Regulamentul (CE) nr. 1358/2007 al Comisiei din 21 noiembrie 2007 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1725/2003 de adoptare a anumitor standarde internationale de contabilitate in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1606/2002 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste Standardul international de raportare financiara (IFRS) 8
(Text cu relevanta pentru SEE)
COMISIA COMUNITATILOR EUROPENE,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene,
avand in vedere Regulamentul (CE) nr. 1606/2002 al Parlamentului European si al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor internationale de contabilitate [1], in special articolul 3 alineatul (1),
intrucat:
(1) Prin Regulamentul (CE) nr. 1725/2003 [2] au fost adoptate anumite standarde si interpretari internationale, existente la 14 septembrie 2002.
(2) La 30 noiembrie 2006, Consiliul pentru standarde internationale de contabilitate (International Accounting Standards Board – IASB) a publicat Standardul international de raportare financiara (IFRS) 8 Segmente operationale, denumit in continuare "IFRS 8". IFRS 8 stabileste cerintele pentru divulgarea informatiilor cu privire la segmentele operationale ale unei entitati. IFRS 8 inlocuieste Standardul international de contabilitate (IAS) 14 Raportare pe segmente.
(3) In urma consultarii Grupului de experti tehnici (GET) din cadrul Grupului consultativ european pentru raportarea financiara (EFRAG) s-a confirmat ca standardul IFRS 8 indeplineste criteriile tehnice necesare adoptarii, stabilite la articolul 3 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1606/2002.
(4) Prin urmare, Regulamentul (CE) nr. 1725/2003 ar trebui modificat in consecinta.
(5) Masurile prevazute in prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului de reglementare in domeniul contabilitatii,
ADOPTA PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
In anexa la Regulamentul (CE) nr. 1725/2003 se insereaza Standardul
"international de raportare financiara (IFRS) 8 Segmente operationale", in conformitate cu dispozitiile anexei la prezentul regulament.
Articolul 2
Fiecare intreprindere pune in aplicare standardul IFRS 8, in conformitate cu dispozitiile anexei la prezentul regulament, cel tarziu cu incepere din prima zi a exercitiului financiar 2009.
Articolul 3
Prezentul regulament intra in vigoare in a treia zi de la data publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu in toate elementele sale si se aplica direct in toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 21 noiembrie 2007.
Pentru Comisie
Charlie McCreevy
Membru al Comisiei
[1] JO L 243, 11.9.2002, p. 1.
[2] JO L 261, 13.10.2003, p. 1. Regulament modificat ultima data prin Regulamentul (CE) nr. 611/2007 (JO L 141, 2.6.2007, p. 49).
--------------------------------------------------
20071121
ANEXA
STANDARDE INTERNATIONALE DE RAPORTARE FINANCIARA
IFRS 8 | IFRS 8 — Segmente operationale |
"Se permite reproducerea in Spatiul Economic European. Toate drepturile rezervate in afara SEE, cu exceptia dreptului de reproducere in vederea utilizarii in scopuri personale sau in alte scopuri legale. Mai multe informatii se pot obtine pe site-ul IASB: www.iasb.org"
STANDARD INTERNATIONAL DE RAPORTARE FINANCIARA NR. 8
Segmente operationale
PRINCIPIU DE BAZA
1. O entitate are obligatia de a furniza informatii care sa permita celor care consulta situatiile sale financiare sa evalueze natura si efectele financiare ale activitatilor comerciale in care este implicata si mediile economice in care isi desfasoara activitatea.
DOMENIUL DE APLICARE
2. Prezentul IFRS se aplica la:
(a) rapoartele financiare separate sau individuale ale unei entitati:
(i) ale carei titluri de creanta sau instrumente de capitaluri proprii sunt negociate pe o piata publica (o bursa de valori nationala sau straina sau o piata extrabursiera, inclusiv pietele locale si regionale); sau
(ii) care raporteaza sau se afla in proces de raportare a situatiilor sale financiare catre o comisie a valorilor mobiliare sau catre o alta organizatie de reglementare cu scopul de a emite orice tip de instrumente pe o piata publica; si
(b) rapoartele financiare consolidate ale unui grup cu o societate-mama:
(i) ale carei titluri de creanta sau instrumente de capitaluri proprii sunt negociate pe o piata publica (o bursa de valori nationala sau straina sau o piata extrabursiera, inclusiv pietele locale si regionale); sau
(ii) care raporteaza sau se afla in proces de raportare a situatiilor sale financiare catre o comisie a valorilor mobiliare sau catre o alta organizatie de reglementare cu scopul de a emite orice tip de instrumente pe o piata publica.
3. Daca o entitate care nu este obligata sa aplice prezentul IFRS alege sa furnizeze informatii cu privire la segmente care nu sunt in conformitate cu prezentul IFRS, aceasta nu poate descrie informatiile ca fiind informatii pe segmente.
4. Daca un raport financiar contine atat declaratiile financiare consolidate ale unei societati-mama care este inclusa in domeniul de activitate a prezentului IFRS, cat si declaratiile financiare separate ale societatii-mama, informatiile pe segmente sunt solicitate doar in situatiile financiare consolidate.
