciziei ICCJ (RIL) 19/2023 se considera ca membrii nou-primiti pot vota si isi pot in general exercita drepturile doar dupa ce au fost inscrisi in RAF in urma hotararii judecatoresti de incuviintare a modificarii actelor constitutive, Pe de alta parte, nu poate exista "cerere de retragere" - ala e act unilateral care produce efecte automat, de drept, prin simpla lui comunicare catre asociatie, deci acele persoane NU mai sunt membre si daca inca mai apare in RAF pentru ca nu s-a operat modificarea de lista de membri. In RAF ar trbeui sa fie lista cat mai actuala a membrilor, cand nu s-a putut inca face actualizarea, ar trebui la banca depus extras RAF recent + documente care dovedesc eventualele diferente dintre situatia reala actuala si cea care apare in RAF ( dat fiind ca e notoriu ca poate dura luni de zile mai nou operarea in RAF plus ca a intervenit acea aberanta Decizie ICCJ care a bulversat toate interpretarile care se cristalizasera in domeniu....)


C. Muresan a scris:

Răspuns: DA, cu precizarea că deși lista membrilor trebuie ținută la zi, comunicarea la judecătorie se poate face când apar și alte modificări importante ale statutului, de ex. după schimbarea componenței / prelungirea mandatului consiliului director, nu chiar după fiecare retragere / primire a câte unui membru.


Asa a fost in trecut, insa de cand cu Decizia ICCJ (RIL) 19/2023 domeniul e total bulversat si inca nu e clarificat complet.... e insa clar ca nu e finalizata procedura de primit noi membri pana nu apar si in RAF....

Acum unele bănci pretind fotocopii ale buletinelor tuturor membrilor, o solicitare excesivă, pentru că legea cere doar datele de identificare ale asociaților (numele, prenumele, CNP, seria și numărul actului de identitate pentru persoanele fizice). Acestea figurează în lista depusă la judecătorie, nu și în extrasul din registrul asociațiilor și fundațiilor (unde actualizările se fac cu anonimizarea datelor personale).


Cerinta bancilor pare excesiva, dar legislatia de prevenire si combatere a spalarii banilor le cam permite sa ceara si ele toate informatiile despre "beneficiarii reali" ai unui ONG, si cum nefericitele formulari actuale din OG 26/2000 faca sa se poate interpreta ca trebuie considerati si declarati ca beneficiari reali nu doar membrii CD, si toti membrii unei asociatii ( mai ales cand nu e asociatie cu numar mare sau foarte mare de membri ex. mii / zeci de mii / sute de mii) nu prea ai cum eticheta ca abuziva solcitarea bancii, ea se prevaleaza la randul ei de cerintele BNR si ONPCSB, uneori cam exagerate si chiar absurde...

~ final discuție ~