Una dintre chestiunile ce (încă) necesită o clarificare, în contextul schimbării regulilor sistemului e-Factura de la 1 iulie 2024, este cea legată de facturile emise către firmele străine. Pe scurt, ideea este că aceste facturi nu trebuie transmise în e-Factura, deși uneori poate fi mai complicat să ajungem rapid la o concluzie. Citește articolul
Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), de la începutul lunii octombrie, în cauza Voestalpine Giesserei Linz GmbH (C 475/23), aduce clarificări esențiale privind dreptul de deducere a TVA, concluzionând că acesta nu poate fi limitat atâta timp cât sunt îndeplinite condițiile de fond prevăzute de legislație. Citește articolul
Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS), în cotă de 0,5%, va fi extins în 2025 la toate firmele active în sectoarele petrol și gaze naturale, conform unui proiect de lege adoptat recent la votul decisiv al deputaților. În prezent, ICAS (ce se aplică din 2024) este datorat doar de companiile cu o cifră de afaceri, în anul precedent, de peste 50 milioane euro. Citește articolul
Instituțiile financiare care oferă servicii de plăți în România, precum băncile, emitenții de monedă electronică sau instituțiile de virament poștal, sunt obligate, de la începutul anului 2024, să monitorizeze și să raporteze autorităților fiscale informații despre plățile transfrontaliere procesate și despre destinatarii acestora, în cadrul sistemului european CESOP („Central Electronic System of Payment information” - Sistemul electronic central de informații privind plățile). Procedura inițială, însă, nu permitea înregistrarea în sistem a instituțiilor de plată care activează în România, dar nu sunt înregistrate fiscal în țara noastră. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2025, raportarea fișierului SAF-T prin declarația 406 devine obligatorie pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România. Totuși, companiile vizate trebuie să respecte o structură mai simplă a fișierului SAF-T, atrag atenția specialiștii. Citește articolul
Data de 1 ianuarie 2025 este importantă inclusiv pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România, nu doar pentru rezidenții contribuabili mici. Asta deoarece de atunci se aplică obligația de a face raportările SAF-T către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România sunt obligați, în același timp cu micii contribuabili, să înceapă raportările SAF-T de la 1 ianuarie 2025, potrivit calendarului stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Față de rezidenți, nerezidenții au de respectat cerințe mai puține. Citește articolul
Recent, autoritățile au decis înființarea unor registre speciale pentru anumiți utilizatori ai sistemului e-Factura, iar formularele pentru înscrierea în acestea au fost oficializate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, este vorba de Registrul e-Factura obligatoriu, de Registrul e-Factura opțional și de Registrul e-Factura executări silite. Citește articolul
Raportarea obligatorie a facturilor prin sistemul e-Factura se va aplica, de la 1 ianuarie 2024, pentru toate tranzacțiile derulate de contribuabili în relația B2B, potrivit unei legi recent oficializate. Documentul introduce un termen de raportare de cinci zile pentru facturile electronice și sancțiuni pentru nerespectarea sa, dar care se vor aplica abia din aprilie 2024. Ulterior, de la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni singurul canal prin care se vor mai putea transmite facturile către destinatari, orice altă formă a acestor documente urmând să fie lipsită de efecte fiscale. Citește articolul
Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de la începutul lunii septembrie, în cauza C-461/2021, aduce clarificări cu privire la documentele necesare în vederea justificării scutirii de TVA pentru serviciile de transport legate de importul de bunuri și, totodată, cu privire la posibilitatea deducerii cheltuielilor profesionale legate de prestarea de servicii, din impozitul plătit către autoritățile fiscale pentru veniturile obținute de către nerezidenți. În urma acestei decizii, n-ar trebui să avem modificări ale legislației fiscale de la noi, însă practica inspectorilor fiscali ar trebui să se schimbe. Citește articolul