SEGMENTE OPERATIONALE
5. Segmentul operational este o componenta a unei entitati:
(a) care se angajeaza in activitati comerciale din care pot rezulta venituri si cheltuieli (inclusiv venituri si cheltuieli legate de tranzactiile cu alte componente ale aceleiasi entitati);
(b) ale carei rezultate sunt revizuite periodic de catre directorul operativ responsabil, pe de o parte, cu luarea deciziilor in cadrul entitatii cu privire la resursele care vor fi alocate segmentului si, pe de alta parte, cu evaluarea activitatii acestuia; si
(c) pentru care sunt disponibile informatii financiare punctuale.
Segmentul operational poate fi implicat in activitati comerciale din care inca nu a realizat venituri, de exemplu, operatiunile de infiintare (start-up) pot fi segmente operationale inainte de a realiza venituri.
6. Nu orice parte a unei entitati constituie neaparat un segment operational sau parte a unui segment operational. De exemplu, sediul unei corporatii sau unele departamente functionale pot sa nu aduca venituri sau pot sa aduca venituri care sunt doar suplimentare pentru activitatile entitatii si, prin urmare, nu reprezinta segmente operationale. In scopul prezentului IFRS, planurile de beneficii postangajare nu sunt segmente operationale.
7. Termenul "directorul operativ responsabil de luarea deciziilor" se refera la o functie si nu indica neaparat un gestionar cu o titulatura specifica. Aceasta functie consta in alocarea resurselor si evaluarea randamentului segmentelor operationale ale unei entitati. De multe ori, directorul operativ responsabil de luarea deciziilor in cadrul unei entitati este responsabilul-sef executiv sau responsabilul-sef operational, insa aceasta functie poate reuni, de exemplu, un grup de directori executivi sau alte categorii de personal.
8. Pentru multe entitati, cele trei caracteristici ale segmentelor operationale descrise la alineatul 5 identifica in mod clar segmentele operationale ale acestora. Totusi, entitatea poate realiza rapoarte in care activitatile comerciale ale acesteia sunt prezentate in mai multe moduri. Daca directorul operativ responsabil de luarea deciziilor utilizeaza mai mult de un set de informatii pe segmente, alti factori pot identifica un singur set de componente care sa alcatuiasca segmentele operationale ale unei entitati, inclusiv natura activitatilor comerciale ale fiecarei componente, existenta gestionarilor responsabili pentru acestea si informatiile prezentate consiliului director.
9. In general, fiecarui segment operational ii corespunde un gestionar al segmentului care raspunde in mod direct fata de directorul operativ responsabil de luarea deciziilor si pastreaza contactul periodic cu aceasta, pentru a discuta activitatile de operare, rezultatele financiare, prognozele sau planurile pentru segmentul respectiv. Termenul "gestionar al segmentului" identifica o functie si nu neaparat un manager cu o titulatura specifica. De asemenea, directorul operativ responsabil de luarea deciziilor poate fi gestionarul segmentului pentru anumite segmente operationale. Acelasi manager poate functiona ca gestionar de segment pentru mai multe segmente operationale. In cazul in care caracteristicile de la punctul 5 se aplica mai multor seturi de componente ale unei organizatii, insa gestionarii segmentului nu raspund decat pentru un singur set, setul respectiv de componente alcatuieste segmentele operationale.
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
#PAGEBREAK#
10. Caracteristicile prevazute la punctul 5 se pot aplica mai multor seturi de componente care se suprapun, pentru care raspund gestionarii. Organigrama rezultata se mai numeste uneori si structura organizatorica de tip matrice. De exemplu, in cadrul unor entitati, unii gestionari raspund pentru diferite linii de produse si servicii din intreaga lume, in timp ce alti gestionari raspund pentru zone geografice specifice. Directorul operativ responsabil cu luarea deciziilor revizuieste periodic rezultatele de exploatare ale ambelor seturi de componente, iar informatiile financiare sunt disponibile, de asemenea, pentru fiecare set de componente. In aceasta situatie, entitatea trebuie sa stabileasca, facand referire la principiul de baza, care set de componente alcatuieste segmentele operationale.
SEGMENTE RAPORTABILE
11. Entitatea trebuie sa raporteze in mod separat informatiile cu privire la fiecare segment operational care:
(a) a fost identificat in conformitate cu punctele 5-10 sau cu rezultatele agregarii a doua sau mai multe astfel de segmente in conformitate cu punctul 12; si
(b) depaseste pragul stabilit la punctul 13.
Punctele 14-19 mentioneaza alte situatii in care trebuie raportate informatii separate cu privire la un segment operational.
Criterii de agregare
12. Deseori segmentele operationale prezinta rezultate financiare asemanatoare pe termen lung, daca acestea au caracteristici economice asemanatoare. De exemplu, daca pentru doua segmente operationale caracteristicile economice sunt asemanatoare, se asteapta marje brute medii asemanatoare pe termen lung. Doua sau mai multe segmente operationale pot fi agregate intr-un singur segment operational, daca agregarea respecta principiul de baza al prezentului IFRS, daca segmentele prezinta caracteristici economice asemanatoare si daca segmentele se aseamana in fiecare dintre urmatoarele privinte:
(a) natura produselor si a serviciilor;
(b) natura proceselor de productie;
(c) tipul sau categoria de client pentru produsele si serviciile acestora;
(d) metodele utilizate pentru distribuirea produselor sau pentru furnizarea serviciilor; si
(e) acolo unde este cazul, natura cadrului de reglementare, de exemplu, serviciile bancare, de asigurari sau cele publice.
