Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 766 din 13/11/2007. Actul a intrat in vigoare la 13 noiembrie 2007.
1. Obiectivul Programului Obiectivul Programului pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare - START, denumit in continuare Program, il constituie promovarea unui sistem formativ care sa faciliteze mobilitatea tinerilor intre sistemul de invatamant si piata fortei de munca, precum si dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale tinerilor in scopul implicarii acestora in structuri economice private.
Programul urmareste:
- dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoasterea si gestionarea optima a resurselor, in vederea adaptarii rapide la rigorile determinate de globalizarea pietelor si integrarea Romaniei in Uniunea Europeana;
- sprijinirea demararii si dezvoltarii firmelor nou-infiintate (start-up) prin facilitarea accesului acestora la finantare;
- stimularea infiintarii de noi microintreprinderi, intreprinderi mici si mijlocii (IMM), precum si imbunatatirea performantelor economice ale celor existente, prin cresterea gradului de pregatire a personalului acestora;
- cresterea potentialului de accesare a surselor de finantare.
Prezenta procedura instituie o schema de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis in cadrul Programului se va face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului CE nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87 si 88 ale Tratatului CE privind ajutorul de minimis.
2. Bugetul Programului
2.1. Programul se va derula in doua etape, astfel:
a) etapa I - organizarea si desfasurarea cursurilor de pregatire antreprenoriala destinate beneficiarilor Programului;
b) etapa a II-a - finantarea celor mai bune planuri de afaceri prin alocatie financiara nerambursabila, denumita in continuare AFN, in limita bugetului prevazut la subpct. 2.2 lit. b), si prin credite acordate prin intermediul institutiilor de credit cu care Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, denumit in continuare MIMMCTPL, incheie contracte de intermediere financiara pentru implementarea Programului.
2.2. Pentru realizarea Programului se aloca de la bugetul de stat pe anul 2007 suma de 1.350.000 lei, defalcata astfel:
a) 340.000 lei pentru promovarea si finantarea cursurilor de pregatire antreprenoriala destinate beneficiarilor Programului (inclusiv cheltuielile aferente desfasurarii acestora);
b) 1.000.000 lei pentru acordarea de AFN, in vederea cofinantarii planurilor de afaceri eligibile depuse de catre beneficiarii primei etape a Programului;
c) 10.000 lei la dispozitia MIMMCTPL, constand in cheltuieli pentru implementarea, administrarea, monitorizarea si evaluarea Programului, pentru organizarea procedurii de licitatie deschisa, inclusiv comisionul de administrare al institutiilor bancare.
2.3. In cadrul celei de-a II-a etape a Programului se vor finanta cele mai bune planuri de afaceri selectate dintre cele intocmite de beneficiarii Programului, participanti la prima etapa conform subpct. 2.1 lit. a) si in conditiile pct. 8.1 si 8.13.
3. Beneficiarii Programului
3.1. Pot beneficia de prevederile Programului:
(1) a) persoanele fizice; pentru participarea la cea de-a II-a etapa acestea trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la subpct. 8.7;
b) persoanele fizice care au varsta cuprinsa intre 18 si 35 de ani neimpliniti;
c) persoanele fizice autorizate si asociatiile familiale;
d) persoanele juridice.
(2) Beneficiarii potentiali prevazuti la alin. (1) lit. a)-c) trebuie sa indeplineasca, cumulativ, la data depunerii formularelor de inscriere, criteriile de eligibilitate prevazute la subpunctele 3.2-3.5.
3.2. Pentru persoanele fizice:
a) sunt cetateni romani;
b) au varsta cuprinsa intre 18 si 35 de ani neimpliniti;
c) au studii medii sau superioare definitivate;
d) au obtinut un numar de minimum 50 de puncte ca urmare a evaluarii datelor din formularul de inscriere prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezenta procedura, in limita numarului de locuri disponibile corespunzator fiecarei locatii (in conformitate cu subpct. 7.1). In situatia in care mai multi aplicanti obtin acelasi punctaj, admiterea se face conform regulii "primul venit - primul servit", conform inregistrarii efectuate in Registrul special al Programului.
