Peste 75% dintre companii nu isi revendica TVA deoarece demersurile pentru contactarea autoritatilor fiscale din afara implica un consum mare de timp si efort. Consideram totusi ca acest consum se justifica deoarece sunt asigurate premisele pentru ca aceste valori ale T.V.A. recuperabil din strainatate sa atinga valori semnificative cel putin din doua motive:
- paleta de servicii si bunuri pentru care se poate recupera T.V.A. este foarte diversificata: cazare, restaurant, protocol, telecomunicatii, inchirieri auto, targuri, conferinte, combustibili, costuri publicitare, materiale promotionale, materiale tiparite si consumabile;
- numarul statelor care sunt agreate in acest sens este de peste 35, iar ratele T.V.A. sunt cuprinse intre 5% si 25%.
Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana ofera firmelor romanesti posibilitatea de a-si recupera T.V.A. pentru o gama larga de cheltuieli de afaceri si protocol. Anterior aderarii companiile romanesti erau supuse unor restrictii privind numarul de tari din care isi puteau recupera taxele. Datorita modificarilor survenite in noua legislatie fiscala, ele au acum posibilitatea sa isi reduca substantial cheltuielile de afaceri in strainatate.
Prevederile Directivei a 8-a (79/1072/EEC) si a 13-a (85/560/EEC) ale Consiliului European le permit atat companiilor din tari membre, cat si din afara UE sa-si recupereze T.V.A. achitat peste hotare.
œ Codul fiscal acorda persoanei impozabile neinregistrate si care nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de T.V.A. in Romania, stabilita in alt stat membru, posibilitatea de a solicita rambursarea taxei pe valoarea adaugata achitata in Romania.
Aceasta reglementare este accesibila si persoanelor neinregistrate, care nu sunt obligate a se inregistra si care nu sunt stabilite in Comunitate. Exista aici o conditionare, si anume ca o persoana impozabila stabilita in Romania sa aiba acelasi drept de rambursare in ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata sau alte impozite si taxe similare aplicate in tara respectiva (deci se mentioneaza necesitatea unei relatii de reciprocitate din acest punct de vedere).
Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal si legislatia specifica mentioneaza in acest sens termenul de “stat tert” si mai putin acela de “persoana impozabila neinregistrata in Romania si care nu are obligatia de a se inregistra, stabilita in Comunitate”. Totusi pornind de la premisa ca aceasta procedura are ca scop evitarea dublei impozitari cu T.V.A., prin includerea acesteia in pretul final, si pe de alta parte “globalizarea” regimului T.V.A., se poate considera ca procedura rambursarii T.V.A. este aplicabila ambelor tipuri de solicitari.
Conditiile care se impun a fi indeplinite pentru acordarea dreptului de rambursare vizeaza:
- natura operatiunilor pentru care se solicita rambursarea taxei;
- persoana care face solicitarea si perioada la care cererea de rambursare face referire.
Regula generala mentionata de actele normative este ca: “persoana neinregistrata, care nu este obligata a se inregistra, care nu este stabilita in Comunitate si care nu a efectuat in Romania livrari de bunuri (cu exceptia serviciilor de transport si a celor accesorii transportului, scutite si a livrarilor de bunuri sau a prestarilor de servicii pentru care taxa aferenta este exclusiv achitata de catre persoanele in beneficiul carora se efectueaza) poate solicita rambursarea taxei (care i-a fost facturata de catre alte persoane impozabile si care a fost achitata de catre persoana respectiva) pentru achizitiile, in Romania, de bunuri mobile sau de servicii, precum si a taxei achitate de catre aceasta pentru importul de bunuri in Romania.”
Codul fiscal si normele de aplicare mentioneaza, cu titlu de exceptie, ca operatiunile pentru care persoana in discutie nu poate solicita rambursarea taxei sunt urmatoarele:
- achizitiile de bunuri a caror livrare este scutita sau poate fi scutita;
- achizitiile de bunuri (altele decat cele a caror livrare este scutita sau poate fi scutita) sau de servicii a caror prestare este sau poate fi scutita de taxa;
- achizitii de bunuri si servicii pentru a caror livrare si prestare nu se acorda in Romania nici o deducere a taxei.
Perioada prevazuta de lege, in care persoana neinregistrata (care nu este obligata a se inregistra, indiferent daca este sau nu stabilita in Comunitate) poate solicita rambursarea taxei achitate in Romania pentru achizitiile de bunuri si servicii sau pentru importul de bunuri, este o perioada de cel putin 3 luni, care nu va depasi un an calendaristic sau o perioada mai mica de trei luni ramasa dintr-un an calendaristic.
In conditiile in care perioada de referinta este cuprinsa intre 3 luni si un an, cuantumul minim al cererii de rambursare este de 200 lei, iar pentru perioada mai mica de trei luni ramasa dintr-un an, cererea de rambursare nu poate avea ca obiect o valoare a T.V.A. mai mica de 25 de lei.
Cererea de rambursare prevazuta, aferenta facturilor (pentru achizitionarea de bunuri sau de servicii) sau documentelor (pentru importuri efectuate in perioada de referinta), trebuie depusa la autoritatea fiscala competenta, in termen de sase luni de la sfarsitul anului calendaristic in care taxa devine exigibila.
Decizia privind cererea de rambursare va fi emisa in termen de sase luni de la data la care cererea, insotita de documentatia necesara pentru analizarea acesteia (documentele vor fi marcate pentru evitarea unei alte solicitari de rambursare), se primeste de catre organele fiscale competente, iar rambursarea se efectueaza in lei intr-un cont deschis in Romania si indicat de reprezentant.
Daca cererea este respinsa partial sau in totalitate, organele fiscale competente vor prezenta motivele respingerii cererii, iar decizia data in acest sens poate fi contestata potrivit prevederilor legale in vigoare in Romania.
Pentru cazurile in care s-a obtinut o rambursare in mod fraudulos sau printr-o eroare, de catre persoana neinregistrata, care nu este obligata a se inregistra si care nu este stabilita in Comunitate, organele fiscale competente vor proceda direct la recuperarea sumelor platite in mod eronat si a oricaror accesorii ale acestora:
- solicitare (catre persoana care a beneficiat de rambursare) de restituire a sumelor incasate fraudulos si a accesoriilor aferente;
- in caz de nerestituire organele fiscale competente vor proceda la recuperare conform prevederilor referitoare la asistenta reciproca privind rambursarile de T.V.A.
Concomitent, in cazul cererilor frauduloase, ii va fi respinsa persoanei impozabile solicitante orice alta cerere de rambursare pe o perioada de maximum zece ani de la data depunerii cererii frauduloase.
In cazul in care persoana neinregistrata sau care nu este obligata a se inregistra si care este stabilita in Comunitate obtine in mod fraudulos sau eronat rambursarea de T.V.A., se aplica o sanctiune administrativa, urmata de stabilirea obligatiilor fiscale accesorii.
Autor: dr. Sorin BERINDE
__________
Nota: Articolul a fost publicat in numarul 12 al Tribunei Economice.
Comentarii articol (2)