Pragurile cantitative
13. Entitatea trebuie sa raporteze separat informatiile cu privire la segmentul operational care se inscrie in limitele oricaruia dintre urmatoarele praguri cantitative:
(a) veniturile sale raportate, inclusiv vanzarile catre clientii externi si vanzarile sau transferurile intre segmente, reprezinta cel putin 10 % din veniturile interne si externe combinate ale tuturor segmentelor operationale;
(b) valoarea absoluta a profitului sau a pierderii raportate de entitate reprezinta cel putin 10 % din valoarea absoluta cea mai mare dintre: (i) profitul raportat combinat al tuturor segmentelor operationale care nu au raportat o pierdere: si (ii) pierderile raportate combinate ale tuturor segmentelor operationale care au raportat o pierdere;
(c) activele entitatii reprezinta cel putin 10 % din activele insumate ale tuturor segmentelor operationale.
Segmentele operationale care nu se inscriu in limitele niciunuia din pragurile cantitative mentionate mai sus pot fi considerate raportabile si comunicate separat, in cazul in care conducerea considera ca informatiile cu privire la segmentul respectiv pot fi utile utilizatorilor declaratiilor financiare.
14. Pentru a produce un segment raportabil, o entitate poate combina informatiile cu privire la segmentele operationale care nu ating pragurile cantitative cu informatiile cu privire la alte segmente operationale care nu ating pragurile cantitative doar daca segmentele operationale respective au caracteristici economice asemanatoare si au in comun majoritatea criteriilor de agregare incluse in lista de la punctul 12.
15. Daca venitul extern total raportat de segmentele operationale constituie mai putin de 75 % din venitul entitatii, trebuie identificate segmente operationale suplimentare in calitate de segmente raportabile (chiar daca nu indeplinesc criteriile de la punctul 13) pana se include in segmentele raportabile cel putin 75 % din venitul entitatii.
16. Informatiile cu privire la activitatile comerciale si segmentele operationale care nu sunt raportabile trebuie combinate si comunicate intr-o categorie numita "restul segmentelor", in mod separat fata de punctele de ajustare din cadrul ajustarilor solicitate de punctul 28. Trebuie descrise sursele venitului incluse in categoria "restul segmentelor".
17. In cazul in care conducerea considera ca un segment operational identificat ca segment raportabil in perioada imediat precedenta capata o importanta tot mai mare, trebuie sa se continue raportarea informatiilor cu privire la segmentul respectiv in mod separat in perioada in desfasurare, chiar daca nu mai indeplineste criteriile de raportabilitate de la punctul 13.
18. Daca un segment operational este identificat ca fiind un segment raportabil in perioada in desfasurare, conform pragurilor cantitative, datele de segment pentru perioada precedenta, prezentate in scop comparativ, trebuie enuntate din nou pentru a reflecta noul segment raportabil ca segment separat, chiar daca segmentul respectiv nu a indeplinit criteriile de raportabilitate de la punctul 13 in perioada precedenta, mai putin in cazul in care informatiile necesare nu sunt disponibile, iar costul dezvoltarii acestora ar fi excesiv.
19. Poate exista o limita practica a numarului de segmente raportabile pe care o entitate le raporteaza in mod separat, dincolo de care informatiile privind segmentul devin prea detaliate. Desi nu s-a stabilit o limita exacta, pe masura ce numarul segmentelor raportabile conform punctelor 13-18 creste peste 10, entitatea trebuie sa considere daca s-a atins limita practica.
#PAGEBREAK#
FURNIZAREA DE INFORMATII (CERINTE DE RAPORTARE)
20. O entitate are obligatia de a furniza informatii care sa permita celor ce consulta rapoartele financiare ale acesteia sa evalueze natura si efectele financiare ale activitatilor comerciale in care este implicata si mediile economice in care isi desfasoara activitatea.
21. Pentru ca principiul de la punctul 20 sa aiba efect, entitatea trebuie sa furnizeze urmatoarele informatii pentru fiecare perioada in care se prezinta o declaratie de venit:
(a) informatii generale, conform celor descrise la punctul 22;
(b) informatii privind profitul sau pierderea segmentului raportat, inclusiv veniturile specificate si cheltuielile incluse in profitul sau pierderea segmentului raportat, activele segmentului, pasivele segmentului si baza de masurare, conform celor descrise la punctele 23-27; si
(c) ajustarile totalurilor veniturilor segmentului, ale profitului sau ale pierderii segmentului raportat, ale activelor segmentului, ale pasivelor segmentului si ale altor elemente materiale din segment, cu valorile corespunzatoare ale entitatii, conform celor descrise la punctul 28.
