Analizam acum ceva vreme, din punctul de vedere al analizei fundamentale, perspectivele investitiei in titlurile EFO, o companie ce ne dadea sperante ca ceva-ceva se misca, in sfarsit, in turismul romanesc, dupa ce in aceasta vara si-a anuntat o ambitioasa strategie de restructurare a hotelurilor pe care le opereaza.
„Din nou despre o companie pe val”
Rezultatele pe primele trei trimestre din 2007
Cu acesta ocazie, aminteam ca un rol deosebit in confirmarea sau infirmarea acestei evolutii il va avea cu siguranta publicarea rezultatelor financiare la noua luni. Speram ca acestea sa fie edificatoare pentru sectorul in care activeaza societatea, stiut fiind ca lunile iulie-august corespund varfului de sezon turistic pe litoralul romanesc.
In prezent, in conditiile in care rezultate financiare mentionate anterior au dezvaluit in cazul EFO un profit net dublu fata de cel obtinut in aceeasi perioada a anului precedent, ceea ce plaseaza compania pe locul doi, dupa OIL Terminal, in topul evolutiei profitului net comparativ cu 30 septembrie 2006, cred ca detinem in sfarsit confirmarea de care aveam nevoie.
Desigur, EFO nu si-a epuizat inca potentialul de crestere si va mai trece ceva timp pana ce ea va ajunge stadiul de companie matura, care sa fi atins maximul de eficienta in exploatarea activelor sale. Noi insa ne vom margini in cele ce urmeaza sa selectam din randul informatiilor finaciare la noua luni acele aspecte care sa ne dovedeasca faptul ca EFO se incadreaza in strategia investitionala enuntata si ca sansele de infaptuire a acestei cresteri se mentin intacte.
Va reamintim ca TURISM, HOTELURI, RESTAURANTE MAREA NEAGRA S.A. si-a propus sa detina in viitor in portofoliu numai hoteluri de trei si patru stele. Stabilimentele ce nu pot fi aduse la aceste standarde vor fi vandute sau demolate, urmand ca resursele obtinute in acest fel sa constituie surse proprii de finantare a modernizarilor la hotelurile pastrate in portofoliu.
Astfel, la nivelul elementelor contului de profit si pierdere ne retin atentia urmatoarele aspecte:
1. cresterea cu 8,67% a cifrei de afaceri din primele noua luni ale anului 2007, ceea ce nu este deloc o performanta de neglijat in conditiile in care societatea a renuntat la o parte din activele sale mai putin performante. In schimb, se pare ca a reusit sa asigure o mai buna valorificare a activelor ramase in portofoliu, precum si sa fructifice investitiile demarate anterior.
2. structura cifrei e afaceri: in cadrul acesteia, veniturile din serviciile hoteliere prestate au inregistrat o dinamica de 16,63%, mai accentuata decat cea inregistrata de veniturile din vanzarea marfurilor, care continua sa detina insa o pondere de 43,15% din totalul cifrei de afaceri.
3. dimensiunea fondurilor rezultate din activitatea de dezinvestire. Societatea a obtinut venituri in suma de 26.369.706 lei din activitatea de cedare a activelor, in conditiile in care acestea erau inregistrate in contabilitate la valoarea de numai 11.624.768 lei. De aici rezulta deci un profit de 14.681.212 lei (ce reprezinta doua treimi din profitul inregistrat in primele noua luni ale anului curent), precum si fonduri in suma de 26.369.706 lei ramase la dispozitia firmei.
4. mentinerea relativ constanta a celorlalte cheltuieli din exploatare, cu exceptia cheltuielilor din cedarea activelor. Acestea au inregistrat o crestere de numai 4,84%, inferioara ritmului de crestere al cifrei de afaceri. Exceptand celtuielile cu cedarea activelor, o singura categorie de cheltuieli, si anume cele cu personalul, a inregistrat o dinamica semnificativa (+17,92%).
5. obtinerea in primele noua luni ale anului curent a unui profit net in suma de 22.105.737 lei, triplu fata de cel inregistrat in aceeasi perioada a anului 2006. Daca eliminam insa influenta exercitata de profitul din activitatea de reinvestire asupra cresterii profitului brut al societatii, vom observa ca acesta a crescut cu 32,46% fata de perioada similara a anului precedent.
La nivelul elementelor bilantiere constatam:
1. reducerea cu 3,19% a imobilizarilor corporale, ca urmare a cedarii de active enuntate anterior;
2. cresterea unor elemente din cadrul activelor circulante, precum casa si conturile la banci, in stransa legatura cu evolutiile enuntate anterior. Fata de 30 septembrie 2006, casa si disponibilitatile banesti ale societatii si-au triplat nivelul, fiind in prezent in suma de 24.263.286 lei. Nivelul ridicat al acestor disponibilitati dovedeste faptul ca societatea pastreaza la dispozitia sa veniturile din cedarea activelor, pentru a le folosi drept sursa a investitiilor viitoare.
3. mentinerea la acelasi nivel scazut a datoriilor contractare de societate si prin urmare a gradului sau de indatorare, care este in prezent egal cu 4,31%. Prin urmare, putem deduce ca resursele proprii sunt considerate de catre conducerea societatii ca fiind suficiente pentru sustinerea investitiilor planificate.
Indicatorii de rentabilitate
Indicatorii de rentabilitate, calculati in baza profitului pe ultimele patru trimestre incheiate, pun in evidenta valori medii, dar in crestere ale ratelor rentabilitatii. La nivelul rentabilitatii financiare apropiat de cel al rentabilitatii economice contribuind, desigur, gradul extrem de redus de indatorare. Totusi, imbunatatirea nu este atat de spectaculoasa pe cat s-ar parea, in conditiile in care aproape doua treimi (56,68%) din profitul obtinut in primele noua luni ale anului curent provine din cedarea activelor.
Evolutia bursiera
Nivelul indicatorilor combinati (PER si pret/valoare contabila) tradeaza valori excelente, ceea ce dovedeste inca o data, ca investitorii sunt increzatori in ceea ce priveste viitorul societatii.
In consecinta, remarcam cresterea profitului societatii, crestere cu atat mai importanta cu cat survine pe fondul intensificarii procesului investitional. Activitatea de restructurare a activelor detinute in portofoliu pare sa asigure rezultatele dorite in sfera cresterii profitabilitatii si, implicit, mobilizarea unor importante resurse financiare proprii la dispozitia societatii. De asemenea, consideram ca nivelul indicatorilor combinati, influentat si de cotatiile scazute pe care le traverseaza BVB in aceasta perioada, tradeaza in cazul TURISM, HOTELURI, RESTAURANTE MAREA NEAGRA S.A un potential de crestere inca nevalorificat.
Realizator,
Anca Regneala
Departament Analiza
Comentarii articol (1)