Va rog sa ma lamuriti ce inregistrari contabile se fac la vanzarea de apartamente in rate.
Am urmatorul caz: s-a cumparat o cladire cu 2 etaje, care s-a consolidat si la care s-a mai adaugat un etaj + mansarda. Constructia nu este finalizata si se executa cu o firma de constructii. Inca nu se cunosc costurile efective ale acestui proiect. Intre timp, au inceput sa se faca contracte pentru anumite apartamente, prin care s-a stabilit ca cumparatorii sa plateasca un avans urmat de cate o rata lunara pana la achitarea totala a apartamentului (pretul acestor apartamente s-a stabilit in aceste contracte). In fiecare luna, pentru cumparatorii care au platit ratele si avansurile s-au intocmit facturi si chitante.
Cum trebuie evidentiate in contabilitate aceste inregistrari daca inca nu se poate face nici macar receptia finala a vreunui apartament.
Va multumesc.
Banuiesc ca aveti 231 pentru investitia in curs.
Pentru antecontractele semnate, sumele se inregistraza ca avans iar la data semnarii contractului de vanzare cumparare se storneaza avansul si se face vanzarea efectiva a apartamentelor. Mentionez ca la data la care se va face transferul de proprietate (contractul de vanzare cumparare) apartamentul respectiv trebuie sa existe si sa fie terminat si facuta si receptia. Altfel nu se poate face vanzarea. Va trebuie intabulare , certificat fiscal de la DITL etc.
O zi buna!