CONSILIUL COMUNITATILOR EUROPENE,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Economice Europene, in special articolul 100a,
avand in vedere propunerea Comisiei [1],
in cooperare cu Parlamentul European [2],
avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social [3],
intrucat unul dintre principalele obiective ale Comunitatii este realizarea pietei interne, in cadrul careia sectorul turistic joaca un rol esential;
intrucat legislatiile interne ale statelor membre privind pachetele de servicii pentru calatorii, vacante si circuite, denumite in continuare "pachete", prezinta multe neconcordante, iar practicile nationale in acest domeniu difera considerabil, ceea ce impiedica libera prestare a serviciilor turistice si denatureaza concurenta intre operatorii din diverse state membre;
intrucat stabilirea unor norme comune privind pachetele de servicii turistice va contribui la eliminarea acestor obstacole si, in consecinta, la realizarea unei piete comune a serviciilor, ceea ce le va permite operatorilor dintr-un stat membru sa isi ofere serviciile si in alte state membre, iar consumatorilor, sa beneficieze de conditii similare, indiferent de statul membru din care cumpara pachetul;
intrucat punctul 36 litera (b) din anexa la Rezolutia Consiliului din 19 mai 1981 privind al doilea program al Comunitatii Economice Europene pentru politica de protectie si informare a consumatorilor [4] invita Comisia sa studieze, inter alia, turismul si, daca este cazul, sa prezinte propuneri adecvate, tinand seama de semnificatia lor pentru protectia consumatorilor si de efectele diferentelor care apar in legislatiile statelor membre in ceea ce priveste buna functionare a pietei comune;
intrucat in Rezolutia din 10 aprilie 1984 [5] privind politica comunitara in domeniul turismului, Consiliul a salutat initiativa Comisiei de a atrage atentia asupra importantei turismului si a luat nota de orientarile initiale ale Comisiei privind politica comunitara in domeniul turismului;
intrucat comunicarea adresata de Comisie Consiliului, intitulata "Impulsionarea politicii de protectie a consumatorilor", aprobata prin Rezolutia Consiliului din 6 mai 1986 [6], include la punctul 37, intre masurile propuse de Comisie, armonizarea legislatiei privind pachetele turistice;
intrucat turismul joaca un rol din ce in ce mai important in economiile statelor membre; intrucat sistemul de pachete turistice reprezinta o parte fundamentala a turismului; intrucat dezvoltarea si productivitatea sectorului de pachete turistice din statele membre ar fi stimulate daca macar un numar minim de norme comune ar fi adoptate in vederea crearii unei dimensiuni comunitare; intrucat acest lucru nu numai ca ar aduce avantaje cetatenilor Comunitatii care ar cumpara pachete organizate pe baza acestor norme, dar ar atrage si turisti din afara Comunitatii, interesati de avantajele standardelor garantate de aceste pachete;
intrucat neconcordantele pe care le prezinta normele de protectie a consumatorilor din diferite state membre descurajeaza cumpararea de pachete dintr-un stat membru de catre consumatorii dintr-un alt stat membru;
intrucat acest factor de descurajare este extrem de eficient si impiedica cumpararea de pachete din afara statului membru in care locuiesc consumatorii; intrucat acest factor de descurajare este mai eficient decat in cazul achizitionarii altor servicii, tinand seama de natura speciala a serviciilor furnizate in cadrul unui pachet, care implica, in general, cheltuirea in avans a unor sume importante si furnizarea de servicii intr-un stat, altul decat cel in care isi are resedinta consumatorul;
intrucat consumatorul ar trebui sa beneficieze de protectia asigurata prin prezenta directiva, fie ca este vorba despre o parte contractanta directa, un cesionar sau membrul unui grup in numele caruia o alta persoana a incheiat un contract referitor la un pachet turistic;
intrucat organizatorul si/sau detailistul are obligatia de a se asigura ca indicatiile furnizate in documentele care descriu pachetele organizate si, respectiv, vandute de acestia nu sunt inselatoare, iar brosurile puse la dispozitia consumatorilor contin informatii clare si precise;
intrucat consumatorii trebuie sa aiba o copie a clauzelor contractuale aplicabile pachetului; intrucat acest lucru poate fi realizat prin solicitarea ca toate clauzele contractuale sa fie consemnate in scris sau sub orice alta forma clara si accesibila si ca o copie a acestora sa le fie remisa;
