Art. 53. - Prin valoarea de nou a vehiculelor se intelege:
b) pentru vehiculele de productie straina, pretul de comercializare de nou, conform:
- facturilor de achizitie sau facturilor pro forma de leasing, in cazul vehiculelor achizitionate de nou de catre proprietar de la unitati de specialitate din Romania;
- listelor de preturi de la unitati de specialitate din Romania, valabile la data producerii accidentului,
sau, in lipsa acestora,
- pe baza cataloagelor de specialitate, echivalat in lei la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data producerii accidentului;
Intrebarea e urmatoarea aliniatele 1 si 2 trebuiesc luate impreuna sau doar una din ele?
Conform primului aliniat valoarea este in lei conform facturii de la data achizitiei autoturismului, respectiv 64000lei pentru 18142€ iar conform aliniatului 2 valoarea este data in euro care transformati in lei da o valoare mult mai mare adica 72319 respectiv 17600€ (valoarea cu care se vinde o masina noua similara cu a mea azi).
Pentru o despagubire dauna totala aceste diferente inseamna mult.
datele ar fi urmatoarele
-achizitie masina 18142€
-vechime 2 ani si 7 zile la data producerii accidentului
-valoare deviz 43600 lei
-valoarea propusa de asigurator 28600lei
-incadrare uzura de asigurator 40%????????
daca a mai intalnit cineva ceasta problema il rog frumos sa posteze un raspuns.
calculul uzurii unei masini se face dupa o metodologie foarte complicata, in care timpul trecut de la vanzarea masinii de noua si pana la data evaluarii ei in vederea stabilirii uzurii are doar un procent ce nu este intotdeuna semnificativ..altele sunt elementele ce au stabilit uzura masinii la valoarea de 40%...cum ar fi fiabiliatatea marcii in cauza, numarul de km parcursi, unde se afla situata locuinta dvs (in ce oras).. starea drumurilor din respectiva localitate..felul in care e intretinuta masina, gradul de aglomeratie urbana.. si altele..in privinta normei aplicabile in cauza la calcularea despgubirilor ptr daune totale, cred ca trebuie citit contractuld e asigurare sa vedeti c are din cele 2 se aplica in speta
Initial eu am acceptat o uzura a masinii de 40% deoarece ei au gasit in cataloagele lor ca masina ar fi avut 20.000€ pret de catalog iar in aceasta situatie pentru a fi dauna totala asa cum doream eu se incadra la aceasta uzura.
Masina are lonjeroanele deplasate de aceia doresc sa iasa dauna totala chiar daca pierd ceva bani.
Masina e o skoda octavia trend (ambiente) din 2008 si am platit 18242 euro, avea 2 ani si 7 zile la momentul accidentului adica acu o luna.
Calculul uzurii este corect daca masina are mai mult de 30.000 km
Valoarea de nou se este data de listele de preturi (vedeti ca la art 53 din Ord 21/2009 al CSA nu mai prevede pretul de factura asa cum era in Ord 20/2008 )
In cazul daunei totale din valoarea de nou (liste de preturi) se scade uzura de 40% si epava care poate fi de cel mult 25% si aceasta este VMD (valoarea maxim de despagubire) in cazul unei daune totatele
Data cand sa incheiat asigurarea vinovatului este de 18/08/2009 iar Ordinul CAS 21/2009 intra in vigoare la 17/11/2009. Deci dupa care ar trebui sa se ia asiguratorul deoarece ei miau cerut factura conform Ordinului 20/2008 si la prima oferta a asiguratorului aceasta sa luat in calcul, natinand cont si de lista de preturi care ma avantajeaza pe mine. La data achizitionarii € era 3,4 3,6 iar azi e 4,1.
Creditul pentru masina e luat in euro, pretul de pe contract e in euro dar plata sa facut conform legilor romane in lei la cursul respectiv.
Ce ma sfatuiti sa fac?
Datele nu sunt suficient de clare:km.la bord la data evenimentului, starea de intretinere a masinii, suma asigurata la inceputul anului de asigurare etc. Apoi nu spuneti cum de s-a ajuns la dauna totala. Acest lucru se stabileste de asigurator, pe baza unui deviz estimativ de reparatie si daca acesta arata ca reparatia s-ar ridica la peste 70%-90%( in functie de cum prevad conditiile de asigurare) din suma asigurata, atunci poate fi declarata dauna totala.In czul in care se declara dauna totala,atunci tot conform conditiilor fiecarei firme, asiguratorul poate sa va despagubeasca si sa va lase epava sau sa v-o opresca, dupa cum optati dv.