Firmele care au mai multe entități constitutive în România pot opta pentru desemnarea unei singure entități care să declare și plătească impozitul suplimentar național, reglementat prin Legea impozitului minim global de 15% (sau, pe scurt, Pilonul 2), în numele tuturor. Procedura apare într-un ordin oficializat miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în condițiile în care termenul-limită din acest act normativ, pentru anul 2024, a fost 30 iunie 2025. Citește articolul
Într-o economie globalizată, în care lanțurile de aprovizionare traversează numeroase jurisdicții, iar companiile operează prin rețele complexe de filiale și parteneri internaționali, interacțiunea dintre prețurile de transfer și valoarea în vamă a mărfurilor rămâne un aspect esențial pentru companiile multinaționale, autoritățile fiscale și vamale deopotrivă. Vorbim despre o corelare necesară între cele două elemente economice care sunt reglementate diferit. Citește articolul
Raportul Country-by-Country (CbC) face parte dintr-o inițiativă internațională al cărei scop este de a promova transparența fiscală la nivel global și de a sprijini administrațiile fiscale în combaterea practicilor de erodare a bazei de impozitare și de transfer al profiturilor (proiectul BEPS - „Base Erosion and Profit Shifting”). Această inițiativă presupune obligații specifice de raportare și notificare pentru societățile care fac parte din grupuri multinaționale mari (cu venituri totale consolidate egale sau mai mari de 750 milioane euro), precum și schimbul automat de informații între autoritățile fiscale cu privire la informațiile din aceste rapoarte. Citește articolul
În mediul de afaceri dinamic de astăzi, grupurile multinaționale se adaptează constant pentru a-și menține un avantaj competitiv. Observăm o descentralizare a producției și mișcării bunurilor, în timp ce un fenomen de centralizare caracterizează sectorul serviciilor. Restructurările de afaceri, care implică adesea schimbări semnificative în structura organizațională și modelele operaționale, au devenit din ce în ce mai frecvente. Citește articolul
Pe măsură ce se apropie termenul-limită pentru finalizarea situațiilor financiare, companiile trebuie să fie atente la reglementările fiscale, în special cele referitoare la tranzacțiile intragrup. Astfel, analiza și documentarea prețurilor de transfer sunt esențiale pentru a evita sancțiunile fiscale și pentru a asigura conformitatea. Ajustarea prețurilor de transfer, atunci când acestea nu respectă nivelul pieței, poate influența semnificativ calculul impozitului pe profit și, implicit, impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA). Cu termenul-limită de depunere a declarației 101 până la 25 iunie 2025, este esențial ca aceste ajustări să fie bine gestionate pentru a minimiza riscurile fiscale și a asigura conformitatea obligațiilor financiare ale companiilor. Citește articolul
Potrivit ultimului sondaj PwC Global Annual CEO, printre cele mai mari provocări pentru mediul de afaceri local identificate de directorii executivi din România se numără conflictele geopolitice, inflația preturilor și lipsa forței de muncă. Patru din zece dintre directorii executivi români prevăd că, fără ajustări semnificative ale operațiunilor, afacerile lor nu vor fi viabile în următorii zece ani. Acest lucru subliniază nevoia urgentă de a regândi modelele de afaceri atât în vederea optimizării costurilor, cât și pentru menținerea activității pe termen lung. Citește articolul
Grupurile multinaționale caută tot mai des să optimizeze procesele interne, inclusiv documentarea prețurilor de transfer. Având în vedere că, în cadrul unei astfel de structuri, pot exista companii cu profil operațional similar, răspândite în mai multe jurisdicții, reprezentanții grupului pot considera că anumite procese de conformare cu principiul valorii de piață, necesare la nivel local, pot fi centralizate și abordate unitar într-un singur centru de expertiză la nivel de grup. Una dintre aceste practici este utilizarea unor studii de comparabilitate pregătite la nivel central, pentru mai multe jurisdicții. Citește articolul
Continuarea aplicării impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), ce vizează firmele cu afaceri de peste 50 milioane euro, poate duce la tot felul de schimbări operaționale din care (inclusiv) statul are de pierdut, arată un studiu recent al specialiștilor de la The Tax Institute. De exemplu, putem vedea fuziuni și achiziții sau chiar plecări ale investitorilor în alte țări pentru a evita IMCA. Pentru a detalia aceste aspecte, redacția noastră a obținut răspunsuri de la Președintele Fondator al think tank-ului care a realizat studiul. Citește articolul
În lunile recente, acordurile de prețuri în avans (APA), ce țin de domeniul prețurilor de transfer, au revenit în centrul discuțiilor publice. În acest context, reamintim care sunt, în prezent, regulile procedurale pentru obținerea unui APA. Citește articolul
Practica Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de a folosi rata dobânzii de referință a Băncii Naționale a României (BNR) ca nivel de preț de piață la dobânzile împrumuturilor intragrup este eronată și trebuie schimbată, atenționa recent Camera Consultanților Fiscali (CCF). La câteva săptămâni distanță, ANAF a venit și a spus că, deși problema apare într-un număr infim de controale de prețuri de transfer, va asigura corectarea și uniformizarea practicii. Citește articolul