Companiile trebuie să revizuiască lista de bază a tratatelor de evitare a dublei impuneri ce li se aplică și să analizeze modificările pe care le implică noul Instrument multilateral de modificare a tratatelor pentru evitarea dublei impuneri (așa-numitul MLI). Motivul? În loc să elimine dubla impunere, așa cum s-ar putea crede chiar din titlu, prevederile, ce vor intra în vigoare încă de la 1 iunie 2022 și vor produce efecte de la 1 ianuarie 2023, ar putea aduce, de fapt, incertitudine, complexitate, costuri de timp și chiar dispute fiscale. Aceasta a fost principala recomandare făcută de specialiștii EY agenților economici în cel mai recent eveniment online pe tema MLI. Citește articolul
Anul 2021 şi începutul lui 2022 au venit cu câteva modificări importante în domeniul contabilităţii, cu impact asupra companiilor la închiderea acestui an financiar: modificări în planul obligatoriu de conturi, noutățile intervenite pentru entitățile care operează planuri de beneficii de tipul Stock Option Plan (SOP) acordate direct de societatea-mamă sau de către o altă entitate din grup și cele referitoare la obligațiile de organizare a contabilizării în România pentru persoanele juridice străine, care au locul conducerii efective în România. Citește articolul
La patru ani și jumătate de la semnarea ei la Paris, România ratifică și ea Convenția multilaterală pentru implementarea în cadrul tratatelor fiscale a măsurilor legate de prevenirea erodării bazei impozabile și a transferului profiturilor. Documentul acționează ca un protocol ce vizează modificarea mai multor tratate fiscale, încercându-se, astfel, crearea unui mecanism general și eficace prin care să poată fi evitate renegocierile bilaterale ale tratatelor de evitare a dublei impuneri. Dar, total inexplicabil, România a ales să nu aplice prevederile convenției referitoare la arbitraj, cele la care contribuabilii pot apela atunci când consideră că au fost impozitați contrar prevederilor unui tratat de către jurisdicțiile contractante, iar autoritățile fiscale statale nu reușesc să ajungă la un acord amiabil în acest sens. Însă ce efecte ar putea avea această implementare incompletă asupra companiilor? Citește articolul
Prestarea de servicii intragrup este una dintre cele mai frecvente tranzacții derulate între persoane afiliate. În prezent, marea majoritate a companiilor multinaționale, în special subsidiarele marilor grupuri, achiziționează o gamă variată de servicii intragrup, în scopuri de eficientizare sau centralizare a activităților proprii (de exemplu: administrare, suport IT, management strategic, financiar sau comercial, resurse umane, servicii juridice etc.). Citește articolul
Marile firme care activează în Uniunea Europeană vor trebui să publice un raport anual privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru, conform unei directive europene oficializate miercuri. Conform specialiștilor, firmele deja ar trebui să înceapă pregătirile pentru această transparentizare a activității lor. Citește articolul
Propunerea de Directivă privind raportarea publică pentru fiecare țară în parte (CbCR) a trecut săptămâna trecută de Parlamentul European și urmează să intre în vigoare în decembrie anul acesta. Directiva prevede obligația declarării publice a impozitului pe profit plătit în fiecare stat membru sau într-o țară terță aflată într-o jurisdicție necooperantă, precum și a altor informații legate de impozite – profituri, angajați în fiecare țară. Raportarea trebuie realizată de multinaționalele sau companiile independente cu un venit total consolidat de peste 750 milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive, indiferent dacă își au sediul în UE sau în afara acesteia (dar operează în UE). Statele membre vor avea la dispoziție 18 luni pentru a transpune directiva în legislația națională.
Citește articolulDecembrie 2021 este termenul avansat de Benjamin Angel, directorul Direcției Generale pentru impozitare și uniune vamală din cadrul Comisiei Europene, pentru redactarea unei directive care să pună în aplicare acordul asupra introducerii impozitului minim global pe profit. Acesta consideră că acordul semnat recent de peste 136 de state este cea mai bună variantă care s-ar fi putut obține și a dat asigurări că directiva va prevedea ca impozitul stabilit conform acordului să fie aplicat atât tranzacțiilor domestice, cât și celor transfrontaliere. Președintele francez, Emmanuel Macron, a susținut, la rândul său, în acest weekend, că Franța va forța trecerea directivei în prima jumătate a anului viitor, când va deține președinția Consiliului UE. Ceea ce înseamnă că țările europene trebuie să fie pregătite să implementeze o cotă efectivă de impozitare de 15% foarte curând, iar companiile să ia în calcul noua cotă în strategiile lor. Citește articolul
În urma căderii blocului comunist, acum mai bine de 30 ani, economia mondială și relațiile economice între țări au evoluat spectaculos, fiind susținute de globalizare și, în ultimii 20 de ani, de digitalizare. Companiile multinaționale, care operează în mai multe jurisdicții, au devenit din ce în ce mai puternice, multe din ele având venituri globale mai mari decât bugetele unor state medii, cum ar fi România. Citește articolul
Companiile se pot aștepta, pe final de 2021 și început de 2022, la controale fiscale care să vizeze, printre altele, deductibilitatea serviciilor și a bunurilor degradate, prețurile de transfer sau abandonarea investițiilor, au opinat specialiștii NNDKP la o conferință de fiscalitate organizată miercuri. Citește articolul
Companiile vor fi obligate să declare în mod public locul unde își realizează profiturile și plătesc impozitul. Măsura a trecut zilele acestea de Consiliul Uniunii Europene și este o concretizare a unei propuneri de directivă ce data din 2016, menită să crească transparența și să determine dacă multinaționalele achită taxele potrivite în fiecare jurisdicție unde își desfășoară activitatea. Și până acum acestea erau obligate să raporteze ce profituri realizează și unde, doar că, excepție făcând cele din SUA, declarațiile lor nu erau publice. Citește articolul