Ajustarile valorilor bilantului pentru segmentele raportabile cu valorile bilantului entitatii sunt solicitate pentru fiecare data la care se prezinta bilantul. Informatiile pentru perioadele precedente trebuie reluate, conform celor descrise la punctele 29 si 30.
Informatii generale
22. O entitate are obligatia de a furniza urmatoarele informatii generale:
(a) factorii utilizati pentru a identifica segmentele raportabile ale entitatii, inclusiv baza de organizare (de exemplu, daca a ales conducerea sa organizeze entitatea in jurul diferentelor dintre produse si servicii, zone geografice, cadre de reglementare sau o combinatie de factori si daca segmentele operationale au fost agregate); si
(b) tipurile de produse si servicii din care isi extrage venitul fiecare segment raportabil.
Informatii privind profitul sau pierderile, activele si pasivele
23. Entitatea trebuie sa raporteze masura profitului sau a pierderii si totalul activelor pentru fiecare segment raportabil. Entitatea trebuie sa raporteze masura pasivelor pentru fiecare segment raportabil, daca aceasta valoare este furnizata periodic directorului operativ responsabil de luarea deciziilor. De asemenea, entitatea trebuie sa furnizeze urmatoarele informatii cu privire la fiecare segment raportabil, daca valorile specificate sunt incluse in masura profitului sau a pierderilor segmentului, revizuita de directorul operativ responsabil de luarea deciziilor sau sunt altfel furnizate periodic directorul operativ responsabil de luarea deciziilor, chiar daca nu sunt incluse in masura profitului sau a pierderii segmentului:
(a) venituri de la clienti externi;
(b) venituri din tranzactii cu alte segmente operationale ale aceleiasi entitati;
(c) venituri din dobanzi;
(d) cheltuieli cu dobanzile;
(e) depreciere si amortizare;
(f) elemente materiale ale venitului si ale cheltuielilor furnizate conform punctului 86 al IAS 1 Prezentarea declaratiilor financiare;
(g) dobanzile realizate de entitate din profitul sau pierderile societatilor asociate si ale asociatiilor in participatiune, inregistrate prin metoda punerii in echivalenta;
(h) cheltuielile sau veniturile asociate cu impozitul pe profit; si
(i) elementele materiale neplatite in numerar, altele decat deprecierea si amortizarea.
Entitatea trebuie sa raporteze venitul din dobanda in mod separat fata de cheltuielile din dobanda pentru fiecare segment raportabil, cu exceptia cazului in care majoritatea veniturilor segmentului deriva din dobanzi, iar directorul operativ responsabil de luarea deciziilor se bazeaza in principal pe venitul net realizat din dobanzi pentru a evalua randamentul segmentului si pentru a lua decizii privind resursele care vor fi alocate segmentului. In aceasta situatie, entitatea poate raporta venitul net din dobanzi al segmentului din cadrul cheltuielilor sale cu dobanzile si poate comunica realizarea acestei informari.
24. Entitatea trebuie sa furnizeze urmatoarele informatii cu privire la segmentul raportabil, daca valorile specifice sunt incluse in masura activelor segmentului revizuite de directorul operativ responsabil de luarea deciziilor sau sunt furnizate periodic in alt mod directorului operativ responsabil de luarea deciziilor, chiar daca nu sunt incluse in masura activelor segmentului:
(a) valoarea investitiei in societati asociate si asociatii in participatiune furnizata de metoda punerii in echivalenta; si
(b) valorile adaugarilor la activele pe termen lung [1], altele decat instrumentele financiare, creantele privind impozitul amanat, creantele privind beneficiile de dupa angajare (a se vedea IAS 19 Beneficiile angajatului punctele 54-58) si drepturile care decurg din contractele de asigurari.
MASURATORI
25. Valoarea fiecarui element raportat din segment trebuie sa fie masura raportata directorul operativ responsabil de luarea deciziilor cu scopul de a lua decizii cu privire la alocarea resurselor pentru segmentul respectiv si evaluarea randamentului acestuia. Adaptarile si eliminarile realizate pentru pregatirea declaratiilor unei entitati financiare si alocarilor veniturilor, cheltuielilor si profiturilor sau pierderilor trebuie incluse in stabilirea profitului sau a pierderii segmentului raportat numai daca sunt incluse in masura profitului sau a pierderii segmentului, care este utilizata de directorul operativ responsabil de luarea deciziilor. In mod asemanator, trebuie raportate pentru segmentul respectiv numai acele active si pasive care sunt incluse in masurarile profitului sau pierderii segmentului care sunt utilizate de directorul operativ responsabil de luarea deciziilor. Daca valorile sunt alocate profitului sau pierderii segmentului raportat, activelor sau pasivelor, valorile respective trebuie alocate in functie de criterii rezonabile.
26. Daca directorul operativ responsabil de luarea deciziilor foloseste doar o masura a profitului sau a pierderilor unui segment operational, respectiv a activelor sau a pasivelor segmentului, pentru a evalua randamentul segmentului si pentru a decide modul de alocare a resurselor, a profitului si a pierderilor, activele si pasivele sunt raportate la acele masuri. Daca directorul operativ responsabil de luarea deciziilor foloseste mai mult de o singura masura pentru profitul si cheltuielile segmentului operational si pentru activele sau pasivele segmentului, masurile raportate sunt acelea despre care conducerea considera ca au fost determinate conform principiilor de masurare cele mai coerente cu cele folosite la masurarea valorilor corespunzatoare in situatiile financiare ale entitatii.
