OUG 91/26 septembrie 2007 modifica si se completeaza L 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Va prezentam in continuare cele mai importante aspecte care au aplicabilitate de la 01.01.2008.
1. Pentru diversele categorii de persoane (asociati, administratori sau manageri care au incheiat un contract de administrare/management, membrii asociatiilor familiare, alte categorii de persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale) a fost eliminata conditia care stipula ca, pentru a fi asigurate prin efectul legii, trebuiau sa realizeze, prin cumul, venituri brute pe an calendaristic echivalente cu cel putin trei salarii medii brute.
2. Angajatorii si institutiile care efectueaza plata drepturilor de somaj si depun lunar declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, vor fi obligate sa depuna o declaratie rectificativa in situatia in care se vor constata erori in cuprinsul declaratiilor. Ambele documente (declaratia lunara si rectificativa) vor avea regimul juridic al unei declaratii pe proprie raspundere.
3. Prin L 250/2007 a fost reglementata posibilitatea anumitor categorii de persoane, care doresc sa-si completeze venitul asigurat, da a incheia un contract de asigurare sociala in sistemul public de pensii. OUG 91/2007 aduce precizari cu privire la acest contract dupa cum urmeaza :
- partile contractului sunt : persoana interesata sau mandatarul acesteia desemnat prin procura speciala si casa teritoriala de pensii din raza de domiciliu sau resedinta a persoanei interesate ;
- contractul se incheie in forma scrisa si produce efecte de la data inregistrarii la casa teritoriala de pensii ;
- contractul constituie titlu de creanta si devine titlu executoriu la data la care creanta bugetara este scadenta conform legii.
4. Art 7 alin. 1 din L19/2000 care prevedea : « In sistemul public prestatiile de asigurari sociale reprezinta venit de inlocuire pentru pierderea totala sau partiala a veniturilor profesionale ca urmare a batranetii, invaliditatii, accidentelor, bolii, maternitatii sau decesului, denumite in continuare riscuri asigurate » a fost inlocuit cu « In sistemul public prestatiile de asigurari sociale reprezinta venituri de inlocuire pentru pierderea totala sau partiala a veniturilor asigurate, ca urmare a batranetii, invaliditatii sau decesului ».
5. Pana la data de 01 iulie 2008, ANAF si CNPAS vor trebui sa-si asigure corelarea bazelor de date pentru a face posibila o evidenta corecta si unitara a drepturilor si obligatiilor participantilor la sistemul public de pensii precum si la sistemul fondurilor de pensii administrate privat .
6. Baza lunara pentru calculul contributiei de asigurari sociale datorate de catre angajatori devine neplafonata.
7. Din momentul in care va incepe colectarea sumelor pentru sistemul fondurilor de pensii administrate privat, contributia la aceste fonduri se va vira de catre CNPAS fiecarui fond in parte.
8. Procentul cheltuielilor privind organizarea si functionarea sistemului public de pensii, care se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat, a crescut de la 3% la 4% aplicat asupra cheltuielilor anuale totale prevazute prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, inclusiv asupra cheltuielilor din alte surse, atrase in conditiile legii.
Sumele necesare administrarii si gestionarii procesului de afiliere la fondurile de pensii administrate privat, cele ocazionate de virarea contributiei la aceste fonduri, precum si celelalte cheltuieli aferente se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat, in limita procentului de 4% .
Comentarii articol (5)