In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului
Economiei si Finantelor,
in conformitate cu dispozitiile art. 28 alin. (2) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
ministrul economiei si finantelor emite urmatorul ordin:
Art. 1. — Se aproba publicarea Memorandumului de
intelegere dintre Romania si Comisia Europeana pentru
punerea in aplicare a Facilitatii de tranzitie.
Art. 2. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 30 octombrie 2007.
Nr. 1.849.
M E M O R A N D U M D E I N T E L E G E R E
intre Romania si Comisia Europeana pentru punerea in aplicare a Facilitatii de tranzitie
Intrucat art. 31 din Tratatul de aderare instituie Facilitatea de tranzitie1) ca instrument temporar pentru perioada incepand
de la aderare si pana la sfarsitul anului 2007,
intrucat Facilitatea de tranzitie este instituita pentru a asista in continuare noile state membre in eforturile acestora de a-si
dezvolta si consolida capacitatea judiciara si administrativa pentru a pune in aplicare legislatia comunitara si pentru a incuraja
schimburile de bune practici intre colegi, ca o continuare a unui sprijin financiar similar oferit de instrumentele de preaderare,
intrucat este important sa se mentina stabilitatea, continuitatea si simplitatea in ceea ce priveste punerea in aplicare a
structurilor si sistemelor,
intrucat art. 31 (§4) din Tratatul de aderare stipuleaza ca aceasta asistenta oferita in cadrul Facilitatii de tranzitie este
stabilita si pusa in aplicare in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 3.906/89 al Consiliului privind ajutorul economic in favoarea
anumitor tari din Europa Centrala si de Est,
in consecinta, Comunitatea Europeana, reprezentata prin Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, pe de o
parte, si Romania, denumita in continuare Beneficiarul, pe de alta parte, convin dupa cum urmeaza:
DISPOZITII GENERALE
ARTICOLUL 1
Definitii
1. Fondul National (FN)
Fondul National (FN) reprezinta entitatea financiara centrala din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, prin intermediul careia fondurile Facilitatii de tranzitie sunt directionate catre Beneficiar.
2. Oficiul de Plati si Contractare PHARE (OPCP) Oficiul de Plati si Contractare PHARE (OPCP) este un organism din cadrul administratiei nationale, insarcinat cu licitatiile, contractarea si platile pentru proiecte in domeniul constructiei institutionale, precum si pentru alte proiecte, daca se specifica astfel. Punerea in aplicare a proiectelor din punct de vedere tehnic intra in atributia responsabililor de program.
3. Agentia de implementare (AI)
Agentia de implementare (AI) este un organism de implementare din cadrul administratiei nationale, insarcinat cu licitatiile, contractarea, platile si implementarea tehnica a proiectelor, daca se specifica astfel. OPCP poate actiona in calitate de AI, de exemplu in cadrul proiectelor de infratire institutionala.
4. Coordonator national al asistentei (CNA) Coordonatorul national al asistentei (CNA) este un reprezentant al administratiei nationale (cu rang de ministru sau secretar de stat), insarcinat cu programarea pe teritoriul Beneficiarului. CNA asigura totodata coordonarea cu alte masuri de asistenta financiara comunitara si este responsabil cu monitorizarea si evaluarea programelor Facilitatii de tranzitie.
5. Responsabilul national cu autorizarea finantarii (RNAF)
Responsabilul national cu autorizarea finantarii (RNAF) este un reprezentant al administratiei nationale (cu rang de ministru
sau secretar de stat), care are deplina autoritate si responsabilitate pentru implementarea fondurilor Facilitatii de tranzitie. RNAF nu poate fi simultan si CNA.
6. Responsabilul cu autorizarea programului (RAP)
Responsabilul cu autorizarea programului (RAP) este un reprezentant al administratiei nationale, care se afla la conducerea OPCP sau a unei AI. RAP este numit de RNAF, in urma consultarii cu CNA si raspunde in fata RNAF pentru activitatile OPCP/AI si pentru buna gestiune financiara a proiectelor care urmeaza sa fie puse in aplicare.
7. Responsabilul de program (RP)
Responsabilul de program (RP) este un oficial al administratiei nationale (minister/agentie), care raspunde in fata RAP al OPCP pentru implementarea tehnica a proiectelor in situatiile in care OPCP este responsabil cu implementarea proiectelor din punct de vedere financiar si administrativ.