3.3. Pentru persoanele fizice autorizate si asociatiile familiale:
a) persoana fizica autorizata sau membrul asociatiei familiale are varsta cuprinsa intre 18 si 35 de ani neimpliniti; numai un singur membru al asociatiei familiale poate beneficia de acest curs;
b) persoana fizica autorizata, respectiv membrul asociatiei familiale participant la Program este cetatean roman;
c) au cel mult 1 an de la autorizare/infiintare la data depunerii formularului de inscriere prevazut in anexa nr. 2;
d) au obtinut un numar de minimum 50 de puncte ca urmare a evaluarii datelor din formularul de inscriere prevazut in anexa nr. 2, in limita numarului de locuri disponibile corespunzator fiecarei locatii (in conformitate cu subpct. 7.1). In situatia in care mai multi aplicanti obtin acelasi punctaj, admiterea se face conform regulii "primul venit - primul servit", conform inregistrarii in Registrul special al Programului.
3.4. Pentru persoanele juridice:
a) sunt microintreprinderi conform prevederilor art. 2 si ale art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) au capital social integral privat;
c) asociatul ori actionarul solicitant are varsta cuprinsa intre 18 si 35 de ani neimpliniti; numai un singur asociat/actionar al persoanei juridice eligibile poate beneficia de acest curs; in situatia in care solicitantul nu este asociat majoritar este obligatoriu sa fie administratorul numit al societatii. Este permisa asocierea cu persoane care au mai mult de 35 de ani, daca procentul actiunilor detinute de acestea nu este decisiv in luarea deciziilor in cadrul societatii;
d) asociatul ori actionarul majoritar este cetatean roman;
e) au cel mult 2 ani de la infiintare la data depunerii formularului de inscriere si la data depunerii planului de afaceri, corespunzatoare celei de-a II-a etape a Programului;
f) au ca obiect de activitate productia de bunuri materiale si/sau prestarea de servicii;
g) au sediul social, sunt inregistrate si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
h) nu sunt in stare de faliment ori de lichidare, nu au afaceri administrate de un administrator/lichidator judiciar, nu au activitatile comerciale suspendate sau nu se afla intr-o situatie similara cu cele mentionate mai sus, reglementata de lege;
i) au obtinut un numar de minimum 50 de puncte ca urmare a evaluarii datelor din formularul de inscriere prevazut in anexa nr. 2, in limita numarului de locuri disponibile corespunzator fiecarei locatii (in conformitate cu subpct. 7.1). In situatia in care mai multi aplicanti obtin acelasi punctaj, admiterea se face conform regulii "primul venit - primul servit", conform inregistrarii efectuate in Registrul special al Programului.
#PAGEBREAK#
3.5. (1) Nu beneficiaza de prevederile Programului solicitantii care au ca obiect de activitate unul dintre urmatoarele domenii:
a) activitati de intermedieri financiare, activitati auxiliare intermedierilor financiare (cod CAEN 65-67); operatorii economici cu activitate principala de comert, sectorul alimentar (cod CAEN 50, 51, 521-526, exceptie facand 502, 527, 553, 554); activitati juridice, consultanta in domeniul fiscal si servicii de consultanta de orice gen (cod CAEN 741-743); furnizorii de instruire (cod CAEN 804); selectie si plasare a fortei de munca (cod CAEN 745); serviciile de transport, depozitare si comunicatii (cod CAEN 60-64); activitatile de inchiriere (masini, biciclete etc.) (cod CAEN 455); serviciile oferite de agentiile imobiliare (cod CAEN 70); activitatile care prezinta risc pentru societate (alcool, tutun, arme) (cod CAEN 15, 16, 296); alte activitati recreative (cod CAEN 927); alte activitati asociative (cod CAEN 913);
b) activitati de pescuit si acvacultura, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000;
c) activitati legate de productia primara a produselor agricole enumerate in anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeana;
d) activitati de procesare si marketing al produselor agricole listate in anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeana, in urmatoarele cazuri:
- cand cuantumul ajutorului este stabilit pe baza pretului sau a cantitatii produselor de acest tip cumparate de la producatorii primari sau puse pe piata de operatorii economici respectivi;
- cand ajutorul este conditionat de a fi partial sau integral cedat producatorilor primari (fermieri);
e) sectorul carbonifer, asa cum este definit in Regulamentul CE nr. 1.407/2002;
f) activitati legate de export catre terte tari sau state membre, si anume ajutoarele legate direct de cantitatile exportate, de crearea si functionarea unei retele de distributie, sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
g) ajutoarele destinate utilizarii produselor nationale in detrimentul celor importate;
h) sectorul transporturilor rutiere, daca ajutorul este destinat achizitionarii de mijloace de transport rutiere.
