avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 779 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Imputare lipsuri gestiune
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Imputare lipsuri gestiune

Povestea mea incepe in felul urmator.

Am lucrat la o firma de unde am fost disponibilizat in vara anului trecut in baza restructurarilor interne (punctul de lucru unde activam, s-a inchis). In decembrie anul trecut am fost rechemat, initial pentru a asigura suport pe probleme hardware IT. Pentru ca veneam pe data de 28 decembrie, actele de angajare s-au facut mai tarziu, prin ianuarie. Intre timp cei 2 colegi de punctul de lucru respectiv au anuntat demisiile lor si au intrat in preaviz incepand cu mijlocul lunii ianuarie. In aceasi perioada (14 ianuarie) s-a facut un inventar anual pe stocul din magazin. Produsele gasite lipsa s-au imputat colegilor vechi, care acum urmau sa plece. Am semnat pagina cu pagina acel inventar, insa nu si procesul verbal cu ce s-a constatat, eu nu eram inca angajat, ci doar martor la acel invertar, cel mult.
Dupa ce colegii mei au anuntat demisia lor,am fost numit sef de magazin pe acel punct de lucru si am angajat un coleg nou. Greseala mea, a fost ca la plecarea colegilor vechi nu am facut un inventar in prezenta lor, eu as fi asteptat ca ei si conducerea sa se ocupe de aceste aspecte eu nefiind inca angajat. Respectiv, sa preia ei gestiunea de la colegii mei, si sa mi-o predea mie in momentul in care mi se finalizeaza actele. Ok, deci am gresit ca nu am facut acel inventar atunci. Colegii au plecat, iar eu la cateva zile am gasit timpul sa fac un inventar complet si ma ocup cu luarea in primire a stocului. La inventar am gasit lipsa cateva produse valorand aprox. 3500 lei. Am concluzionat in final dupa cateva lucruri logice, ca respectivele produse au disparut intre primul inventar (14 ianuarie) si cel facut de mine (15 februarie). In perioada respectiva in magazin au fost (si au avut acces la ele) si colegii vechi, si cateva persoane de la sediu, eu si un coleg nou angajat ulterior.
In urma discutiei cu conducerea, concluzia lor este ca lipsurile mi se imputa mie, deoarece colegii vechi au deja situatia lichidata si nu s-a facut nici un inventar in care sa apara aceste lipsuri cat timp ei detineau gestiunea iar colegul nou, au presupus ei ca a fost angajat dupa disparitia acestor produse. Prin urmare raman eu.

Nu se poate demonstra cine a sustras respectivele produse, in ce data si ce circumstante, poate fi cineva din exterior sau unul dintre angajati. In orice caz, nelamurirea mea este cum ar trebui eu sa procedez acum (inafara de politie, asta inteleg ca trebuie facut) cu conducerea. Cat au dreptul sa-mi impute legal, in ce conditii, cat % din salariu? Repet ca nu am semnat nimic prin care eu preiau acest stoc, ci doar un proces verbal acum, prin care eu inventariind acest stoc am constatat cateva nereguli. Evident ca sunt "curios" deoarece 3500 lei.. sunt niste bani.

Multumesc anticipat pentru raspuns.
Cel mai recent răspuns: user_001 , utilizator 15:08, 1 Martie 2010
Culpa imi pare a fi comuna cu a angajatorului...din pacate.
Teoretic, daca nu vi s-a predat in mod legal gestiunea, nu puteti sa raspundeti pentru ceva ce nu ati primit.
Solicitati angajatorului sa vi se predea in mod legal gestiunea si solicitati tot in mod legal o inventariere a gestiunii in momentul primirii.
Banuiesc ca inventarierea facuta de dvs. nu este una "oficiala".:)
Mie cel putin, nu-mi pare a exista un temei juridic legal, pentru ca angajatorul sa dispuna "imputarea lipsurilor dintr-o gestiune preluata in fapt"...cel mult sa se constate de catre angajator, printr-un referat/p.v. de constatare etc. o pierdere "inerenta activitatii in cauza"...contabilul societatii cunoaste procedura legala...
Fondul de garantie al fostilor gestionari nu exista?
Pierderea nu se poate acoperi de acolo?
Codul muncii:
Art. 270. - (1) Salariaţii răspund patrimonial, în temeiul n ormelor şi principiilor răspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina şi în legătură cu munca lor.
(2) Salariaţii nu răspund de pagubele provocate de forţa majoră sau de alte cauze neprevăzute şi care nu puteau fi înlăturate şi nici de pagubele care se încadrează în riscul normal al serviciului.

Art. 274. - (1) În cazul în care contractul individual de muncă încetează înainte ca salariatul să îl fi despăgubit pe angajator şi cel în cauză se încadrează la un alt angajator ori devine funcţionar public, reţinerile din salariu se fac de către noul angajator sau noua instituţie ori autoritate publică, după caz, pe baza titlului executoriu transmis în acest scop de către angajatorul păgubit.

Art. 164. - (1) Nici o reţinere din salariu nu poate fi operată, în afara cazurilor şi condiţ iilor prevăzute de lege.
(2) Reţinerile cu titlu de daune cauzate angajatorului nu pot fi efectuate decât dacă datoria salariatului este scadentă, lichidă şi exigibilă şi a fost constatată ca atare printr -o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă.
Ultima modificare: Vineri, 26 Februarie 2010
ContSters42179, utilizator
nu am auzit din 2007 de cand lucrat in firma asta pana astazi de vreun fond de garantii pentru gestionari.

In orice caz, legal ar fi sa-mi trimita o decizie de imputare, pe care eu trebuie sa o iau la cunostinta si sa aleg daca o semnez sau nu. Sunt curios ce o sa-mi scrie pe respectiva decizie de imputare, am vazut cum arata un tipizat, sa vad cu ce o sa-mi combata argumentele si cum in final se dovedeste ca intreaga culpa este a mea si numai a mea.
Va sfatuiesc sa cititi legea gestionarului nr.22/1968, in vigoare inca, si cu siguranta veti fi mai bine lamurit asupra legalitatii/obligativitatii existentei unui fond de garantie, de exemplu, dar nu numai cu privire la acest aspect.:)
am citit, nu am nici o obiectie la existenta lui, dar sa il impuna ei, sa existe legal si sa se aplice tuturor. In momentul de fata, problema actuala primeaza.
In intervalul de timp dintre cele 2 inventare (primul facut legal, in prezenta cuiva de la sediu etc) in care au disparut produsele respective, la gestiune au avut acces cel putin 6 persoane din firma. Totusi de ce mi se imputa numai mie? si doar in baza faptului ca "era treaba mea sa fac un inventar la plecarea colegilor vechi"

Alte discuții în legătură

Inventar cu probleme Beauty Beauty Buna ziua As dori va rog frumos sa ma lamuriti si pe mine cum se face un inventar corect M-am angajat la o firma in functia reprezentat vanzari si timp de 1 ... (vezi toată discuția)
Probleme cu angajatorul razvan3885 razvan3885 Lucrez de 8 luni la o firma ca gestionar de magazin, acum 8 luni am facut un inventar eu cu gestionarul care urma sa plece,, niste foi scoase la calculator ... (vezi toată discuția)
Garantiile gestionarului lau09 lau09 SItuatia mea este asa : am lucrat la o firma in domeniul vanzarilor pana in ianuarie. Firma a intrat in faliment si s-a numit un lichidator juridic printr-o ... (vezi toată discuția)