27. O entitate ofera o explicatie a evaluarilor profitului si ale pierderilor segmentului, ale activelor si ale pasivelor segmentului pentru fiecare segment raportabil. O entitate prezinta cel putin urmatoarele:
(a) baza de justificare pentru orice tranzactie intre segmentele raportabile;
(b) natura oricarei diferente intre masurarile profitului sau ale pierderilor segmentelor raportabile si profitul sau pierderile entitatii inainte de cheltuielile cu taxa pe venit sau operatiuni discontinue (daca nu sunt evidente din compensarile descrise la punctul 28). Aceste diferente se pot datora inclusiv politicilor contabile si politicilor de alocare a costurilor aparute la nivel central a caror descriere se impune in vederea intelegerii informatiilor despre segmentul raportat;
(c) natura oricaror diferente intre masurarile activelor segmentului raportat si activele entitatii (daca nu sunt evidente din compensarile descrise la punctul 28). Aceste diferente pot include politici contabile si politici de alocare a activelor folosite in comun, care sunt necesare pentru o intelegere a informatiilor despre segmentul raportat;
(d) natura oricaror diferente intre masurarile pasivelor segmentelor raportate si pasivele entitatii (daca nu sunt evidente din compensarile descrise la punctul 28). Aceste diferente pot include politici contabile si politici de alocare a pasivelor folosite in comun care sunt necesare pentru intelegerea informatiilor despre segmentul raportat;
(e) natura oricaror schimbari fata de perioadele anterioare in metodele de masurare folosite pentru a determina profitul sau pierderile segmentului raportat si efectul, daca exista, a acestor schimbari asupra evaluarii profitului sau a pierderilor segmentului;
(f) natura si efectele oricaror alocari asimetrice ale segmentelor raportabile. De exemplu, o entitate poate aloca cheltuieli de depreciere unui segment fara a aloca activele de depreciere corespunzatoare acelui segment.
Reconcilieri ale datelor
28. O entitate furnizeaza reconcilieri ale datelor pentru toate categoriile urmatoare:
(a) totalul veniturilor segmentelor raportabile fata de veniturile entitatii;
(b) totalul masurilor profitului sau ale pierderilor segmentelor raportabile fata de profitul sau pierderile entitatii inainte de cheltuielile de impozit (impozit pe venit) si operatiilor discontinue. Totusi, daca o entitate aloca segmentelor raportabile elemente precum cheltuieli de impozit (impozit pe venit), entitatea poate compensa totalul evaluarilor profitului sau ale pierderilor segmentului fata de profitul sau pierderile entitatii dupa aceste elemente;
(c) totalul activelor segmentelor raportabile fata de activele entitatii;
(d) totalul pasivelor segmentelor raportabile fata de pasivele entitatii, daca pasivele entitatii sunt raportate conform punctului 23;
(e) totalul valorilor segmentelor raportabile pentru fiecare alt element material al informatiilor prezentate fata de valoarea corespunzatoare pentru entitate.
Toate elementele de compensare materiala sunt identificate si descrise separat. De exemplu, suma fiecarei reconcilieri materiale necesare pentru compensarea profitului sau a pierderilor segmentului raportabil fata de profitul sau pierderile entitatii generate de politici contabile diferite sunt identificate si descrise separat.
Reluarea informatiilor raportate anterior
29. Daca o entitate modifica structura organizarii sale interne intr-un mod care cauzeaza modificarea compunerii segmentelor sale raportabile, informatiile corespunzatoare pentru perioadele anterioare, inclusiv perioadele intermediare, trebuie enuntate din nou, cu exceptia cazului in care informatia nu este disponibila si costul pentru a o dezvolta este excesiv. Hotararea daca informatia nu este disponibila si costul dezvoltarii ei este excesiv trebuie luata pentru fiecare element individual al notificarii. Pentru fiecare modificare a componentei segmentelor sale raportabile, entitatea hotaraste daca trebuie reluat elementul respectiv al informatiei despre segment pentru perioadele anterioare.
30. Daca o entitate a modificat structura organizarii sale interne intr-un mod care cauzeaza modificarea componentei segmentelor sale raportabile si daca informatiile despre segment pentru perioadele anterioare, inclusiv perioadele intermediare, nu sunt enuntate din nou pentru a reflecta modificarile, entitatea prezinta in anul in care schimbarea are loc informatiile despre segment pentru perioada curenta atat pe baza de segmentare veche, cat si pe cea noua, cu exceptia cazului in care informatia necesara nu este disponibila si costul dezvoltarii ei este excesiv.
