Cine poate accesa ajutorul nerambursabil
Conform procedurii, sunt eligibile pentru obținerea finanțării nerambursabile microîntreprinderile care au sediul social sau punctul de lucru în regiunea București-Ilfov și care vor implementa proiectul de investiții în mediul urban.
În ceea ce privește vechimea societății care solicită sprijin financiar, sunt eligibile doar microîntreprinderile care au desfășurat activitate pe o perioadă corespunzătoare cel puțin unui an fiscal integral și care nu au avut activitatea suspendată temporar oricând în anul curent depunerii cererii de finanțare și în anul fiscal anterior. Având în vedere faptul că perioada de depunere a cererilor de finanțare este programată înainte de termenul prevăzut pentru depunerea situațiilor financiare aferente anului 2024, solicitanții trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- să fi fost înființați cel mai târziu în prima zi lucrătoare din anul 2023;
- să nu fi avut activitatea suspendată pe perioada ultimului an fiscal încheiat (anul 2023).
Companiile care solicită acordarea acestui ajutor nerambursabil nu trebuie să aibă, la data semnării contractului de finanțare, datorii scadente neachitate în termenul legal, cu excepția cazului în care există, în cazul acestora, o decizie de eșalonare.
Activități eligibile prin intermediul programului de finanțare
Ajutorul financiar nerambursabil va fi acordat pentru desfășurarea activităților economice prevăzute în cadrul anexei la ghidul solicitantului, cele mai importante fiind următoarele:
- activități de producție alimentară;
- activități ale industriei textile;
- activități de producție a bunurilor de larg consum;
- fabricarea materialelor de construcții;
- producția mobilierului;
- activități din sfera lucrărilor de construcții;
- activități din domeniul tehnologiei informațiilor;
- activități medicale;
- industrii culturale și creative.
Valoarea ajutorului nerambursabil
În cadrul acestui apel de finanțare, microîntreprinderile pot solicita un ajutor financiar nerambursabil cuprins între 25.000 și 300.000 de euro. În completarea acestor sume, beneficiarul își asumă o contribuție proprie diferită, în funcție de valoarea efectivă a ajutorului nerambursabil solicitat, astfel:
- cel puțin 10% din valoarea cheltuielilor eligibile, în cazul proiectelor a căror valoare nerambursabilă solicitată este de până la 200.000 euro;
- cel puțin 20%, pentru proiectele a căror valoare nerambursabilă solicitată este cuprinsă între 200.001 și 300.000 de euro.
Selectarea cererilor, în funcție de punctajul obținut
Punctajul minim necesar în vederea selectării proiectelor de investiții prezentate și semnării contractelor de finanțare aferente va fi de 70 de puncte. În cazul în care valoarea cererilor de finanțare depuse depășește bugetul total disponibil, proiectele vor fi selectate în ordinea inversă a punctajelor obținute.
Cheltuieli eligibile în cadrul programului de finanțare
În cadrul acestui apel de proiecte sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli efectuate de către beneficiari în strictă legătură cu activitățile economice pentru care solicită finanțare nerambursabilă:
- cheltuieli pentru amenajarea terenului, în cazul proiectelor care prevăd efectuarea unor lucrări de construcții;
- cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare desfășurării activității prevăzute în cererea de finanțare;
- obținerea de avize, autorizații, precum și plata serviciilor de proiectare și consultanță;
- lucrări de construcții și montaj;
- achiziția de utilaje, echipamente, instalații, dotări specifice fluxului tehnologic prezentat în cadrul planului de afaceri;
- active necorporale, precum brevete, licențe, mărci comerciale sau programe informatice.
Documente necesare semnării contractului de finanțare
Conform procedurii de implementare, solicitanții care au fost selectați pentru semnarea contractului de finanțare vor trebui să prezinte următoarele documente:
- document justificativ al dreptului de proprietate sau utilizare a infrastructurii (teren și/sau clădire) în care va avea loc implementarea proiectului de investiții;
- clasarea notificării sau decizia finală privind evaluarea impactului asupra mediului;
- autorizația de construire în cazul proiectelor de investiții care vor realiza proiecte de construcții-montaj;
- cele mai recente situaţii financiare anuale ale solicitantului, în cazul în care acestea sunt diferite de cele care însoțesc cererea de finanțare;
- certificatele de atestare fiscală privind lipsa datoriilor la bugetul general și bugetul local pentru sediul social și toate punctele de lucru;
- certificatul de cazier fiscal al solicitantului;
- documente statutare;
- hotărârea adunării generale a acționarilor de aprobare a proiectului (cererii de finanţare) şi a cheltuielilor aferente.