8. Comitetul comun de monitorizare (CCM) Comitetul comun de monitorizare (CCM) este un comitet alcatuit din RNAF, CNA si reprezentantii Comisiei, insarcinat cu
revizuirea programelor Facilitatii de tranzitie.
9. Perseus
Perseus reprezinta sistemul actual de raportare financiara al Comisiei Europene.
10. Regulament financiar (RF) Regulamentul financiar (RF) este aplicabil bugetului general al Comunitatilor Europene — Regulamentul (CE, Euratom)
nr. 1.605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002, modificat prin Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1.995/2006 (JO L 390,
30.12.2006, p.1).
#PAGEBREAK#
ARTICOLUL 2
Atributiile RNAF
§1
Atributia generala pentru implementarea fondurilor Facilitatii de tranzitie revine RNAF.
RNAF isi asuma deplina responsabilitate pentru utilizarea fondurilor Facilitatii de tranzitie pana la incheierea programului.
Acesta se asigura ca sunt respectate regulile si procedurile comunitare care au legatura cu raportarea si gestiunea financiara, precum si cu achizitiile publice, concurenta si ajutorul de stat si ca exista un sistem operational de informare si raportare in cadrul proiectului. Acesta trebuie sa se asigure ca toate cazurile reale sau presupuse de frauda si nereguli sunt raportate Comisiei. RNAF isi poate delega responsabilitatile catre maximum alti 2 oficiali, dar ramane responsabilul final pentru toate atributiile care ii revin prin prezentul memorandum de intelegere si prin alte acorduri.
§2
RNAF mentine un sistem de raportare financiara pentru toate fondurile Facilitatii de tranzitie. RNAF raspunde de indeplinirea
tuturor atributiilor care ii revin, cum ar fi, inter alia:
(i) sa solicite si sa gestioneze fondurile alocate de Comisie;
(ii) sa numeasca si sa ii supervizeze pe RAP ai OPCP si ai fiecarei AI si, acolo unde este cazul, dupa consultarea cu CNA;
(iii) sa semneze acordurile financiare cu OPCP si cu fiecare AI, acolo unde cazul;
(iv) sa efectueze plati catre OPCP si catre AI, acolo unde este cazul, in conformitate cu mecanismul stabilit prin acordul financiar;
(v) sa asigure circulatia resurselor nationale si a altor surse de cofinantare, astfel cum este stabilit in programele nationale pentru Facilitatea de tranzitie;
(vi) sa se asigure ca un sistem de raportare financiara (Perseus) pentru fondurile Facilitatii de tranzitie este actualizat in mod regulat si ca procedurile de raportare sunt respectate intocmai de FN, OPCP sau AI (acolo unde este cazul);
(vii) sa recupereze de la OPCP/AI, la sfarsitul programului, fondurile neutilizate;
(viii) sa faca parte, alaturi de Comisie si de CNA, din CCM.
§3
Neindeplinirea atributiilor stabilite prin prezentul memorandum de intelegere conduce la rambursarea fondurilor
Facilitatii de tranzitie catre Comisie.
ARTICOLUL 3
Agentiile de implementare
§1
RNAF incredinteaza OPCP/AI implementarea Facilitatii de tranzitie, cu renuntarea la controlul ex-ante din partea Comisiei
in cadrul Sistemului extins de implementare descentralizata (SEID), pentru care Comisia solicita conformitatea cu criteriile
stabilite in art. 56 din RF. In cazul in care decizia Comisiei de a renunta la controlul ex-ante nu este adoptata inainte de data
aderarii, niciun contract semnat intre aceasta data si data la care este adoptata decizia Comisiei nu va fi eligibil pentru asistenta prin Facilitatea de tranzitie.
§2
Comisia poate retrage in orice moment aprobarea OPCP/AI, daca se constata nerespectarea cerintelor art. 56 din RF.
ACHIZITII PUBLICE
ARTICOLUL 4
Achizitii publice §1
Procedurile de achizitii publice se desfasoara in conformitate cu directivele comunitare relevante si cu legislatia nationala privind achizitiile publice.
§2
Pentru proiectele de infratire institutionala, Manualul de twinning tip PHARE continua sa se aplice, in conformitate cu
prevederile art. 31 alin. (3) din Actul de aderare.