#PAGEBREAK#
INFORMAREA ASUPRA TUTUROR ASPECTELOR ACTIVITATII UNEI ENTITATII
31. Punctele 32-34 se aplica tuturor entitatilor care fac subiectul prezentei norme IFRS, inclusiv acele entitati care au un singur segment raportabil. Anumite activitati comerciale ale unor entitati nu sunt organizate pe baza diferentelor in produsele si serviciile asemanatoare sau diferente in zonele geografice ale operatiunilor. Astfel de segmente raportabile ale acestor entitati pot raporta venituri provenite dintr-o gama larga de produse si servicii diferite esential sau mai mult de unul dintre segmentele lor raportabile pot oferi produse si servicii aceleasi in esenta. In mod similar, segmentele raportabile ale unei entitati pot detine active in diferite zone geografice si pot raporta venituri de la clienti din diferite zone geografice sau mai mult de unul dintre segmentele sale raportabile pot opera in aceeasi zona geografica. Informatiile solicitate la punctele 32-34 sunt oferite numai daca nu sunt oferite ca parte a informatiilor segmentului de raportat cerute de prezenta norma IFRS.
Informatii despre produse si servicii
32. O entitate raporteaza veniturile de la clientii externi pentru fiecare produs si serviciu sau fiecare grup de produse sau servicii similare, cu exceptia cazului in care informatia necesara nu este disponibila si costul dezvoltarii ei este excesiv, caz in care acel fapt trebuie comunicat. Suma de venituri raportata este bazata pe informatiile financiare folosite pentru producerea situatiilor financiare ale entitatii.
Informatii despre zonele geografice
33. O entitate trebuie sa raporteze urmatoarele informatii geografice, cu exceptia cazului in care informatia necesara nu este disponibila si costul dezvoltarii ei este excesiv:
(a) veniturile de la clientii externi (i) atribuite tarii de domiciliu a entitatii si (ii) atribuite tuturor tarilor straine din care entitatea obtine venituri. Daca veniturile de la clientii externi atribuite unei singure tari straine sunt materiale, aceste venituri sunt declarate separat. O entitate prezinta baza pentru atribuirea veniturilor de la clienti externi la tari individuale;
(b) activele pe termen lung [2], altele decat instrumentele financiare, active de impozit amanate, active de beneficii postangajare si drepturi provenind din contractele de asigurare (i) localizate in tara de domiciliu a entitatii si (ii) localizate in toate tarile straine in care entitatea detine active. Daca activele dintr-o anumita tara straina sunt materiale, acele active sunt prezentate separat.
Valorile raportate sunt bazate pe informatii financiare folosite pentru a produce situatiile financiare ale entitatii. Daca informatiile necesare nu sunt disponibile si costul dezvoltarii lor este excesiv, acel fapt este specificat. O entitate poate oferi, in plus fata de informatia ceruta de prezentul punct, subtotaluri de informatii geografice despre grupuri de tari.
Informatii despre clientii importanti
34. O entitate ofera informatii despre gradul in care se bazeaza pe clientii importanti. Daca veniturile din tranzactii cu un singur client extern se ridica la 10 % sau mai mult din veniturile entitatii, entitatea prezinta acest fapt, suma totala a veniturilor obtinute de la fiecare astfel de partener si identitatea segmentului sau a segmentelor care raporteaza veniturile. Entitatea nu prezinta identitatea unui client important sau suma veniturilor pe care fiecare segment in realizeaza de la acel client. In intelesul prezentei norme IFRS, un grup de entitati cunoscut unei entitati de raportare ca fiind in control comun se considera un singur client si un guvern (national, statal, provincial, teritorial, local sau strain), si entitatile cunoscute entitatii de raportare ca fiind sub controlul acelui guvern se considera un singur client.
DISPOZITII TRANZITORII ȘI DATA EFECTIVA A INTRARII IN VIGOARE
35. O entitate aplica prezentul IFRS in declaratiile sale anuale pentru perioade incepand la sau dupa 1 ianuarie 2009. Aplicarile anterioare sunt premise. Daca o entitate aplica prezenta norma IFRS in declaratiile sale financiare pentru o perioada dinainte de 1 ianuarie 2009, ea trebuie sa mentioneze acest fapt.
36. Informatii despre segment pentru anii anteriori care sunt raportate drept informatii comparative pentru anul initial al cererii sunt inregistrate din nou pentru a fi conforme cerintelor prezentului IFRS, cu exceptia cazului in care informatiile necesare nu sunt disponibile si costul dezvoltarii lor este excesiv.
RETRAGEREA STANDARDULUI INTERNATIONAL DE CONTABILITATE IAS 14
37. Prezenta norma IFRS inlocuieste IAS 14 Raportarea segmentelor.
[1] Pentru activele clasificate conform unei prezentari de lichiditati, activele pe termen lung sunt activele care includ sume care se preconizeaza a fi recuperate in mai mult de 12 luni de la data bilantului.
[2] Pentru activele clasificate conform unei prezentari de lichiditati, activele pe termen lung sunt activele care includ sume care se preconizeaza a fi recuperate in mai mult de 12 luni de la data bilantului.
--------------------------------------------------
20071121
Anexa A
Definitie
Prezenta anexa face parte din normele IFRS.