(2) Nu beneficiaza de alocatii financiare nerambursabile in cadrul prezentului Program intreprinderile care au primit, cumulat pe parcursul ultimilor 3 ani fiscali (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in curs), ajutoare de minimis (fie din surse publice nationale, fie din surse comunitare) in valoare de 200.000 euro. Operatorii economici care vor depasi acest prag prin insumarea alocatiei financiare nerambursabile acordate prin Program cu alte ajutoare de minimis primite in ultimii 3 ani fiscali nu pot beneficia de finantare nici chiar pentru o fractie pana la atingerea plafonului de 200.000 euro.
(3) Activitatile neeligibile prevazute la alin. (1) si (2) vor fi mentionate si in contractele de intermediere financiara incheiate intre MIMMCTPL si institutiile de credit.
4. Tipurile de ajutor financiar
4.1. Prin Program se organizeaza si finanteaza in prima etapa cursuri de pregatire pe durata a 4 zile, destinate beneficiarilor eligibili, in domenii de interes pentru dezvoltarea capacitatilor antreprenoriale, in scopul dobandirii cunostintelor teoretice si cu aplicabilitate practica, necesare inceperii si dezvoltarii unei afaceri, conform tematicii prevazute in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezenta procedura.
4.2. In vederea implementarii primei etape a Programului, organizarea si desfasurarea cursurilor vor fi asigurate de furnizori specializati pentru prestarea serviciilor de instruire specifice Programului, stabiliti in urma procedurii de achizitie publica.
4.3. (1) In etapa a II-a a Programului se acorda sprijin financiar sub forma de credit bancar in limita maxima a 10.000 euro, echivalent in lei, prin intermediul institutiilor de credit cu care MIMMCTPL va incheia contracte de intermediere financiara pentru implementarea Programului, si AFN, in limita maxima a 20.000 lei de catre MIMMCTPL, pentru finantarea celor mai bune planuri de afaceri elaborate de absolventii cursurilor de pregatire antreprenoriala, organizate in prima etapa a Programului.
(2) Planurile de afaceri vor fi selectate de catre o comisie de evaluare constituita din specialisti ai institutiilor de credit, ai MIMMCTPL si ai Fondului national de garantare a creditelor pentru intreprinderile mici si mijlocii, denumit in continuare FNGCIMM, care are ca scop evaluarea primara a planurilor de afaceri depuse in cadrul Programului.
(3) Evaluarea primara a planurilor de afaceri reprezinta evaluarea din punctul de vedere al criteriilor de eligibilitate specifice stabilite in comun de catre institutiile de credit, MIMMCTPL si FNGCIMM.
5. Procedura de inscriere la cursurile de pregatire antreprenoriala
5.1. Fiecare solicitant trebuie sa completeze integral formularul de inscriere, prevazut in anexa nr. 2.
5.2. In cazul beneficiarilor persoane fizice, formularul de inscriere va fi insotit in mod obligatoriu de urmatoarele documente justificative:
a) copie a buletinului/cartii de identitate al/a solicitantului/ei;
b) copia diplomei care atesta studiile medii sau, dupa caz, superioare;
c) declaratia pe propria raspundere referitoare la existenta beneficiului, anterior participarii la Program, de ajutor de stat (anexa nr. 3, care face parte integranta din prezenta procedura).
5.3. In cazul beneficiarilor persoane fizice autorizate sau asociatii familiale, formularul de inscriere va fi insotit in mod obligatoriu de urmatoarele documente justificative:
a) copia autorizatiei eliberate de primarii unitatilor administrativ-teritoriale pe a caror raza teritoriala isi au domiciliul solicitantii;
b) copia diplomei care atesta studiile medii sau, dupa caz, superioare;
c) copia certificatului de inmatriculare si a certificatului de inregistrare fiscala;
d) copia buletinului de identitate/cartii de identitate a persoanei fizice autorizate sau a membrului asociatiei familiale;
e) declaratia anuala de impunere a venitului inregistrata la Administratia financiara, in original, pe anul anterior;
f) declaratia pe propria raspundere referitoare la existenta beneficiului, anterior participarii la Program, de ajutor de stat (anexa nr. 3).