intrucat, in anumite cazuri, consumatorul trebuie sa aiba libertatea de a ceda unei terte persoane rezervarea pe care a efectuat-o;
intrucat, in principiu, pretul fixat prin contract nu este revizuibil, cu exceptia cazului in care posibilitatea de a modifica un pret in sus sau in jos este stipulata in mod expres in contract; intrucat aceasta posibilitate ar trebui totusi conditionata;
intrucat, in anumite cazuri, consumatorul ar trebui sa aiba libertatea de a rezilia un contract referitor la un pachet turistic inainte de plecare;
intrucat ar trebui clar definite drepturile pe care le are consumatorul in conditiile in care organizatorul anuleaza pachetul inainte de data de plecare convenita;
intrucat, daca, dupa plecare, consumatorul constata ca o mare parte a serviciilor prevazute in contract nu este furnizata sau daca organizatorul constata ca nu va putea asigura o mare parte din serviciile prevazute, organizatorul ar trebui sa aiba anumite obligatii fata de consumator;
intrucat organizatorul si/sau detailistul parte contractanta ar trebui sa raspunda fata de consumator pentru buna indeplinire a obligatiilor care decurg din contract; intrucat, de asemenea, organizatorul si/sau detailistul ar trebui sa raspunda pentru pagubele aduse consumatorilor prin neexecutarea sau executarea defectuoasa a contractului, cu exceptia cazului in care erorile de executare a contractului nu pot fi imputate acestora sau unui alt furnizor de servicii;
intrucat, in cazurile in care organizatorul si/sau detailistul sunt raspunzatori pentru neexecutarea sau executarea defectuoasa a serviciilor incluse in pachet, o asemenea raspundere ar trebui limitata in conformitate cu conventiile internationale care reglementeaza aceste servicii, in special Conventia de la Varsovia din 1929 privind transportul aerian international, Conventia de la Berna din 1961 privind transportul pe calea ferata, Conventia de la Atena din 1974 privind transportul maritim si Conventia de la Paris din 1962 privind responsabilitatea hotelierilor; intrucat, mai mult, in ceea ce priveste daunele, altele decat cele corporale, raspunderea ar trebui limitata prin contract, in cazul in care se constata ca aceste limite nu sunt rezonabile;
intrucat trebuie luate masuri pentru informarea consumatorilor si rezolvarea reclamatiilor;
intrucat ar fi avantajos atat pentru consumatori, cat si pentru sectorul turistic daca organizatorii si/sau detailistii ar fi obligati sa ofere garantii suficiente in caz de insolventa;
intrucat statele membre ar trebui sa aiba libertatea de a adopta sau de a mentine dispozitii mai restrictive cu privire la pachetele de servicii pentru calatorii in scopul protejarii consumatorilor,
ADOPTA PREZENTA DIRECTIVA:
Articolul 1
Prezenta directiva are ca obiect apropierea actelor cu putere de lege si a actelor administrative ale statelor membre referitoare la pachetele de servicii turistice vandute sau oferite spre vanzare pe teritoriul Comunitatii.
Articolul 2
In sensul prezentei directive:
1. "pachet de servicii turistice" inseamna combinatia prestabilita a cel putin doua dintre elementele urmatoare, in cazul in care aceste servicii sunt vandute sau oferite spre vanzare la un pret total si depasesc 24 de ore sau includ cazare de o noapte:
(a) transport;
(b) cazare;
(c) alte servicii turistice, care nu sunt subsidiare transportului sau cazarii si care reprezinta o parte semnificativa din pachetul de servicii.
Facturarea separata a diverselor elemente ale aceluiasi pachet de servicii nu exonereaza organizatorul sau detailistul de obligatiile ce decurg din prezenta directiva;
2. "organizator" inseamna persoana care, in mod neocazional, organizeaza pachete de servicii si le vinde sau le ofera spre vanzare direct sau prin intermediul unui detailist;
3. "detailist" inseamna persoana care vinde sau ofera spre vanzare pachetul stabilit de organizator;
4. "consumator" inseamna persoana care cumpara sau se angajeaza sa cumpere pachetul ("contractantul principal") sau orice alta persoana in numele careia contractantul principal se angajeaza sa cumpere pachetul ("ceilalti beneficiari") sau careia contractantul principal sau oricare dintre ceilalti beneficiari ii cedeaza pachetul ("cesionarul");
5. "contract" inseamna acordul dintre consumator si organizator si/sau detailist.
Articolul 3
(1) Nici o descriere a pachetului de servicii, comunicata consumatorului de catre organizator sau detailist, nici pretul si nici celelalte conditii aplicabile contractului nu trebuie sa contina informatii inselatoare.
