Conform actului normativ, publicitatea inselatoare este "orice publicitate care, in orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce persoanele carora li se adreseaza sau care iau contact cu aceasta si care, din cauza caracterului inselator, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv prejudiciaza sau poate prejudicia un concurent". In acelasi timp, proiectul defineste publicitatea comparativa ca fiind “orice publicitate care identifica in mod explicit sau implicit un concurent sau bunuri ori servicii oferite de acestea”.
Daca publicitatea inselatoare este interzisa, cea comparativa este legala numai atunci cand indeplineste, cumulativ, urmatoarele conditii:
- nu este inselatoare
- comapara bunuri sau servicii care corespund acelorasi nevoi sau care sunt destinate acelorasi scopuri
- compara, in mod obiectiv, una sau mai multe caracteristici esentiale, relevante, verificabile ale respectivelor produse putand fi date si preturile
- nu denigreaza denumirile sociale, marcile sau activitatile concurentilor
- nu profita in mod neloial de reputatia unei marci, denumiri comerciale sau a altor semne distinctive ale unui concurent
- nu prezinta bunuri si servicii ca imitatii sau reproduceri ale bunurilor sau serviciilor purtand o marca sau denumire comerciala protejata
- nu creeaza confuzie intre comercianti.
Ministerul Economiilor si Finantelor sau, dupa caz, Consiliul National al Audiovizualului se pot sesiza din oficiu, sau pot fi anuntate de catre persoanele fizice sau juridice, asociatiile sau organizatiile care au interes legitim, asupra incalcarii prevederilor legii.
Pe langa constatarea si sanctionarea contraventiei, ministerul mai poate dispune de o serie de masuri complementare. Astfel, acesta poate solicita comerciantului publicarea procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei sau a hotararii judecatoresti, integral sau in extras, sau publicarea unei declaratii rectificative care sa cuprinda datele de identificare ale comerciantului, contraventia, data la care a fost savarsita si masurile dispuse.
Publicarea se va face, in toate cazurile, de catre si pe cheltuiala comerciantului contravenient, atat prin intermediul unui ziar de larga circulatie, cat si prin intermediul mijlocului de comunicare folosit pentru difuzarea anuntului publicitar interzis, in termen de 5 zile de la data comunicarii.
Nerespectarea acestor prevederi va constitui contraventie si se va sanctiona cu amenda de la 6.000 lei la 60.000 lei.
Proiectul de lege adoptat de Senat urmeaza sa fie trimis pentru dezbateri la Camera Deputatilor, care este for decizional.
_________________
Nota AvocatNet.ro:
Proiectul de lege privind publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa poate fi vizionat aici.
Comentarii articol (1)