Ordin pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001
Oridnul a fost publicat in Monitorul Oficial Partea I nr. 831 din 5 decembrie 2007.
Avand in vedere:
— Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile
ulterioare;
— Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2007 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul
protectiei sociale;
— Hotararea Guvernului nr. 381/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de
Sanse,
ministrul muncii, familiei si egalitatii de sanse emite urmatorul ordin:
Art. I. — Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 10 mai 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se
modifica dupa cum urmeaza:
1. La capitolul A sectiunea I, punctul 1 va avea urmatorul cuprins:
„1. Asigurarea evidentei nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat se realizeaza pe baza Declaratiei privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, denumita in continuare Declaratia nominala, conform modelului prezentat in anexele nr. 1.1—1.4.
Obligatia de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat este reprezentata de contributia de asigurari sociale, denumita
in continuare contributie. In situatia in care se constata erori in cuprinsul declaratiilor nominale, indiferent de motivele care au cauzat producerea acestora, si/sau modificari ale datelor pe baza carora se determina stagiul de cotizare si punctajul mediu anual ale asiguratului, angajatorii, precum si institutiile care efectueaza plata drepturilor de somaj pentru someri au obligatia sa depuna o declaratie rectificativa privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, denumita in continuare declaratie rectificativa, la casa teritoriala de pensii unde a fost depusa si declaratia nominala pe care o modifica.
Declaratia nominala si declaratia rectificativa au regimul juridic al unor declaratii pe propria raspundere.
Pentru perioadele ulterioare datei de 1 august 2007, se pot depune declaratii rectificative numai in urmatoarele situatii:
a) au intervenit modificari cu privire la elementele de identificare a asiguratului: nume, prenume, cod numeric personal;
b) au intervenit modificari ale datelor pe baza carora se determina stagiul de cotizare si punctajul asiguratului, cum ar fi:
numarul zilelor lucrate in cadrul lunii de referinta; numarul zilelor de indemnizatii;
c) a fost omisa inscrierea unui/unor asigurat/asigurati;
d) asiguratul/asiguratii a/au fost inregistrat/inregistrati fara temei si este necesara anularea respectivei inregistrari.
Pentru situatiile in care au intervenit modificari cu privire la veniturile inscrise in declaratia nominala, prin acordarea retroactiva a unor drepturi banesti asupra carora se datoreaza contributie, nu se depune declaratie rectificativa. Aceste venituri se includ in baza de calcul a lunii in care aceste drepturi se achita. Fac exceptie situatiile in care drepturile banesti in cauza au fost acordate in baza unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, precum si situatiile in care prin astfel de hotarari se dispune reincadrarea in munca a unor persoane, cazuri pentru care se intocmesc declaratii rectificative corespunzatoare fiecarei luni.
La depunerea la casa teritoriala de pensii a declaratiilor rectificative, acestea vor fi insotite de o nota justificativa intocmita de angajator, semnata de conducatorul unitatii, prin care se motiveaza necesitatea efectuarii rectificarilor, si de copia documentului legal care sta la baza acestora.”
#PAGEBREAK#
2. La capitolul A sectiunea I punctul 5 rubrica E, al doilea paragraf, referitor la baza lunara de calcul la care angajatorul datoreaza contributia, se abroga.
3. La capitolul A sectiunea I, titlul subsecvent punctului 5 va avea urmatorul cuprins: „Declaratia pe propria raspundere a persoanelor care se afla in una dintre situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I sau II din lege si care desfasoara si alte activitati decat cele care decurg din aceste calitati”.
4. La capitolul A sectiunea I, punctul 6 va avea urmatorul cuprins:
„6. Persoanele care la data de 1 ianuarie 2008 realizeaza venituri brute care nu sunt incasate ca urmare a incadrarii in una dintre situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I sau II din lege au obligatia ca pana la data de 1 februarie 2008 sa declare unitatii
de la care obtin astfel de venituri daca, in acelasi timp, la alta unitate, se afla si in una dintre situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I
sau II din lege. Modelul declaratiei este prezentat in anexa nr. 2. Persoanele care dupa data de 1 ianuarie 2008 vor obtine
astfel de venituri fac aceasta declaratie la inceputul derularii respectivei activitati.
In situatia in care se constata ca declarantul nu se afla in niciuna dintre situatiile enumerate, unitatea de la care se obtin
veniturile nu calculeaza contributia de asigurari sociale, deoarece aceasta nu se datoreaza.”
5. La capitolul A sectiunea I, punctul 7 va avea urmatorul cuprins: „7. In sistemul public de pensii se pot asigura, prin contract de asigurare sociala, persoanele care doresc sa-si completeze
venitul asigurat si care se regasesc in situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I, II si III din lege, respectiv:
a) desfasoara activitate pe baza de contract individual de munca;
b) sunt functionari publici;
c) desfasoara activitate intr-o functie electiva;
d) sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti;
e) sunt membri cooperatori intr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti;
f) beneficiaza de drepturi banesti ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj.
