In cazul in care au fost ocupate functiile care presupun exercitarea prerogativelor de putere publica pe baza de contract de munca, deci contrar legii , se pune problema restabilirii situatiei si efectelor actelor produse catre terti/cetateni.
In ceea ce priveste prima problema, credem ca trebuie sa se aplice in mod corespunzator prevederile art. 111 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, potrivit caruia autoritatile si institutiile publice care au prevazute in statele de functii posturi de natura contractuala, dar presupun exercitarea prerogativelor de putere publica [enumerate la art. 2 alin. (3) din Statut], au obligatia de a stabili functii publice. Art. 2 alin. (3), art. 8, art. 107 din Statut si art. 4 alin. (1) lit. k) din Hotararea Guvernului nr. 1000/2006 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, dispune ca acestea se stabilesc la fiecare nivel al ierarhiei sistemului, pentru fiecare autoritate si institutie publica, in parte, de ordonatorul principal de credite, cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Avizul este necesar pentru validarea numirii celor care au fost angajati anterior cu respectarea legii in regim contractual pe perioada nedeterminata, atat in functii de executie cat si de conducere - care, in temeiul alin. (3) al art. 111 din Statut, vor dobandi calitatea de functionari publici daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 54 si conditiile de vechime in specialitatea studiilor corespunzatoare clasei si gradului profesional ale functiei publice .
In temeiul alin. (4) al art. 111 din Statut, drepturile salariale ale celor in cauza trebuie stabilite potrivit salarizarii functiilor publice in care au fost numiti .
Datorita faptului ca pentru cei aflati in aceeasi situatie, dar angajati in regim contractual pe durata determinata nu au fost expres reglementate dispozitii in masura sa salveze nulitatea ocuparii posturilor, opinam ca solutia este aceea de incetare de drept a actului de numire, in conditiile art. 98 alin. (1) lit. e) din Statut: „ca urmare a constatarii nulitatii absolute a actului administrativ de numire in functia publica, de la data la care nulitatea a fost constatata prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila”.
Desigur, intr-o atare situatie are incidenta, ca drept comun, art. 57 alin. (7) din Codul muncii, care stipuleaza ca persoana care a prestat munca in temeiul unui contract individual de munca nul, are dreptul la remunerarea acesteia, corespunzator modului de indeplinire a atributiilor de serviciu. Ulterior, persoana poate ocupa postul doar in regim de functie publica prin concurs.
In ceea ce priveste cea de a a doua problema - efectele actelor produse catre terti/cetateni, considerand ca acestia nu pot fi decat de buna credinta, solutia este aceea a validitatii actelor emise (daca acestea s-au intocmit cu respectarea legii). „Administratia este chemata sa presteze servicii publice si lucrul acesta trebuie sa-l faca administratorul competent, in conditiile legii, dar cand administratorul nu a fost legal investit si s-a manifestat public, ca unul regular investit, este excesiva masura anularii actelor” .
[1] A se vedea si A. Cioriciu Stefanescu, Numirea in functii publice pe durata determinata, pe www.Avocatnet.ro.
[2] Este vorba de Codul muncii care se completeaza cu Metodologia de aplicare a criteriilor de stabilire a salariilor de baza intre limite si a normelor de evaluare a performantelor profesionale individuale pentru personalul angajat in structurile administratiei publice locale si in serviciile publice din subordinea acestora, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 775/1998, modificata si completata ulterior prin Hotararea Guvernului nr. 157/1999.
[3] Potrivit art. 54 din Statut, poate ocupa o functie publica persoana care indeplineste urmatoarele conditii:
a) are cetatenia romana si domiciliul in Romania;
b) cunoaste limba romana, scris si vorbit;
c) are varsta de minimum 18 ani impliniti;
d) are capacitate deplina de exercitiu;
e) are o stare de sanatate corespunzatoare functiei publice pentru care candideaza, atestata pe baza de examen medical de specialitate;
f) indeplineste conditiile de studii prevazute de lege pentru functia publica;
g) indeplineste conditiile specifice pentru ocuparea functiei publice;
h) nu a fost condamnata pentru savarsirea unei infractiuni contra umanitatii, contra statului sau contra autoritatii, de serviciu sau in legatura cu serviciul, care impiedica infaptuirea justitiei, de fals ori a unor fapte de coruptie sau a unei infractiuni savarsite cu intentie, care ar face-o incompatibila cu exercitarea functiei publice, cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea;
i) nu a fost destituita dintr-o functie publica sau nu i-a incetat contractul individual de munca pentru motive disciplinare in ultimii 7 ani;
j) nu a desfasurat activitate de politie politica, astfel cum este definita prin lege.
[4] Art. 57 alin. (5) din Statut dispune ca sunt necesare urmatoarele conditii de vechime:
a) un an in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice, pentru ocuparea functiilor publice de executie de grad profesional asistent din clasa I, 8 luni pentru ocuparea functiilor publice de executie de grad profesional asistent din clasa a II-a sau 6 luni pentru ocuparea functiilor publice de executie de grad profesional asistent din clasa a III-a;
b) 5 ani in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice, pentru ocuparea functiilor publice de executie de grad profesional principal;
c) 9 ani in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice, pentru ocuparea functiilor publice de executie de grad profesional superior.
[5] A se vedea A. Cioriciu Stefanescu, Efectele asupra salariului prin modificarea calitatii posturilor, pe www.contractdemunca.ro
[6] A se vedea pentru argumente si: I. Popescu, Functia publica – curs universitar, vol. I, Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative, 2003-2004, Bucuresti, p 33; A. Iorgovan, Tratat de drept administrativ, Editia a IV-a, vol. I, Editura ALL Beck, Bucuresti, 2005, p. 587 – 588.
[7] A. Iorgovan, op. cit., p. 588.
Comentarii articol (0)