5.4. In cazul beneficiarilor persoane juridice, formularul de inscriere va fi insotit in mod obligatoriu de urmatoarele documente justificative:
a) certificat constatator emis de oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul societatea solicitanta, in care sa se mentioneze urmatoarele informatii: datele de identificare, codul unic de inregistrare, asociatii si reprezentantii legali ai societatii, domeniul de activitate principal si toate domeniile secundare, punctele de lucru, filialele, sucursalele, subunitati ale societatii, emis cu maximum 30 de zile inainte de data depunerii;
b) copie a buletinului/cartii de identitate a asociatului unic/asociatului/actionarului/administratorului persoanei juridice beneficiare;
c) copia diplomei care atesta studiile medii sau, dupa caz, superioare ale asociatului/actionarului/administratorului;
d) declaratie privind incadrarea intreprinderii in categoria intreprinderilor mici si mijlocii (anexa nr. 4 care face parte integranta din prezenta procedura);
e) certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat, in original sau in copie legalizata, eliberat in conditiile legii (inclusiv pentru punctele de lucru, filialele, sucursalele si subunitati ale societatii) si certificat de atestare fiscala, in original sau in copie legalizata, emis in conditiile legii, cu privire la indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul local (inclusiv pentru punctele de lucru, filialele, sucursalele si subunitati ale societatii);
f) declaratia pe propria raspundere referitoare la existenta beneficiului, anterior participarii la Program, de ajutor de stat (anexa nr. 3).
5.5. (1) Formularul de inscriere prevazut in anexa nr. 2, completat corespunzator, insotit de documentele justificative, va fi depus, personal sau prin posta, numai la Unitatea de implementare a programului (UIP) - START din cadrul MIMMCTPL, Bucuresti, str. Poterasi nr. 11, sectorul 4, cod postal 040263, Bucuresti. Nu vor fi admise sa participe in cadrul Programului persoanele care au depus dosare incomplete.
(2) Formularul de inscriere va fi disponibil pe site-ul MIMMCTPL www.animmc.ro si pe site-urile oficiilor teritoriale pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie, denumite in continuare OTIMMC, prevazute in anexa nr. 6 care face parte integranta din prezenta procedura.
(3) Planul de afaceri, insotit de documentele justificative, se depune la adresa mentionata la alin. (1).
5.6. Perioadele de inscriere si de depunere a formularului de inscriere, insotit de documentele justificative, vor fi anuntate pe site-ul MIMMCTPL www.animmc.ro, pe site-urile OTIMMC si in mass-media.
6. Procedura de inregistrare, evaluare si selectie a beneficiarilor cursurilor de pregatire antreprenoriala
6.1. In vederea implementarii corespunzatoare a Programului se constituie Unitatea de implementare a programului (UIP) - START, in cadrul MIMMCTPL. Structura organizatorica, numarul de persoane, atributiile si responsabilitatile UIP - START vor fi stabilite prin ordin al ministrului pentru intreprinderi mici si mijlocii, comert, turism si profesii liberale.
6.2. Formularul de inscriere completat, insotit de documentele justificative, va fi inregistrat in Registrul special al Programului, mentionandu-se data, ora si numarul de inregistrare.
6.3. (1) Formularele de inscriere vor fi evaluate de catre membrii UIP, dupa depunere si inregistrare, in ordinea datei si orei inregistrarii in Registrul special al Programului, tinandu-se cont de indeplinirea tuturor criteriilor de eligibilitate.
(2) Punctajul obtinut, necesar pentru participarea la prima etapa a Programului, trebuie sa fie de minimum 50 de puncte din maximum 100 de puncte posibile.