De asemenea, in sistemul public de pensii se pot asigura, pe baza de contract de asigurare sociala, in conditiile legii, orice
alte persoane care nu se regasesc in situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) din lege, inclusiv persoane care nu realizeaza venituri
din activitati profesionale.”
6. La capitolul A sectiunea I, punctul 8 va avea urmatorul cuprins: „8. Contractul de asigurare sociala se incheie intre persoana interesata sau, dupa caz, mandatarul acesteia, desemnat prin
procura speciala, si casa teritoriala de pensii din raza de domiciliu sau resedinta a persoanei interesate. Contractul de asigurare sociala se incheie in forma scrisa si produce efecte numai pentru viitor, de la data inregistrarii acestuia la casa teritoriala de pensii. Asiguratii pe baza de declaratie de asigurare care fac dovada ca in anul fiscal precedent nu au realizat venituri nu datoreaza contributie de asigurari sociale pentru perioada respectiva. Anul fiscal este anul calendaristic. Dovedirea nerealizarii veniturilor se face de catre asigurati cu documentele contabile prevazute de legislatia in materie sau cu adeverinte eliberate de organele fiscale competente. In situatia in care s-au achitat contributii de asigurari sociale pentru perioade in care nu au fost realizate venituri, acestea nu se restituie, fiind luate in calcul la stabilirea stagiului de cotizare si la stabilirea punctajului pentru
pensionare. Declaratia si contractul de asigurare sociala constituie titluri de creanta si devin titluri executorii la data la care creanta bugetara este scadenta conform legii.
Colectarea contributiilor de asigurari sociale datorate in baza declaratiei sau a contractului de asigurare sociala, precum si
evidenta asiguratilor pe baza acestor documente se fac de catre casele teritoriale de pensii in evidenta carora acestia se afla.
Venitul asigurat inscris in declaratia sau contractul de asigurare sociala poate fi modificat prin depunerea unei comunicari de modificare a declaratiei de asigurare sau, dupa caz, prin incheierea unui act aditional la contractul de asigurare sociala.
Actul aditional la declaratia sau contractul de asigurare sociala produce efecte pentru viitor, de la data inregistrarii
acestuia la casa teritoriala de pensii.”
#PAGEBREAK#
7. La capitolul A sectiunea I punctul 10, primul paragraf va avea urmatorul cuprins: „10. Sunt obligate sa depuna declaratie de asigurare persoanele care realizeaza venituri ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. IV din lege, indiferent de nivelul veniturilor realizate anual.”
8. La capitolul A sectiunea a II-a, titlul subsecvent punctului 17 va avea urmatorul cuprins:
„Baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale a asiguratilor prevazuti la art. 5 alin. (1)
pct. I si II din lege”.
9. La capitolul A sectiunea a II-a, punctul 18 va avea urmatorul cuprins: „18. Baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale o constituie venitul brut realizat lunar de catre asiguratii care se regasesc in situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din lege. Constituie baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale si veniturile brute realizate de persoanele care nu se mai regasesc in aceste situatii, dar incaseaza venituri ca urmare a faptului ca au detinut una din calitatile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din lege.
In cazul persoanelor care se regasesc in situatia prevazuta la art. 5 alin. (1) pct. III din lege, pentru care legea dispune ca se
datoreaza contributie de asigurari sociale, baza de calcul al acesteia o constituie respectivele drepturi banesti achitate din
bugetul asigurarilor pentru somaj.”
10. La capitolul A sectiunea a II-a, punctul 19 va avea urmatorul cuprins:
„19. Prin sintagma venitul brut realizat lunar se intelege totalitatea veniturilor in bani sau in natura, indiferent de fondurile din care acestea se achita, realizate de asiguratii care se afla in una sau mai multe dintre situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II
din lege. In venitul brut realizat de aceste categorii de persoane sunt incluse si acele venituri in bani sau in natura care sunt
obtinute ca urmare a desfasurarii unor activitati remunerate, in folosul unor entitati, altele decat angajatorul/angajatorii la care
se deruleaza activitatea de baza.”
11. La capitolul A sectiunea a II-a, punctul 20 va avea urmatorul cuprins: „20. Potrivit art. 26 din lege, contributia de asigurari sociale nu se datoreaza pentru sumele reprezentand:
a) prestatii suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, inclusiv cele acordate pentru accidente de munca si boli profesionale;
b) diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si transfer, precum si drepturi de autor;
c) participarea salariatilor la profit.”
12. Anexa nr. 2 se modifica si se inlocuieste cu anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. II. — Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Comentarii articol (1)