Segment operational Un segment operational este o componenta a unei entitati:
(a) care desfasoara activitati comerciale din care pot rezulta venituri si cheltuieli (inclusiv venituri si cheltuieli legate de tranzactii cu alte componente ale aceleiasi entitati);
(b) ale carei rezultate de exploatare sunt revazute cu regularitate de catre directorul operativ responsabil de luarea deciziilor in cadrul entitatii privind resursele care vor fi alocate segmentului si evaluarea randamentului acestuia; si
(c) pentru care sunt disponibile informatii financiare punctuale.
--------------------------------------------------
20071121
Anexa B
Amendamente la alte norme IFRS
Amendamentele din prezenta anexa se aplica la perioade anuale incepand la sau dupa 1 ianuarie 2009. Daca o entitate aplica prezenta norma IFRS pentru o perioada anterioara, aceste amendamente se aplica pentru acea perioada anterioara. In alineatele modificate, textul nou este subliniat, iar textul sters este hasurat.
B1 Trimiterile la IAS 14 Raportarea pe segmente sunt modificate cu IFRS 8 Segmente operationale la urmatoarele puncte:
- punctul 20 din IAS 27 Declaratii financiare centralizate si individuale;
- punctul 130 litera (d) punctul (i) din IAS 36 Deprecierea activelor.
B2 In IFRS 5 Active pe termen lung destinate vanzarii si operatiunilor discontinue, punctul 41 se modifica dupa cum urmeaza:
"41. O entitate mentioneaza urmatoarele informatii in note in perioada in care un activ pe termen lung (sau un grup de decizie) a fost fie clasificat ca tinut pentru vanzare, fie vandut:
…
(d) daca este cazul, segmentul raportabil in care activul pe termen lung (sau grupul decizional) este prezentat conform IAS 14 Raportarea pe segmenteIFRS 8 Segmente operationale."
B3 In IFRS 6 Exploatarea si evaluarea resurselor minerale, punctul 21 se modifica dupa cum urmeaza:
"21. O entitate hotaraste o politica contabila pentru alocarea exploatarii si evaluarii activelor in unitati generatoare de lichiditati sau grupuri de unitati generatoare de lichiditati in scopul evaluarii acestor active pentru depreciere. Fiecare unitate generatoare de lichiditati sau grup de unitati generatoare de lichiditati caruia i se aloca un activ de exploatare si de evaluare nu este mai mare decat un segment bazat fie pe formatul raportarii primare, fie pe cel al raportarii secundare a entitatiiun segment operational stabilit conform IAS 14 Raportarea pe segmenteIFRS 8 Segmente operationale."
B4 La IAS 2 Stocurile, punctele 26 si 29 sunt modificate dupa cum urmeaza:
"26. De exemplu, stocurile folosite intr-un segment de afacereoperational pot fi utile entitatii in alt mod fata de acelasi tip de stocuri folosite in alte segmente de afacereoperationale. Totusi, diferentierea intre locatia geografica a stocurilor (sau intre normele de impozitare corespunzatoare), considerata separat, nu este suficienta pentru a justifica folosirea diferitelor formule de cost."
#PAGEBREAK#
"29. Stocurile sunt de obicei inregistrate element cu element, dupa valoarea neta realizabila. Totusi, in anumite conditii, se pot grupa elemente similare sau legate intre ele. Acesta poate fi situatia cu elementele de stoc apartinand aceleiasi linii de productie, care au scopuri sau utilizatori finali similari, sunt produse si scoase pe piata in aceleasi zone geografice si nu pot fi evaluate practic separat de alte elemente din acea linie de productie. Nu este oportun sa se inregistreze stocurile pe baza unei clasificari a stocurilor, de exemplu, produse finite sau toate stocurile dintr-un anumit segment operational industrial sau geografic. Furnizorii de servicii acumuleaza in general costuri pentru fiecare serviciu pentru care este taxat un pret individual de vanzare. In consecinta, fiecare astfel de serviciu este tratat ca element individual."
B5 La IAS 7 Situatiile fluxurilor de numerar punctul 50 este modificat dupa cum urmeaza:
"50. Informatii suplimentare pot fi relevante pentru utilizatori pentru a intelege pozitia financiara si lichiditatea unei entitati. Mentionarea acestor informatii, impreuna cu un comentariu din partea conducerii societatii, este incurajata si poate include:
…
(d) suma fluxurilor de numerar provenite din activitatile financiare, operationale si de investitii ale fiecarui segment de industrie si geografic raportatraportabil (a se vedea IAS 14 Raportarea pe segmenteIFRS 8 Segmente operationale)."