(3) Listele beneficiarilor admisi corespunzatoare fiecarei locatii in care se organizeaza si se desfasoara cursurile de pregatire antreprenoriala vor fi intocmite in baza criteriilor de eligibilitate prevazute in procedura si in limita numarului de locuri disponibile aferente (in conformitate cu subpct. 7.1). In situatia in care mai multi participanti obtin acelasi punctaj, admiterea se face conform principiului "primul venit - primul servit", conform inscrierii inregistrate in Registrul special al Programului.
6.4. (1) Lista beneficiarilor eligibili admisi pentru participarea la Program va fi facuta publica prin afisare pe site-ul MIMMCTPL www.animmc.ro si pe site-urile OTIMMC in termen de 15 zile de la expirarea perioadei de inscriere. Perioadele de desfasurare a cursurilor vor fi afisate pe site-ul www.animmc.ro si pe site-urile OTIMMC cu cel putin 10 zile inainte de inceperea cursurilor.
(2) Grila de evaluare a formularelor de inscriere va fi afisata pe site-ul MIMMCTPL si pe site-urile OTIMMC in termen de 24 de ore de la incheierea perioadei de inscriere.
7. Organizarea cursurilor de pregatire antreprenoriala
7.1. (1) Cursurile de pregatire antreprenoriala se vor desfasura pe parcursul a 4 zile in urmatoarele locatii:
- Bucuresti;
- Brasov;
- Cluj-Napoca;
- Constanta;
- Craiova;
- Galati;
- Iasi;
- Satu Mare;
- Targu Mures;
- Timisoara;
- Targoviste.
(2) Cursurile de pregatire antreprenoriala vor fi organizate pe module, tematica acestora fiind cea prezentata in anexa nr. 1.
(3) Prezenta la cursuri este obligatorie. Neparticiparea la cursuri atrage excluderea definitiva din cadrul Programului pe toata perioada acestuia.
7.2. La incheierea cursurilor de pregatire antreprenoriala corespunzatoare primei etape a Programului fiecare beneficiar eligibil care a participat la aceste cursuri, avand o frecventa de cel putin 90%, poate elabora un plan de afaceri in vederea participarii la cea de a doua etapa a Programului.
7.3. Structura planului de afaceri si modelul cererii de acordare a alocatiei financiare nerambursabile vor fi stabilite in cadrul contractelor de intermediere financiara dintre MIMMCTPL si institutiile de credit.
7.4. Ca urmare a participarii la prima etapa a Programului, in conditiile subpct. 7.2., potentialii beneficiari vor intocmi planurile de afaceri corespunzatoare, intr-un termen de maximum zece zile de la finalizarea cursurilor, in vederea participarii la cea de a doua etapa a Programului.
#PAGEBREAK#
8. Evaluarea si selectarea planurilor de afaceri 8.1. (1) Evaluarea planurilor de afaceri se va face de catre o comisie de evaluare constituita din specialisti din cadrul institutiilor de credit, MIMMCTPL si FNGCIMM.
(2) Componenta Comisiei de evaluare, precum si regulamentul de organizare si functionare vor fi aprobate prin ordin al ministrului pentru intreprinderi mici si mijlocii, comert, turism si profesii liberale.
8.2. Evaluarea primara a planurilor de afaceri de catre specialistii MIMMCTPL din Comisia de evaluare va fi facuta pe baza criteriilor de eligibilitate (existenta si valabilitatea documentelor depuse) din procedura.
8.3. Evaluarea finala a planurilor de afaceri care pot beneficia de finantare se va realiza de departamentul de specialitate din cadrul institutiilor de credit cu care MIMMCTPL a incheiat protocoale de colaborare pentru implementarea Programului, in functie de criteriile specifice prevazute in normele de creditare si in normele de garantare ale FNGCIMM. Aceste criterii de eligibilitate vor fi prezentate si explicate cursantilor in cadrul perioadei de pregatire aferente primei etape a Programului si vor fi afisate pe site-ul MIMMCTPL www.animmc.ro si pe site-urile OTIMMC.
8.4. Eventualele contestatii privind rezultatele evaluarii primare a planurilor de afaceri se pot depune la sediul MIMMCTPL, in scris, in termen de 48 de ore de la data afisarii rezultatelor la sediul MIMMCTPL, pe site-ul MIMMCTPL www.animmc.ro si pe site-urile OTIMMC.