§3
Schemele de finantare trebuie puse in aplicare in conformitate cu documentele si procedurile standard publicate de Comisie pentru implementarea programului PHARE dupa aderare, precum si cu alte prevederi speciale continute in decizia de finantare sau in fisele de proiect.
ARTICOLUL 5
Fiscalitate
§1
Proiectele finantate din fondurile Facilitatii de tranzitie se supun normelor fiscale nationale.
§2
Impozitele si taxele vamale nu sunt eligibile pentru finantare in cadrul Facilitatii de tranzitie. TVA-ul reprezinta o cheltuiala eligibila numai atunci cand este suportat in mod real si definitiv de catre beneficiarul final. TVA-ul care poate fi recuperat nu este sub nicio forma eligibil, chiar daca acesta nu este recuperat efectiv de beneficiarul final sau de destinatarul final.
FLUXURILE FINANCIARE
ARTICOLUL 6
Conturile bancare
§1
Pentru fiecare program national finantat prin Facilitatea de tranzitie, FN deschide un cont bancar la Banca Centrala sau la
o banca acreditata de Comisie. Acest cont bancar cuprinde subconturi din care OPCP/AI este autorizat/autorizata sa efectueze plati. In situatiile in care acest sistem nu poate fi pus in aplicare, Comisia si FN pot stabili de comun acord masuri specifice.
§2
In principiu, conturile bancare sunt purtatoare de dobanda.
Valoarea dobanzii obtinute din aceste conturi este comunicata Comisiei.
§3
Operatiunile in conturile bancare se efectueaza pe baza unui sistem de dubla semnatura, care necesita semnatura RNAF si a unui contabil-sef.
§4
FN comunica toate informatiile relevante catre Comisie, in ceea ce priveste toate conturile in care au fost transferate fonduri ale Facilitatii de tranzitie. Prin informatii relevante se inteleg, inter alia, numele si adresa bancii, numarul de cont, numele titularilor de cont, ratele dobanzii si orice alta informatie
pe care Comisia o considera necesara.
ARTICOLUL 7
Cererea de fonduri de la Comisie §1
Prima plata de pana la 20% din fonduri, reprezentand prefinantarea2), este efectuata catre FN in urma notificarii de catre Comisie a deciziei de finantare pentru programele nationale si a semnarii acordurilor de finantare (AF) dintre FN si AI/OPCP. In plus, RNAF trebuie sa transmita Comisiei numele RAP si o descriere a sistemului de gestiune si control utilizat, evidentiind fluxul informational intre FN si AI/OPCP si modul in care se efectueaza platile.
§2
Se efectueaza doua plati ulterioare, reprezentand platile intermediare3) si reinnoirea prefinantarii, fara a depasi fiecare
30% din fonduri. Al doilea transfer se efectueaza dupa decontarea a 5% din buget de catre AI si OPCP. A treia plata poate fi solicitata dupa decontarea a 35% din bugetul total alocat.
A patra plata se efectueaza dupa decontarea a 70% din bugetul total si dupa semnarea tuturor contractelor. In mod exceptional, RNAF poate solicita un procent mai mare decat cel stabilit atunci cand OPCP/AI poate demonstra, prin intermediul planificarii fluxului de numerar, ca necesitatile de numerar pentru perioada urmatoare depasesc acest procent.
§3
In situatiile in care valoarea totala a fondurilor depuse la FN, la OPCP si la AI depaseste 15% din bugetul total alocat
programului, Comisia poate autoriza, in mod exceptional, o plata, daca RNAF furnizeaza documente justificative relevante
care dovedesc ca obligatiile contractuale nu pot fi respectate in limita fondurilor disponibile.
§4
Cererile de plata, care urmeaza sa fie certificate si aprobate de RNAF, sunt inaintate Comisiei spre aprobare si transfer.