(2) Orice brosura pusa la dispozitia consumatorului trebuie sa indice in mod lizibil, clar si precis pretul si informatiile corespunzatoare privind elementele urmatoare:
(a) destinatia, mijloacele, caracteristicile si categoriile de transport utilizate;
(b) modul de cazare, amplasarea, categoria sau nivelul de confort si principalele sale caracteristici, omologarea si clasificarea turistica in conformitate cu normele statului membru de primire respectiv;
(c) serviciile de masa oferite;
(d) itinerarul;
(e) informatiile de ordin general privind conditiile aplicabile resortisantilor statului sau statelor membre respective in materie de pasapoarte si de vize, ca si formalitatile sanitare necesare pentru calatorie si sedere;
(f) valoarea sau procentul din pret ce trebuie varsat cu titlu de acont si calendarul pentru plata soldului;
(g) daca realizarea pachetului de servicii necesita un numar minim de persoane si, in acest caz, data limita de informare a consumatorului in caz de anulare.
Informatiile continute de aceasta brosura sunt obligatorii pentru organizator sau detailist, cu exceptia cazului in care:
- modificarea acestor informatii a fost comunicata in mod clar consumatorului inaintea incheierii contractului; in acest caz, brosura trebuie sa contina o mentiune speciala,
- modificarile au intervenit ulterior, ca urmare a unui acord intre partile contractante.
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
#PAGEBREAK#
Articolul 4
(1) (a) Inainte de incheierea contractului, organizatorul si/sau detailistul furnizeaza consumatorului, in scris sau sub orice alta forma corespunzatoare, informatiile de ordin general privind conditiile aplicabile resortisantilor statului membru sau statelor membre respective in materie de pasapoarte si de vize si, mai ales, in privinta termenelor de obtinere a lor, precum si informatiile referitoare la formalitatile sanitare necesare pentru calatorie si sedere.
(b) Organizatorul si/sau detailistul trebuie sa furnizeze consumatorului, in scris sau sub orice alta forma corespunzatoare, cu suficient timp inainte de inceperea calatoriei, urmatoarele informatii:
(i) orarele, escalele si legaturile de transport, dar si detalii referitoare la locul ocupat de turist, de exemplu cabina sau cuseta, daca este vorba despre un vapor sau vagonul de dormit, daca este vorba despre un tren;
(ii) numele, adresa si numarul de telefon al reprezentantei locale a organizatorului si/sau detailistului sau, in lipsa, numele, adresa si numarul de telefon al agentiilor locale la care poate apela consumatorul in caz de dificultate.
In cazul in care nu exista nici reprezentante si nici agentii locale, consumatorului trebuie sa i se puna la dispozitie un numar de telefon de urgenta sau orice alta informatie care i-ar putea permite stabilirea contactului cu organizatorul si/sau detailistul;
(iii) pentru calatoriile si sederile minorilor in strainatate, informatiile ce permit stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu persoana responsabila de sederea sa;
(iv) informatii privind semnarea facultativa a unui contract de asigurare care sa acopere costurile anularii pachetului de catre consumator sau costurile de asistenta, inclusiv taxele de repatriere, in caz de accidentare sau de boala.
(2) Statele membre asigura respectarea in contract a urmatoarelor principii:
(a) in functie de pachetul de servicii, contractul trebuie sa contina cel putin elementele care figureaza in anexa;
(b) toate clauzele contractului trebuie sa fie consemnate in scris sau sub orice alta forma clara si accesibila consumatorului si trebuie sa ii fie comunicate inainte de incheierea contractului; consumatorul trebuie sa primeasca o copie a acestor clauze;
(c) dispozitiile literei (b) nu trebuie sa impiedice incheierea tardiva sau "in ultimul moment" a contractelor sau a rezervarilor.
(3) In cazul in care nu poate participa la pachetul de servicii, consumatorul poate ceda rezervarea sa unei persoane care indeplineste toate conditiile cerute de pachetul de servicii, daca a informat organizatorul sau detailistul cu suficient timp inainte de plecare. Cedentul si cesionarul raspund solidar in fata organizatorului sau detailistului parte contractanta, pentru plata costului calatoriei, precum si a costurilor suplimentare care ar putea fi determinate de aceasta cedare.
(4) (a) Preturile stabilite prin contract nu sunt revizuibile, cu exceptia cazului in care contractul prevede in mod expres posibilitatea de revizuire a pretului in sus sau in jos si determina modalitatile precise de calcul al pretului revizuit, tinand seama numai de variatiile:
- costurilor de transport, inclusiv costul carburantului,
- taxelor aferente anumitor servicii, cum ar fi taxele de aterizare, de debarcare sau de imbarcare in porturi si aeroporturi,
- cursurilor de schimb aplicate pachetului de servicii respectiv.