8.5. (1) In urma centralizarii punctajului general obtinut si in limita fondurilor prevazute la pct. 2.2 lit. b) vor fi selectate cele mai bune planuri de afaceri pentru a fi finantate. Autorii lor vor beneficia de un sprijin financiar pentru punerea in aplicare a planului de afaceri astfel:
a) AFN in cuantum de maximum 45% din valoarea estimata a investitiei, fara TVA, prevazuta in planul de afaceri, dar nu mai mult de 20.000 lei pe plan de afaceri eligibil;
b) credit in cuantum de maximum 40% din valoarea estimata a investitiei, fara TVA, prevazuta in planul de afaceri, dar nu mai mult de 10.000 euro sau echivalent in lei pe plan de afaceri eligibil;
c) contributie personala in cuantum de minimum 15% din valoarea estimata a investitiei, fara TVA. Nu se accepta contributia in natura.
(2) Creditul prevazut la lit. b) poate avea un cuantum mai mic de 40%, insa fara a fi mai mic de 25% din valoarea eligibila a investitiei, fara TVA, in conditiile cresterii corespunzatoare a contributiei proprii prevazute la lit. c).
(3) Sumele alocate conform alin. (1) pot fi utilizate pentru achizitionarea de active corporale si necorporale, de tipul: masini, utilaje si echipamente, mijloace de transport marfuri, brevete de inventie, licente, dar si pentru reconstructia, extinderea sau modernizarea de active corporale direct legate de realizarea proiectului de investitii propus prin planul de afaceri selectat pentru a fi finantat.
(4) Se pot finanta numai achizitiile de masini, utilaje, echipamente, mijloace de transport marfuri care sunt noi (nu second-hand).
(5) Nu se va finanta achizitionarea de autoturisme.
(6) Atat AFN, cat si creditul bancar in cadrul Programului nu pot fi utilizate pentru rambursarea imprumuturilor existente care au fost contractate din alte surse.
(7) Beneficiarii sunt obligati sa mentina investitia pentru care primesc AFN in cadrul acestui program, pentru o perioada de minimum 3 ani, in conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1.998/2006, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379/2006.
8.6. Acordarea AFN si a creditului bancar se va face in baza unui contract corespunzator incheiat intre institutia de credit si beneficiar.
8.7. Persoanele fizice ale caror planuri de afaceri au fost selectate beneficiaza de creditare in conditiile autorizarii in conditiile legii ca persoana fizica autorizata sau, dupa caz, societate comerciala.
8.8. Documentele justificative care demonstreaza autorizarea in conditiile legii sunt in mod corespunzator cele precizate la pct. 5.3 sau 5.4, dupa caz, si trebuie depuse, personal sau prin posta, atat la sediul MIMMCTPL, cat si la institutiile de credit.
8.9. (1) MIMMCTPL va incheia contracte de intermediere financiara cu institutiile de credit partenere in implementarea Programului, in vederea creditarii planurilor de afaceri corespunzatoare Programului in urmatoarele conditii minimale:
a) termenul de creditare este de la 1,5 ani pana la 3 ani, cu o perioada de gratie de pana la un an;
b) garantii asigurate de catre FNGCIMM si/sau prin investitia propriu-zisa a beneficiarului, in conditiile in care investitia are ca obiect si un bun corporal;
c) dobanda practicata va fi cu doua puncte procentuale sub nivelul dobanzii la creditele in lei si cu un punct procentual sub nivelul dobanzii la creditele in valuta.
(2) Institutia de credit va negocia contractul cu fiecare beneficiar in parte, stabilind eventuale facilitati, cum sunt scutiri la plata comisioanelor, plata unei dobanzi mai mici si altele asemenea, si va garanta conditiile minimale prevazute la alin. (1).
8.10. Pentru obtinerea finantarii planurilor de afaceri intocmite in cadrul Programului beneficiarii pot accesa numai o singura data Programul.