Cererile de plata trebuie insotite de:
(i) o declaratie de cheltuieli care prezinta suma totala a fondurilor nationale (pentru cofinantare) si a fondurilor Facilitatii de tranzitie contractate si platite, defalcate in subprograme, proiecte si subproiecte (unde este cazul), care sa demonstreze legatura dintre bugetul indicativ (adica programul national) si cheltuielile si platile realizate efectiv pe baza unei raportari
financiare, astfel cum este prezentata de OPCP/AI. In acest scop, trebuie atasat un tabel care cuprinde AI, subprogramele/proiectele pe care le gestioneaza, precum si contractele si platile corespunzatoare acestora;
(ii) raportarea financiara periodica (Perseus), care sa indice contractele incheiate si platile efectuate;
(iii) reconcilierea bancara, inclusiv dobanda obtinuta, corespunzatoare conturilor bancare deschise de FN si OPCP/AI;
(iv) rapoartele intermediare de activitate, astfel cum este stipulat in art. 12 § 4;
(v) o declaratie scrisa din partea RNAF in care sa se mentioneze ca informatiile cuprinse in cererile de plata sunt corecte si ca implementarea asistentei financiare a Facilitatii de tranzitie evolueaza intr-un ritm satisfacator si in conformitate cu obiectivele stabilite prin programul national. Comisia isi rezerva dreptul de a solicita informatii suplimentare ca justificare a transferurilor de fonduri.
§5
FN tine evidenta tuturor platilor primite in scopul implementarii programelor, subprogramelor, proiectelor si subproiectelor individuale finantate prin Facilitatea de tranzitie (acolo unde este cazul).
§6
In cazul in care platile efectuate de Comisie depasesc cheltuielile finale autorizate, atunci FN trebuie sa returneze Comisiei suma in excedent, in momentul depunerii declaratiei finale. In cazul in care exista plati neefectuate (cu exceptia eventualelor rezerve contractuale de fonduri), FN trebuie sa ofere o explicatie si o previziune, in momentul incheierii platii. FN prezinta un raport trimestrial referitor la evolutia rezervelor contractuale de fonduri si a platilor neefectuate. In cazul in care aceste fonduri nu sunt platite contractantului, ele sunt, de asemenea, returnate Comisiei.
#PAGEBREAK#
ARTICOLUL 8
Regularizarea conturilor
§1
Dupa maximum 16 luni de la incheierea executiei contractelor, FN prezinta o declaratie finala a cheltuielilor si o atestare referitoare la regularitatea, exactitatea si veridicitatea conturilor transmise. Cheltuielile finale autorizate trebuie in acel moment sa fie egale cu valoarea originala a contractelor, dupa decontarea tuturor deducerilor si economiilor agreate impreuna cu contractantii pe perioada implementarii. Acestea trebuie sa fie totodata egale cu cheltuielile efectuate, la care se adauga
eventualele rezerve contractuale de fonduri neachitate.
§2
Dupa evaluarea declaratiei finale de activitate, Comisia isi exprima punctul de vedere asupra tuturor cheltuielilor care
trebuie excluse din fondurile comunitare, in cazul in care considera ca aceste cheltuieli nu au fost efectuate in conformitate cu normele comunitare. Rezultatele verificarilor efectuate de Comisie si deciziile acesteia de a exclude unele cheltuieli din finantari sunt notificate in scris catre FN, iar acesta are la dispozitie o luna pentru a raspunde in scris.
In cazul in care nu se ajunge la niciun acord in termen de o luna de la primirea raspunsului scris din partea FN, Comisia
decide si stabileste sumele care sunt excluse, avand in vedere, in special, gradul de abatere constatat si natura si gravitatea
acestei incalcari, precum si pierderile financiare suferite de Comunitate.
§3
Ca urmare a deciziei la care face referire §2, toate cheltuielile neeligibile sunt recuperate fara a aduce atingere prevederilor art. 18 referitoare la tratarea neregulilor si nici corectiilor financiare care decurg din acestea.
Fondurile sunt recuperate fie prin rambursare directa efectuata de FN, fie prin compensare, in conformitate cu legislatia comunitara.
ARTICOLUL 9
Schimbarile in cadrul proiectelor
§1
CNA si RNAF pot solicita schimbari de natura pur tehnica sau realocarea de fonduri de la un proiect la altul in cadrul
aceluiasi program national (ajustarea programului).
§2
In cazul in care schimbarile sunt de natura pur tehnica sau realocarile cumulate nu depasesc 15% din proiectul/proiectele in
cauza si nu implica o modificare a obiectivelor/rezultatelor vreunui proiect, Comisia este informata in scris (cosemnatari
CNA si RNAF). Comisia poate ridica obiectii in termen de 10 zile lucratoare de la primirea notificarii. Dupa expirarea acestui
termen, se considera ca s-a primit aprobarea Comisiei.