(b) In cursul celor 20 de zile care preced data prevazuta pentru plecare, pretul stabilit in contract nu va fi majorat.
(5) In cazul in care, inainte de plecare, organizatorul este constrans sa modifice semnificativ una dintre clauzele esentiale ale contractului, cum ar fi pretul, acesta trebuie sa anunte consumatorul cat mai curand posibil, pentru a-i permite sa ia hotararile corespunzatoare, in special:
- fie sa rezilieze contractul fara plata de penalitati;
- fie sa accepte o clauza contractuala aditionala, continand modificarile aduse contractului si reflectarea lor in pret.
In cel mai scurt termen, consumatorul trebuie sa anunte hotararea sa organizatorului sau detailistului.
(6) In cazul in care consumatorul reziliaza contractul in conformitate cu alineatul (5) sau daca, indiferent de cauza, cu exceptia unei greseli a consumatorului, organizatorul anuleaza pachetul de servicii inainte de data de plecare convenita, consumatorul are dreptul:
(a) fie la un alt pachet de servicii de calitate echivalenta sau superioara, in cazul in care organizatorul si/sau detailistul pot sa i le propuna. Daca pachetul de servicii oferit in compensatie este de calitate inferioara, organizatorul trebuie sa ramburseze consumatorului diferenta de pret;
(b) fie la rambursarea cat mai curand posibil a tuturor sumelor varsate de el in temeiul contractului.
In aceste cazuri, consumatorul are dreptul la o despagubire pentru neexecutarea contractului, care ii este varsata fie de catre organizator, fie de catre detailist, in functie de ceea ce prevede legislatia statului membru respectiv, cu exceptia cazului in care:
(i) anularea se datoreaza numarului de persoane inscrise pentru pachetul de servicii, care este inferior numarului minim cerut, iar consumatorul este informat despre anulare in scris, in termenul indicat in descrierea pachetului de servicii
sau
(ii) anularea, exceptand cazurile de suprarezervare, se datoreaza unui caz de forta majora, adica unor imprejurari neobisnuite si imprevizibile, independente de vointa celui care le invoca si ale caror consecinte nu au putut fi evitate in pofida tuturor eforturilor depuse.
(7) Daca, dupa plecare, o mare parte din serviciile prevazute in contract nu sunt furnizate sau daca organizatorul constata ca nu va putea asigura o mare parte din serviciile prevazute, organizatorul face, fara costuri suplimentare pentru consumator, alte aranjamente corespunzatoare pentru continuarea pachetului de servicii si, dupa caz, despagubeste consumatorul la limita diferentei dintre serviciile prevazute si cele furnizate.
In cazul in care astfel de aranjamente sunt imposibile sau nu sunt acceptate de catre consumator din motive intemeiate, organizatorul furnizeaza consumatorului, fara costuri suplimentare, un mijloc de transport echivalent, care il duce inapoi la locul de plecare sau intr-un alt loc de sosire convenit cu el si, dupa caz, despagubeste consumatorul.
Articolul 5
(1) Statele membre iau masurile necesare pentru ca organizatorul si/sau detailistul parte contractanta sa raspunda fata de consumator pentru buna executare a obligatiilor ce decurg din acest contract, indiferent daca aceste obligatii vor fi executate de ei insisi sau de catre alti furnizori de servicii sub rezerva dreptului organizatorului si/sau detailistului de a-i actiona in instanta pe ceilalti furnizori de servicii.
(2) In ceea ce priveste daunele care rezulta pentru consumator din neexecutarea sau din executarea defectuoasa a contractului, statele membre iau masurile necesare pentru ca organizatorul si/sau detailistul sa fie trasi la raspundere cu exceptia cazului in care aceasta neexecutare sau executare defectuoasa nu le este imputabila nici lor nici altui furnizor de servicii, deoarece:
- lipsurile constatate in executarea contractului sunt imputabile consumatorului;
- aceste lipsuri sunt imputabile unui tert care nu are legatura cu furnizarea serviciilor prevazute in contract si au un caracter imprevizibil si inevitabil;
- aceste lipsuri se datoreaza unui caz de forta majora, astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (6) al doilea paragraf punctul (ii) sau unui eveniment pe care organizatorul si/sau detailistul sau furnizorul, cu tot efortul depus, nu-l puteau prevedea sau evita.