8.11. Reprezentantii MIMMCTPL si ai OTIMMC au dreptul sa verifice, atat la sediul beneficiarilor, cat si al furnizorilor acestora, veridicitatea si conformitatea declaratiilor, activitatilor si cheltuielilor facute in cadrul Programului.
a) Beneficiarii AFN trebuie sa accepte si sa faciliteze controlul reprezentantilor MIMMCTPL si ai OTIMMC asupra utilizarii AFN acordate prin Program.
b) In cazul in care, in urma controalelor efectuate de reprezentantii MIMMCTPL sau OTIMMC ori la sesizarea organelor de control abilitate ale statului, se constata ca beneficiarii au facut declaratii incomplete si/sau neconforme cu realitatea pentru a obtine AFN sau au schimbat destinatia AFN, acestia au obligatia de a rambursa sumele primite, actualizate in conditiile legii.
8.12. Beneficiarii finantarii nu pot schimba, la achizitionare, activele prevazute si aprobate in planul de afaceri.
8.13. Beneficiarii AFN au obligatia de a raporta efectele participarii la acest Program catre UIP din cadrul MIMMCTPL, pe o perioada de 3 ani, incepand cu anul calendaristic urmator acordarii AFN, prin completarea si transmiterea prin posta, fax sau e-mail a formularului prevazut in anexa nr. 5, care face parte integranta din prezenta procedura. Perioada de transmitere a formularului de raportare tehnica este ultima saptamana a fiecarui trimestru a celor 3 ani. In cazul neindeplinirii acestei prevederi, operatorul economic nu va mai putea beneficia de niciunul dintre programele de finantare derulate de catre MIMMCTPL, pentru o perioada de 3 ani.
9. Prevederi referitoare la ajutorul de minimis
9.1. MIMMCTPL va informa in scris operatorii economici beneficiari cu privire la pragul maxim al ajutorului si la caracterul de minimis al acestuia, in conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1.998/2006, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379/2006.
9.2. Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat pentru aceleasi costuri eligibile. Daca acesta conduce la o intensitate a ajutorului care depaseste nivelul intensitatii fixat in conformitate cu prevederile Regulamentului privind exceptarile in bloc sau printr-o decizie adoptata de Comisia Europeana, ajutorul de minimis nu se va acorda.
9.3. MIMMCTPL va acorda un ajutor de minimis dupa ce va verifica, pe baza declaratiei pe propria raspundere a operatorului economic, ca este respectata regula cumulului, precum si faptul ca suma totala a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal in curs, fie din surse ale statului sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare, nu depaseste pragul de 200.000 euro.
9.4. MIMMCTPL va realiza si mentine o evidenta a ajutoarelor acordate in baza prezentului Program, astfel incat sa fie posibile identificarea valorii, momentului acordarii, modalitatile de acordare, provenienta finantarii, durata si metoda de calcul a ajutoarelor acordate. Aceasta evidenta va fi pastrata la MIMMCTPL timp de 10 ani de la data ultimei alocari in cadrul Programului.
9.5. Operatorii economici beneficiari de ajutor de stat in cadrul Programului vor tine o evidenta specifica a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis si a altor ajutoare de stat. Acestia sunt obligati sa arhiveze evidenta specifica si sa o pastreze pe o perioada de 10 ani.
9.6. Monitorizarea acestei scheme de ajutor revine MIMMCTPL, care va transmite Consiliului Concurentei informatiile necesare in vederea intocmirii inventarului ajutoarelor de stat, raportului anual privind ajutoarele de stat acordate in Romania si a registrului ajutoarelor de minimis.
9.7. La solicitarea scrisa a Comisiei Europene, MIMMCTPL va furniza in termen de 20 de zile lucratoare sau in termenul stabilit in solicitare, toate datele pe care Comisia Europeana le considera necesare pentru a aprecia daca au fost respectate conditiile impuse de legislatia incidenta, in special suma totala a ajutorului de minimis primit de beneficiari.
10. Dispozitii finale
10.1. MIMMCTPL isi rezerva dreptul de a modifica termene precizate in procedura si care au ca obiect etapa I a Programului.
10.2. Calendarul Programului pe etape de desfasurare va fi stabilit si afisat in timp util pe site-ul MIMMCTPL si pe site-urile OTIMMC (anexa nr. 6, care face parte integranta din prezenta procedura).
NOTA AvocatNet: anexele procedurii se gasesc atasate.
Comentarii articol (1)