§3
Daca schimbarea solicitata in cadrul proiectelor vizeaza:
— o realocare a fondurilor de pana la 15% (cumulat) din bugetul proiectului/proiectelor in cauza, dar implica o schimbare a obiectivelor/rezultatelor unuia dintre proiecte; sau
— o realocare a fondurilor de peste 15% (cumulat) din bugetul proiectelor in cauza; sau
— o modificare tehnica ce implica o schimbare in ceea ce priveste obiectivele/rezultatele vreunui proiect; sau
— incetarea unor proiecte in curs sau initierea unor noi proiecte, cererea este inaintata in scris (cosemnatari CNA si RNAF)
Comisiei spre aprobare.
§4
In cazul in care cuantumul realocarilor din cadrul programului national depaseste 15% din bugetul total al acestuia sau daca
obiectivele/rezultatele programului sunt modificate, este necesara o noua decizie a Comisiei.
§5
Nu se acorda prelungiri pentru perioada de contractare a programului. In mod exceptional si in cazuri justificate, se pot
acorda prelungiri limitate ca durata pentru executarea contractelor.
ARTICOLUL 10
Sumele nealocate CNA solicita aprobarea scrisa din partea Comisiei pentru orice activitate care urmeaza sa fie finantata din sumele nealocate, incluse in Programul national pentru Facilitatea de tranzitie.
ARTICOLUL 11
Transferul fondurilor catre AI
§1
FN semneaza acorduri de finantare cu OPCP si cu fiecare AI, dupa caz. Acordurile de finantare trebuie sa respecte prevederile art. 58 din Regulamentul nr. 1.083/20064) al Comisiei si sa contina prevederi detaliate referitoare la transferul fondurilor.
§2
FN transfera fonduri catre OPCP/AI, pe baza previziunilor fluxurilor de numerar.
§3
OPCP/AI inainteaza cererile de transfer catre FN, in functie de necesitatile proprii, stabilite prin acordul de finantare
corespunzator.
§4
Pe baza cererii si a documentatiei justificative, RNAF verifica procentul de decontare al transei precedente, efectuata de catre
OPCP/AI, si, daca cererea este justificata, RNAF aproba eliberarea urmatoarei transe a fondurilor. OPCP/AI efectueaza
numai plati legate de contractele semnate.
§5
FN si RNAF sunt responsabilii finali in fata Comisiei pentru verificarea corectitudinii transferurilor si a informatiilor in baza
carora se efectueaza aceste transferuri.
§6
(acolo unde este cazul) In cazul in care FN functioneaza ca o agentie de plata pentru un proiect, acesta efectueaza platile
catre contractanti la cererea OPCP/AI. FN raporteaza platile efectuate catre OPCP/AI pentru ca datele sa fie introduse in
Perseus fara intarziere.
RAPORTARE, CONTROL FINANCIAR SI AUDIT
ARTICOLUL 12
Raportare
§1
CNA furnizeaza Comisiei un raport privind evolutia implementarii proiectelor sub responsabilitatea acesteia, dupa un model care ii este pus la dispozitie cel putin de doua ori pe an, pentru pregatirea CCM, sau mai des, daca CCM se reuneste
de mai multe ori.
§2
FN opereaza un sistem adecvat de contabilitate analitica, sistem care cuprinde toate operatiunile contractuale si celelalte
operatiuni financiare referitoare la programele finantate prin Facilitatea de tranzitie.
§3
RNAF se asigura ca FN (acolo unde este cazul), OPCP si AI mentin un sistem de raportare tehnica si financiara viabil
(Perseus, cuprinzand in special date privind precalificarea si licitatiile) pentru toate fondurile Facilitatii de tranzitie, inclusiv
fondurile transferate catre OPCP si AI, acolo unde este cazul.
§4
FN redacteaza rapoarte trimestriale de activitate privind situatia financiara a programului, programarile viitoarelor licitatii,
evaluarile licitatiilor efectuate si contractele acordate, modul de implementare a proiectelor, problemele intampinate (daca
exista), perspective si orice alte informatii solicitate de Comisie. Comisia poate solicita rapoarte suplimentare ad-hoc in cazul in
care circumstantele impun acest lucru.
