Parlamentul Romaniei
Senat
Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari
Raport la proiectul de Lege privind Codul Civil
Cu adresa nr. L145 din 7 iulie 2004, Comisia Juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari a fost sesizata spre dezbatere si intocmirea Raportului la Proiectul de Lege privind Codul Civil, trimis de Guvern. In sedintele din 16, 17 august 2004, Comisia a luat in dezbatere proiectul si a hotarat, cu majoritate de voturi, sa adopte raport de admitere, fara amendamente.
Proiectul Noului Cod Civil a fost elaborat de un colectiv alcatuit din cadre universitare ale Facultatilor de Drept din Bucuresti si Cluj si din practicieni cu experianta. Asa cum ne-a informat Ministrul Justitiei, in diverse etape ale elaborarii proiectului, acesta a fost inaintat pentru formaularea unor observatii si propuneri tuturor instantelor si parchetelor de pa langa acestea, care la randul lor au transmis Ministerului Justitiei materiale axate in principal pe aspectele practice ale noii dispozitii.
Proiectul Noului Cod Civil are urmatoarea structura:
- Cartea I - Despre persoane
- Cartea II - Familia
- Cartea III - Bunurile
- Cartea IV - Despre succesiuni si liberalitati
- Cartea V - Obligatiile
- Cartea VI - Despre prescriptia extinctiva, decaderea si calculul termenelor
Merita a fi evidentiate unele dintre noutatile aduse prin proiectul Codului Civil, astfel:
1. Cu privire la Ocrotirea persoanei fizice, modalitatile de ocrotire sunt reglementate potrivit principiului general ca orice masura de ocrotire a persoanei fizice se stabileste numai in interesul acesteia, tinandu-se seama de posibilitatea persoanei fizice de a-si exercita drepturile si de a-si indeplini viitoarele obligatii referitoare la persoana si bunurile sale. Ca modalitati de ocrotire a minorului, au fost pastrate cele realizate prin parinti, tutela, plasament sau incredintare. Cu referire la tutela, s-a reintrodus consiliul de familie, ca organ facultativ cu rol consultativ si s-a inlocuit institutia autoritatii tutelare cu cea a instantei tutelare. Modul in care tutorele si Consiliul de Familie isi indeplinesc atributiile ramane supus controlului judecatoresc.
2. Cu privire la Ocrotirea persoanei juridice, proiectul trateaza continutul capacitatii de folosinta, dupa cum este vorba de persoane juridice cu scop patrimonial sau persoane juridice fara scop patrimonial. Astfel, fata de reglementarea actuala, a fost recunoscuta persoanelor juridice posibilitatea de a apara drepturi nepatrimoniale, cum ar fi dreptul la denumire, prestigiu si altele.
3. Referitor la Familie, Romanie fiind parte din conventiile internationale, cum ar fi, de exemplu, Conventia cu privire la drepturile copilului, si tinand seama de principiile continute de recomandarile europene in domeniu, a fost inlocuita reglementarea actuala din Codul familiei, punandu-se accent pe reglementarea responsabilitatii parintesti si a obligatiei de intretinere. Astfe, pe langa ascultarea obligatorie de catre judecator in toate procedurile care-l privesc, a copilului care a implinit 10 ani, se instituie posibilitatea ca atunci cand considera necesar judecatorul sa poata asculta si pe copilul care nu a implinit 10 ani;
4. In ceea ce priveste casatoria, la baza raporturilor patrimoniale intre soti ramane, ca regim matrimonial legal, comunitatea de bunuri, care cuprinde bunurile dobandite in timpul comunitatii legale de catre oricare dintre soti, cu exceptia celor prevazute ca fiind bunuri proprii ale fiecarui sot.
Totodata, se reglementeaza regimul matrimonial conventional care consta in incheierea unei conventii matrimoniale inainte de casatorie prin act autentic notarial, cu consimtamantul personal al ambilor soti care, pentru a fi opozabile tertilor, se inscriu intr-un registru special tinut de judecatoria in a carei raza teritoriala se afla domiciliul comun al sotilor sau, in lipsa, domiciliul fiecaruia dintre soti.
S-a recunoscut dreptul minorului, fara deosebire de sex, de a se casatori la implinirea varstei de 17 ani cu incuviintarea parintilor sau a tutorelui.
Cu privire la desfacerea casatoriei, sunt prevazute noi proceduri de divort bazate in principal pe acordul sotilor, dar care sa raspunda si conditiilor legale cu privire la respectul vietii de familie si a intimitatii persoanei. dupa modelul francez se instituie noi cazuri de divort, cum ar fi divortul la cererea unuia dintre soti acceptat de celalalt sot, divortul la cererea unilateralal a unuia dintre soti sau divortul cand unul dintre soti a fost condamnat la o pedeapsa mai mare de 5 ani.
5. Rudenia. Potrivit Deciziei curtii Constitutionale nr. 349 din 2001 care a statuat in sensul largirii sferei titularilor actiunii in tagada paternitatii, in noua reglementare, aceasta actiune poate fi introdusa de sotul mamei, de mama, precum si de copilul in cauza. Un alt element de noutate il constituie reglementarea privitoare la procrearea asistata medical, conform modelului francez si canadian. S-au stabilit principii generale privind regimul filiatiei in aceasta situatie cu terti donatori, caz in care nu se stabileste nici o legatura de filiatie intre copil si donator, raspunderea tatalui copilului, actiunea in tagaduirea paternitatii, confidentialitatea informatiilor, interdictia procrearii si gestatiei pentru altul.
6. In cadrul cartii a III-a, dedicata Bunurilor, au fost introduse in proiectul Codului Civil 3 noi drepturi reale: dreptul de administrare, dreptul de folosinta si dreptul de concesiune care sunt specifice utilizarii bunurilor proprietatii publice. O alta noutate o reprezinta reglementarea proprietatii periodice care inseamna ca mai multe persoane exercita succesiv prerogativele dreptului de proprietate asupra unui bun imobil in intervale de timp determinate, egale sau inegale.
7. Cu privire la prescripria extincitiva si calculele termenelor, proiectul a inlocuit reglementarea din Decretul nr. 167 din 1958 privitor la prescriptia extinctiva. Prin aceasta s-a urmarit realizarea unei delimitari clare fata de normele care guverneaza prescriptia achizitiva; stabilirea sediului acestei materii in codul civil raspunde necesitatilor decurgand din aplicarea normelor sale in unele materii sau legaturi dintre dispozitiile sale generale si normele speciale cuprinse in Codul civil: contracte, succesiuni, persoane, raporturile de familie, etc. Termenul general de prescriptie extinctiva a ramas de 3 ani, aplicabil in lipsa unor termene speciale.
La dezbateri au participat reprezentanti ai Ministerului Justitiei, care au sustinut proiectul de Lege aprobat anterior de Guvern.
In consecinta, supunem spre dezbatere si adoptare, Plenului Senatului, Raportul de admitere impreuna cu proiectul de lege.
Bucuresti, 17 august 2004, inregistrat la Senat cu nr. 145 din 26.08.2004
Comentarii articol (0)