Cu siguranta fiecare dintre noi si-a dat cel putin o data consimtamantul pentru ca datele cu caracter personal sa fie prelucrate de o anumita institutie. Fie ca am dorit sa participam la o actiune promotionala, de marketing, fie ca am semnat un contract cu o instititie financiara sau cu un anumit furnizor de servicii, ni s-a cerut consimtamantul pentru acest scop.
Definitia data de Legea 677 “prelucrarii datelor cu carcater personal” este foarte ampla si inglobeaza o paleta foarte larga de operatiuni, respectiv: orice operatiune sau set de operatiuni care se efectueaza asupra datelor cu caracter personal, prin mijloace automate sau neautomate, cum ar fi colectarea, inregistrarea, organizarea, stocarea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, dezvaluirea catre terti prin transmitere, diseminare sau in orice alt mod, alaturarea ori combinarea, blocarea, stergerea sau distrugerea.
Statul garanteaza si protejeaza prin reglementarile sale orice informatii referitoare la o persoana fizica identificata sau identificabila.
In acest sens operatorul de date cu carcater personal este obligat sa instiinteze persoana vizata (persoana ale carei date cu carcater personal sunt prelucrate) despre drepturile pe care legea i le confera si pe care si le poate exercita in mod corespunzator.
Drepturile persoanei vizate sunt prevazute in dispozitiile articolelor 12 – 18 din Legea 677/2001, urmand a fi reproduse in cele ce urmeaza:
1. Informarea persoanei vizate
1.1. In cazul in care datele cu caracter personal sunt obtinute direct de la persoana vizata, operatorul este obligat sa furnizeze persoanei vizate cel putin urmatoarele informatii, cu exceptia cazului in care aceasta persoana poseda deja informatiile respective:
a)identitatea operatorului si a reprezentantului acestuia, daca este cazul;
b)scopul in care se face prelucrarea datelor;
c)informatii suplimentare, precum: destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor; daca furnizarea tuturor datelor cerute este obligatorie si consecintele refuzului de a le furniza; existenta drepturilor prevazute de prezenta lege pentru persoana vizata, in special a dreptului de acces, de interventie asupra datelor si de opozitie, precum si conditiile in care pot fi exercitate;
d)orice alte informatii a caror furnizare este impusa prin dispozitie a autoritatii de
supraveghere, tinand seama de specificul prelucrarii.
1.2. In cazul in care datele nu sunt obtinute direct de la persoana vizata, operatorul este obligat ca, in momentul colectarii datelor sau, daca se intentioneaza dezvaluirea acestora catre terti, cel mai tarziu pana in momentul primei dezvaluiri, sa furnizeze persoanei vizate cel putin urmatoarele informatii, cu exceptia cazului in care persoana vizata poseda deja informatiile respective:
a)identitatea operatorului si a reprezentantului acestuia, daca este cazul;
b)scopul in care se face prelucrarea datelor;
c)informatii suplimentare, precum: categoriile de date vizate, destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor, existenta drepturilor prevazute de prezenta lege pentru persoana vizata, in special a dreptului de acces, de interventie asupra datelor si de opozitie, precum si conditiile in care pot fi exercitate;
d)orice alte informatii a caror furnizare este impusa prin dispozitie a autoritatii de
supraveghere, tinand seama de specificul prelucrarii.
2. Dreptul de acces la date
Orice persoana vizata are dreptul de a obtine de la operator, la cerere si in mod gratuit pentru o solicitare pe an, confirmarea faptului ca datele care o privesc sunt sau nu sunt prelucrate de acesta. Operatorul este obligat sa raspunda unei astfel de solicitari in termen de 15 zile.
3. Dreptul de interventie asupra datelor
Orice persoana vizata are dreptul de a obtine de la operator, la cerere si in mod gratuit:
a)dupa caz, rectificarea, actualizarea, blocarea sau stergerea datelor a caror prelucrare nu este conforma prezentei legi, in special a datelor incomplete sau inexacte;
b)dupa caz, transformarea in date anonime a datelor a caror prelucrare nu este conforma legii 677;
c)notificarea catre tertii carora le-au fost dezvaluite datele a oricarei operatiuni efectuate conform lit. a) sau b), daca aceasta notificare nu se dovedeste imposibila
sau nu presupune un efort disproportionat fata de interesul legitim care ar putea fi
lezat.
Pentru exercitarea dreptului prevazut la punctul 3 persoana vizata va inainta operatorului o cerere intocmita in forma scrisa, datata si semnata. Raspunsul la cerere se va face in acelasi termen de 15 zile de la data primirii cererii.
4. Dreptul de opozitie
Persoana vizata are dreptul de a se opune in orice moment, din motive intemeiate si legitime legate de situatia sa particulara, ca date care o vizeaza sa faca obiectul unei prelucrari, cu exceptia cazurilor in care exista dispozitii legale contrare.
In caz de opozitie justificata prelucrarea nu mai poate viza datele in cauza.
5. Dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale
Orice persoana are dreptul de a cere si de a obtine:
a)retragerea sau anularea oricarei decizii care produce efecte juridice in privinta sa, adoptata exclusiv pe baza unei prelucrari de date cu caracter personal, efectuata prin mijloace automate, destinata sa evalueze unele aspecte ale personalitatii sale, precum competenta profesionala, credibilitatea, comportamentul sau ori alte asemenea aspecte;
b)reevaluarea oricarei alte decizii luate in privinta sa, care o afecteaza in mod semnificativ, daca decizia a fost adoptata exclusiv pe baza unei prelucrari de date care intruneste conditiile prevazute la lit. a).
Exceptii:
a)decizia este luata in cadrul incheierii sau executarii unui contract, cu conditia ca cererea de incheiere sau de executare a contractului, introdusa de persoana vizata, sa fi fost satisfacuta sau ca unele masuri adecvate, precum posibilitatea de a-si sustine punctul de vedere, sa garanteze apararea propriului interes legitim;
b)decizia este autorizata de o lege care precizeaza masurile ce garanteaza apararea
interesului legitim al persoanei vizate.
6. Dreptul de a se adresa justitiei
Orice persoana care a suferit un prejudiciu in urma unei prelucrari de date cu caracter personal, efectuata ilegal, se poate adresa instantei competente pentru repararea acestuia.
Instanta competenta este cea in a carei raza teritoriala domiciliaza reclamantul.
Cererea de chemare in judecata este scutita de taxa de timbru
Avocat Elisabeta Grigoriu
Comentarii articol (2)