FN prezinta un raport final privind evolutia tehnica, atat in ceea ce priveste sustinerea financiara a Facilitatii de tranzitie, cat si cofinantarea, impreuna cu o declaratie finala de cheltuieli, mentionata la art. 8 § 1.
§5
Rapoartele scrise referitoare la intregul proces de gestiune financiara, licitatie si contractare se pastreaza cel putin 5 ani de
la data la care Parlamentul European aproba descarcarea bugetara pentru ultimul an bugetar la care se raporteaza
implementarea Facilitatii de tranzitie.
Documentele referitoare la operatiuni care nu sunt incheiate sau sunt supuse unei proceduri judiciare sunt pastrate pentru o
perioada mai mare decat cea prevazuta la primul paragraf, adica pana la sfarsitul anului urmator celui in care operatiunile au fost incheiate sau, dupa caz, celui in care a fost adoptata o hotarare judecatoreasca finala.
ARTICOLUL 13
Sisteme de gestiune si control
§1
In scopul asigurarii unei bune gestiuni financiare a Facilitatii de tranzitie in conformitate cu principiile si standardele general acceptate, un sistem de gestiune si control al asistentei trebuie pus in aplicare de catre Beneficiar. Acest sistem indeplineste
conditiile stabilite in art. 56 din RF5) si asigura, in special, corectitudinea, legalitatea si eligibilitatea solicitarilor privind
asistenta comunitara.
§2
Sistemele de gestiune si control ale statului beneficiar asigura o pista de audit suficienta, astfel cum este definita in art. 15 din Regulamentul nr. 1.828/2006 al Comisiei (CE)6).
§3
Autoritatea nationala de control financiar intreprinde verificarile necesare asupra tuturor actorilor implicati in punerea in aplicare a programului.
#PAGEBREAK#
ARTICOLUL 14
Audit
§1
In fiecare an sunt transmise Comisiei un plan de audit si un rezumat al constatarilor si recomandarilor principale ale auditurilor desfasurate, impreuna cu un plan de activitate prezentand urmarile recomandarilor auditurilor precedente.
Rapoartele de audit sunt puse la dispozitia Comisiei.
§2
Conturile si operatiunile FN si, acolo unde este cazul, cele ale OPCP si ale tuturor AI relevante pot fi verificate in mod
discretionar de catre Comisie sau de catre un auditor extern contractat de aceasta, fara a aduce atingere drepturilor si responsabilitatilor Comisiei si Curtii de Conturi a Uniunii Europene.
MASURI IMPOTRIVA NEREGULILOR SI FRAUDEI
ARTICOLUL 15
Definitii
§1
Prin neregula se intelege orice incalcare a unei prevederi a dreptului comunitar7) (inclusiv a prezentului memorandum de
intelegere), a deciziilor Comisiei privind Programul national pentru Facilitatea de tranzitie si a contractelor incheiate, ca urmare a unui act sau a unei omisiuni din partea unui agent economic, care are sau ar putea avea ca efect prejudicierea bugetului general al Comunitatilor sau a bugetelor gestionate de acestea, printr-o cheltuiala nejustificata.
§2
Prin frauda se intelege orice act sau omisiune intentionata privind:
(i) utilizarea sau prezentarea unor declaratii sau documente false, incorecte ori incomplete, care au ca efect deturnarea sau retinerea fara drept de fonduri din bugetul general al Comunitatilor Europene ori din bugetele gestionate de acestea sau in numele acestora;
(ii) tainuirea de informatii prin incalcarea unei obligatii specifice, avand acelasi efect;
(iii) utilizarea neadecvata a unor astfel de fonduri in alte scopuri decat cele pentru care au fost initial alocate.
§3
Prin coruptie activa se intelege fapta savarsita cu intentie de o persoana de a promite sau a da, direct ori indirect, orice folos
necuvenit unui functionar, pentru ca acesta sa indeplineasca sau sa se abtina de la indeplinirea unui act conform cu atributiile
sale ori in exercitiul functiilor sale, prin incalcarea obligatiilor sale oficiale, intr-o maniera care prejudiciaza sau este susceptibila de a prejudicia interesele financiare ale Comunitatilor Europene.