B6 La IAS 19 Beneficiile angajatilor, exemplul pentru ilustrarea punctului 115 se modifica dupa cum urmeaza:
"Exemplu pentru ilustrarea punctului 115
O entitate suspenda un segment de afacerioperational, iar angajatii segmentului suspendat nu mai castiga alte beneficii…"
B7 La IAS 33 Rezultatul pe actiune, punctul 2 se inlocuieste dupa cum urmeaza:
"2. Prezentul standard se aplica la:
(a) declaratiile financiare separate si individuale ale unei entitati:
(i) ale carei actiuni ordinare sau potential ordinare sunt negociate pe o piata publica (bursa de valori interna sau externa sau piata extrabursiera, inclusiv piete locale sau regionale); sau
(ii) care inregistreaza sau este in proces de completare a declaratiilor financiare cu o comisie de securitate sau alte organizatii de reglementare in scopul emiterii de actiuni ordinare pe piata publica; si
(b) declaratiile financiare centralizate ale unui grup cu o societate-mama:
(i) ale carei actiuni ordinare sau potential ordinare sunt negociate pe o piata publica (bursa de valori interna sau externa sau piata extrabursiera, inclusiv piete locale sau regionale); sau
(ii) care inregistreaza sau este in proces de completare a declaratiilor financiare cu o comisie de securitate sau alte organizatii de reglementare in scopul emiterii de actiuni ordinare pe piata publica."
B8 La IAS 34 Raportarile financiare intermediare, punctul 16 se modifica dupa cum urmeaza:
"16. O entitate include cel putin urmatoarele informatii, in notele situatiilor sale financiare intermediare, daca sunt materiale si daca nu sunt mentionate in alta parte in raportul financiar intermediar. Informatiile trebuie raportate in mod normal pe o baza anuala. Totusi, entitatea prezinta orice evenimente sau tranzactii materiale pentru intelegerea perioadei curente intermediare:
…
(g) urmatoarele informatiivenitul si rezultatul segmentului pentru segmente de afaceri sau segmente geografice, oricare este baza primara a entitatii segmentului de raportat despre segment (prezentarea informatiilordatelor despre segment este necesara in raportul financiar intermediar al unei entitati doar daca IAS 14 Raportarea pe segmenteIFRS 8 Segmente operationale solicita ca entitatea sa mentioneze informatiiledatele despre segment in situatiile financiare anuale):
(i) venituri provenite de la clienti externi, daca sunt incluse in evaluarea profitului sau a pierderilor segmentului revizuite de directorul operativ responsabil cu luarea deciziilor sau, in caz contrar, oferite in mod regulat catre directorul operativ responsabil cu luarea deciziilor;
(ii) veniturile intersegmentale, daca sunt incluse in evaluarea profitului sau a pierderilor segmentului revizuite de directorul operativ responsabil cu luarea deciziilor sau, in caz contrar, oferite in mod regulat catre directorul operativ responsabil cu luarea deciziilor;
(iii) o masurare a profitului sau a pierderilor segmentului;
(iv) activele totale pentru care exista o schimbare materiala fata de suma mentionata in ultima situatie financiara anuala;
(v) o descriere a diferentelor fata de ultima situatie financiara anuala pe baza segmentarii sau pe baza evaluarii profitului sau a pierderilor segmentului;
(vi) o compensare a totalului de evaluari ale profitului sau ale pierderilor segmentelor de raportat fata de profitul sau pierderile entitatii de dinaintea cheltuielilor de impozitare (impozit pe venit) si a operatiilor discontinue. Totusi, daca o entitate aloca segmentelor raportabile elemente precum cheltuielile de impozitare (impozit pe venit), entitatea poate compensa totalul evaluarii profitului sau pierderilor segmentului fata de profitul sau pierderile obtinute dupa aceasta alocare. Elementele de compensare materiala sunt identificate si descrise separat in compensarea respectiva;
…"
B9 IAS 36 Deprecierea activelor se modifica dupa cum este descris mai jos.
Punctul 80 se modifica dupa cum urmeaza:
"80. In scopul testarii deprecierii, fondul comercial obtinut prin asocierea unor societati este alocat, de la data achizitiei, catre fiecare dintre unitatile generatoare de numerar ale cumparatorului sau grupuri de unitati generatoare de numerar, care se doreste sa beneficieze de sinergiile combinatiei, indiferent daca alte active sau pasive ale societatii achizitionate sunt atribuite acelor unitati sau grupuri de unitati. Fiecare unitate sau grup de unitati careia fondul comercial ii este astfel alocat trebuie:
…
(b) sa nu fie mai mare decat un segment operational bazat fie pe formatul de raportare primar sau secundar al entitatii determinat conform IAS 14 Raportarea pe segmenteIFRS 8 Segmente operationale."
Punctul 129 se modifica dupa cum urmeaza:
"129. O entitate care raporteaza informatii despre segment conform IAS 14 Raportarea pe segmenteIFRS 8 Segmente operationale mentioneaza urmatoarele pentru fiecare segment raportabil bazat pe formatul de raportare primar al unei entitati:"
La punctul 130, litera (c) punctul (ii) si litera (d) punctul (ii) se modifica dupa cum urmeaza:
"130. litera (c) punctul (ii) daca entitatea raporteaza informatia despre segment conform IAS 14IFRS 8, segmentul raportabil caruia ii corespunde activul, bazat pe formatul de raportare primar al entitatii."
"130. litera (d) punctul (ii) suma pierderilor prin depreciere recunoscute sau returnate pe clase de active si, daca entitatea raporteaza informatii despre segment conform cu IAS 14IFRS 8, prin segmentul raportabil bazat pe formatul de raportare primar al entitatii; si"
--------------------------------------------------
Comentarii articol (0)