In cazurile mentionate la a doua si a treia liniuta, organizatorul si/sau detailistul parte contractanta sunt obligati sa ofere prompt asistenta consumatorului aflat in dificultate.
In ceea ce priveste daunele ce rezulta din neexecutarea sau din executarea defectuoasa a serviciilor care fac obiectul pachetului de servicii, statele membre pot admite ca despagubirea sa fie limitata conform conventiilor internationale care reglementeaza aceste servicii.
In ceea ce priveste daunele, altele decat cele corporale, rezultand din neexecutarea sau executarea defectuoasa a serviciilor care fac obiectul pachetului de servicii, statele membre pot admite ca despagubirea sa fie limitata prin contract. Aceasta limitare trebuie sa fie rezonabila.
(3) Fara a aduce atingere alineatului (2) al patrulea paragraf nu se pot face derogari de la dispozitiile alineatelor (1) si (2) prin clauza contractuala.
(4) Consumatorul trebuie sa semnaleze cat mai curand posibil atat furnizorului de servicii, cat si organizatorului si/sau detailistului, in scris sau sub orice alta forma corespunzatoare, orice abatere in executarea contractului, pe care o constata la fata locului.
Aceasta obligatie trebuie mentionata clar si explicit in contract.
#PAGEBREAK#
Articolul 6
In caz de reclamatie, organizatorul si/sau detailistul sau reprezentantul sau local, daca acesta exista, trebuie sa ia masuri imediate pentru a gasi solutii corespunzatoare.
Articolul 7
Organizatorul si/sau detailistul parte contractanta trebuie sa aduca garantii suficiente pentru a asigura, in caz de insolventa, rambursarea sumelor achitate de consumator si repatrierea acestuia.
Articolul 8
In domeniul reglementat de prezenta directiva, statele membre pot adopta sau mentine dispozitii mai restrictive pentru a proteja consumatorul.
Articolul 9
(1) Statele membre pun in aplicare masurile necesare pentru a se conforma prezentei directive inainte de 31 decembrie 1992. Ele informeaza Comisia despre aceasta.
(2) Comisiei ii sunt comunicate de catre statele membre textele principalelor dispozitii de drept intern adoptate in domeniul reglementat de prezenta directiva. Comisia comunica aceste texte celorlalte state membre.
Articolul 10
Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.
Adoptata la Luxemburg, 13 iunie 1990.
Pentru Consiliu
Presedintele
D. J. O'Malley
[1] JO C 96, 12.4.1988, p. 5.
[2] JO C 69, 20.3.1989, p. 102 siJO C 149, 18.6.1990.
[3] JO C 102, 24.4.1989, p. 27.
[4] JO C 165, 23.6.1981, p. 24.
[5] JO C 115, 30.4.1984, p. 1.
[6] JO C 118, 7.3.1986, p. 28.
--------------------------------------------------
ANEXA
Elemente pe care trebuie sa le contina un contract in cazul in care se aplica unui pachet de servicii:
(a) destinatia sau destinatiile calatoriei si, in cazul in care sunt prevazute mai multe sederi, diferitele perioade si datele lor;
(b) mijloacele, caracteristicile si categoriile de transport utilizate, datele, orele si locurile de plecare si de sosire;
(c) in cazul in care pachetul de servicii include cazarea, situarea locului de cazare, categoria turistica sau nivelul de confort si principalele sale caracteristici, conformitatea sa cu reglementarile statului membru de primire respectiv, serviciile de masa oferite;
(d) daca realizarea pachetului de servicii necesita un numar minim de persoane si, in acest caz, termenul limita de informare a consumatorului in caz de anulare;
(e) itinerarul;
(f) vizitele, excursiile si alte servicii incluse in pretul total convenit al pachetului de servicii;
(g) numele si adresa organizatorului, detailistului si, daca este cazul, ale asiguratorului;
(h) pretul pachetului de servicii, eventuala modificare a pretului in conformitate cu articolul 4 alineatul (4) si eventualele taxe aferente anumitor servicii (taxe de aterizare, de debarcare sau de imbarcare in porturi si aeroporturi, taxe de sedere), in cazul in care ele nu sunt incluse in pretul pachetului de servicii;
(i) graficul si modalitatile de plata;
(j) cerintele speciale pe care consumatorul le-a adus la cunostinta organizatorului sau detailistului in momentul rezervarii si care au fost acceptate de ambele parti;
(k) termenele in care consumatorul trebuie sa formuleze o eventuala reclamatie pentru neexecutarea sau executarea defectuoasa a contractului.
--------------------------------------------------
Comentarii articol (0)