Prin coruptie pasiva se intelege fapta savarsita cu intentie de un functionar de a solicita sau de a primi, direct ori indirect, orice folos necuvenit pentru el sau pentru altcineva ori de a accepta o promisiune a unui astfel de avantaj, in scopul de a indeplini sau de a se abtine sa indeplineasca un act in conformitate cu atributiile sale ori in exercitarea functiilor sale, prin incalcarea obligatiilor sale oficiale, intr-o maniera care prejudiciaza sau poate prejudicia interesele financiare ale Comunitatilor Europene.
ARTICOLUL 16
Masuri adoptate de statul beneficiar
§1
Beneficiarul asigura investigarea si tratamentul satisfacator al cazurilor presupuse sau reale de frauda si nereguli descoperite ca urmare a verificarilor nationale sau comunitare si instituie un mecanism de control si raportare in conformitate cu Regulamentul nr. 1.828/2006 al Comisiei8).
In mod deosebit, toate cazurile presupuse sau reale de frauda sau nereguli, precum si toate masurile legate de acestea,
adoptate de autoritatea nationala, trebuie raportate fara intarziere serviciilor Comisiei. Daca nu exista cazuri presupuse sau reale de frauda ori nereguli de raportat, statul beneficiar informeaza Comisia despre acest lucru in termen de doua luni
de la incheierea fiecarui trimestru.
§2
Beneficiarul adopta orice masura adecvata pentru a preveni sau pentru a combate orice practica activa ori pasiva de coruptie
in orice etapa a procedurii de achizitie, de acordare a finantarii sau pe perioada punerii in aplicare a contractelor respective.
§3
Autoritatile statului beneficiar, inclusiv personalul responsabil cu punerea in aplicare a programului, se angajeaza sa ia toate
masurile de precautie necesare pentru evitarea oricarui risc de conflict de interese si sa informeze Comisia, fara intarziere,
despre existenta oricarui conflict de acest tip sau a oricarei situatii similare care ar putea declansa un astfel de conflict.
ARTICOLUL 17
Masuri adoptate de Comisie
§1
Toate deciziile de finantare si contractele incheiate pe baza acestora sunt supuse supravegherii si controlului financiar al Comisiei (inclusiv al Oficiului European de Lupta Antifrauda), precum si auditarii de catre Curtea de Conturi Europeana.
§2
In scopul asigurarii unei protectii eficiente a intereselor financiare ale Comunitatii, Comisia poate efectua verificari si inspectii inopinate, in conformitate cu procedurile prevazute in Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2.185/969).
§3
Controalele si misiunile de audit descrise mai sus se aplica tuturor contractantilor si subcontractantilor care au primit fonduri
comunitare.
ARTICOLUL 18
Recuperarea fondurilor in caz de neregula sau frauda
§1
Orice neregula sau frauda10) descoperita in orice moment pe perioada punerii in aplicare a programului sau ca rezultat al unui
audit conduce la recuperarea fondurilor de catre Comisie.
§2
In prima instanta, statul membru beneficiar isi asuma responsabilitatea de a investiga neregulile. Masurile pe care le adopta acesta includ prevenirea, detectarea si corectarea neregulilor, precum si aducerea acestora la cunostinta Comisiei. Statul membru beneficiar informeaza Comisia despre evolutia procedurilor legale si
administrative.
Statul membru beneficiar efectueaza corectiile financiare cu privire la neregula individuala. Corectiile facute de statul membru beneficiar constau in anularea totala sau partiala a contributiei comunitare. Fondurile comunitare eliberate in acest fel pot fi reutilizate de FN in cadrul Facilitatii de tranzitie, in conformitate cu art. 9.
§3
In cazul in care, dupa incheierea verificarilor necesare, Comisia decide:
a) fie ca statul membru beneficiar nu si-a respectat obligatiile asumate in temeiul art. 18 § 2;
b) fie ca punerea in aplicare a unui proiect pare sa nu justifice partial sau integral asistenta financiara alocata;
c) fie ca exista serioase probleme legate de sistemele de gestiune si control care ar putea conduce la nereguli,
Comisia poate suspenda continuarea finantarii programului in cauza si, declarandu-si motivele, poate cere ca statul membru
beneficiar sa isi prezinte observatiile si, acolo unde este cazul, sa efectueze corectii intr-un anumit interval de timp.
