Multinaționalele și grupurile naționale mari care vor datora impozitul minim global ar trebui să facă, în România, declararea și plata cu ceva timp înainte de termenul-limită (primul este fixat în 18 luni de la terminarea anului 2024). Practic, este necesară o coordonare la nivel de grup pentru ca la termenul-limită situația să fie deja clară pentru societatea-mamă. Citește articolul
Dacă în 2024 există un impact al impozitului minim global asupra lor, multinaționalele și grupurile naționale mari trebuie să-l reflecte în situațiile financiare aferente acestui an, atrag atenția specialiștii de la PwC România. Asta înseamnă, automat, că entitățile vizate trebuie să facă analize preliminare încă de pe acum pentru a vedea dacă vor fi afectate sau nu, ca să știe ce să facă în privința bilanțurilor la început de 2025. Citește articolul
Convenția multilaterală pentru punerea în aplicare a măsurilor legate de tratatele fiscale în vederea prevenirii erodării bazei de impozitare și a transferului profiturilor (MLI) reprezintă un instrument juridic creat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și de G20. Scopul acesteia este de a implementa într-un mod rapid o serie de măsuri în tratatele fiscale (fără a fi nevoie de negocieri bilaterale), pentru a actualiza regulile fiscale și a reduce șansele de evitare/reducere a impozitelor. Citește articolul
Comisia Europeană (CE) a propus revizuirea Directivei privind Consiliile Europene ale Muncitorilor (EWCs) pentru a îmbunătăți dialogul social în cadrul UE. Documentul vizează îmbunătățirea drepturilor de informare și consultare ale muncitorilor și vizează companiile multinaționale care au mai mult de 1000 de angajați. Confederația sindicală europeană apreciază modificarea actualei directive, pe care o consideră ”un tigru fără dinți”, dar consideră că măsurile ar trebui extinse și la francize, nu numai la companiile-mamă. Citește articolul
La începutul acestui an a fost adoptată Legea 431/2003 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, care transpune directiva europeană în acest sens. Legea se referă la implementarea regulilor Pilonului 2 prin introducerea unui impozit minim global pe profit de 15%, însă e bine de știut că aceasta are impact inclusiv în zona prețurilor de transfer. Citește articolul
Verificarea studiilor de comparabilitate, a profitabilității, a serviciilor intragrup și a tranzacțiilor financiare se numără printre chestiunile la care firmele ar trebui să fie atente în 2024, în pregătirea unor eventuale controale fiscale ale autorităților, spun specialiștii. Totodată, aceștia vin și cu câteva sfaturi utile pentru companii. Citește articolul
Impozitul minim global se aplică, începând din 2024, pentru multinaționale și grupuri naționale mari, dacă rata efectivă de impozitare a profitului în România este sub 15%. Însă, chiar dacă primul termen de raportare și plată este stabilit la jumătatea anului 2026, aceste companii ar trebui să pregătească terenul încă de pe-acum, sunt de părere specialiștii de la PwC România. Citește articolul
Impozitul minim global de 15%, ce este reglementat printr-o directivă europeană, se implementează în România începând cu anul 2024, așa cum reiese dintr-o lege recent oficializată. În esență, vorbim de un impozit minim pe profit efectiv în cotă de 15%, ce este datorat de grupurile multinaționale și naționale mari în situațiile în care rata efectivă de impozitare din România ajunge să fie sub acest nivel minim (din cauza facilităților fiscale). Citește articolul
Consiliul Concurenței (CC) va putea sancționa societățile-mamă pentru încălcările legii făcute de filiale și va putea impune răspunderea personalului din entități economice anchetate, conform modificărilor aduse legii concurenței, oficializate ieri, prin publicarea în Monitorul Oficial a ordonanței de urgență care introduce aceste noi abordări. De asemenea, legea permite acum inspectorilor Consiliului să acceseze documente confidențiale ale companiilor. În plus, sunt introduse principii de clemență pentru colaboratorii activi, iar Consiliul Concurenței va putea colabora în investigațiile pe care le desfășoară cu celelalte autorități similare din Uniunea Europeană. Citește articolul
În urma inspecțiilor fiscale derulate în anii recenți de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii de la NNDKP au identificat în practică mai multe tendințe de care ar trebui să știe firmele. De principiu, vorbim de situații în care ANAF profită pentru a face ajustări de prețuri de transfer fără a proceda întotdeauna „ca la carte”. Citește articolul