§4
La incheierea perioadei stabilite de Comisie, in cazul in care nu s-a ajuns la niciun acord, iar statul membru nu a efectuat
corectiile si tinand seama de observatiile statului membru, Comisia poate decide, in termen de 3 luni:
a) sa reduca sau sa anuleze orice plata a programului in cauza; sau
b) sa efectueze corectiile financiare necesare, prin anularea totala sau partiala a asistentei financiare acordate programului in cauza.
Atunci cand stabileste cuantumul unei corectii, Comisia, in conformitate cu principiul proportionalitatii, tine seama de
caracterul neregulii sau al modificarii si de amploarea si implicatiile financiare ale deficientei constatate in cadrul sistemelor de gestiune si control ale statului membru beneficiar. In absenta unei decizii legate fie de pct. a), fie de pct. b), se anuleaza imediat suspendarea finantarii programului.
§5
RNAF asigura rambursarea oricaror fonduri neutilizate sau a oricarei sume corespunzatoare unei plati nedatorate, in termen de 60 de zile calendaristice de la data notificarii. In cazul in care RNAF nu restituie suma datorata Comunitatii, statul membru beneficiar trebuie sa ramburseze aceasta suma Comisiei. Se vor percepe dobanzi de intarziere pentru sumele neplatite, in conformitate cu regulile prevazute in Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitatilor Europene.
#PAGEBREAK#
MONITORIZARE SI EVALUARE
ARTICOLUL 19
Monitorizare si evaluare
§1
Punerea in aplicare a programului pentru Facilitatea de tranzitie este monitorizata de CCM. CCM este alcatuit din RNAF,
CNA si serviciile Comisiei. Acesta se reuneste cel putin de doua ori pe an pentru a analiza toate programele finantate prin
Facilitatea de tranzitie, in scopul de a evalua evolutia acestora in indeplinirea obiectivelor stabilite prin decizia de finantare
pentru programul national. CCM poate recomanda schimbarea prioritatilor si/sau realocarea fondurilor Facilitatii de tranzitie.
§2
Pentru Facilitatea de tranzitie, CCM este asistat de Subcomitetul de monitorizare sectoriala (SCMS) care, acolo unde este cazul, cuprinde CNA, RAP din fiecare AI si OPCP. Serviciile Comisiei sunt invitate in calitate de observatori. SMSC analizeaza in detaliu evolutia fiecarui program, inclusiv componentele si contractele acestuia, regrupate de CCM in sectoare relevante de monitorizare. Fiecare sector este supravegheat de un SCMS, pe baza unor rapoarte periodice de monitorizare, elaborate de AI, precum si a evaluarilor intermediare efectuate de evaluatori independenti. SCMS prezinta recomandari legate de gestiune si proiectare si se asigura ca acestea sunt puse in aplicare. SCMS raporteaza catre CCM, caruia ii transmite opiniile generale detaliate asupra programelor finantate prin Facilitatea de tranzitie din sectorul sau de competenta.
§3
Serviciile Comisiei se asigura ca o evaluare ex-post este efectuata dupa finalizarea programului.
DIVERSE
ARTICOLUL 20
Vizibilitate/Publicitate
RAP se asigura ca au fost adoptate masurile necesare pentru o publicitate adecvata a tuturor activitatilor finantate prin
Facilitatea de tranzitie.
ARTICOLUL 21
Dispozitii finale
In situatii exceptionale sau bine justificate, deciziile de finantare individuale pot cuprinde prevederi speciale pentru punerea in aplicare a Programului national privind Facilitatea de tranzitie, care au intaietate fata de prezentul memorandum de
intelegere. Prezentul memorandum de intelegere poate fi modificat doar in scris prin consimtamantul partilor. Prezentul memorandum de intelegere intra in vigoare la data semnarii de cele doua parti.
Incheiat la Bucuresti. Incheiat la Bruxelles la 4 septembrie 2007.
Pentru Guvernul Romaniei, Pentru Comisia Europeana,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu, Jan Truszczynski,
coordonatorul national al asistentei director general adjunct al Direcþiei generale extindere
8 august 2007
Alice Cezarina Bitu,
responsabilul national cu autorizarea finantarii
9 august 2007
Comentarii articol (0)