Proiectul de lege are scopul de a proteja comerciantii impotriva publicitatii inselatoare si a consecintelor defavorabile ale acesteia.
Proiectul de lege defineste publicitatea inselatoare ca fiind "orice publicitate care, in orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce persoanele carora li se adreseaza sau care iau contact cu aceasta si care, din cauza caracterului inselator, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv prejudiciaza sau poate prejudicia un concurent".
De asemenea, proiectul de act normativ defineste publicitatea comparativa ca fiind “orice publicitate care identifica in mod explicit sau implicit un concurent sau bunuri ori servicii oferite de acestea”.
Prevederile proiectului de lege transpun integral prevederile Directivei 2006/114/EC a Parlamentului European si Consiliului Uniunii Europene din data de 12 decembrie 2006, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 376 din 27 decembrie 2006.
Totodata, prin acest proiect se vor abroga dispozitiile referitoare la publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa din Legea nr. 148/2000 privind publicitatea.
Amenda de la 3000 de lei la 30.000 de lei pentru utilizarea publicitatii inselatoare
Potrivit prevederilor proiectului de lege, publicitatea inselatoare este interzisa. Pentru a determina daca publicitatea este inselatoare, trebuie sa se ia in considerare toate aspectele acesteia, in special orice informatie continuta de aceasta cu privire la:
- caracteristicile bunurilor sau serviciilor, cum sunt disponibilitatea, natura, modul de executie, compozitia, metoda si data fabricatiei bunurilor sau prestarii serviciilor, daca acestea corespund scopului lor, destinatia cantitatea parametrii tehnico-functionali, originea geografica sau comerciala, rezultatele asteptate ca urmare a utilizarii lor ori rezultatele si caracteristicile esentiale ale testelor sau controalelor efectuate asupra bunurilor ori serviciilor;
- pretul sau modul de calcul al pretului si conditiile in care se distribuie bunurile sau se presteaza serviciile
- natura, atributiile si drepturile comerciantului care isi face publicitate, cum ar fi identitatea si bunurile sale, calificarile si detinerea drepturilor de proprietate industriala, comerciala sau intelectuala ori premiile si distinctiile sale.
Publicitatea comparativa este considerata legala daca indeplineste anumite cumulativ urmatoarele conditii:
-nu este inselatoare;
- compara bunuri sau servicii care raspund acelorasi nevoi sau sunt destinate acelorasi scopuri sau una sau mai multe caracteristici esentiale, relevante, verificabile si reprezentative ale acestora, care pot include si pretul;
- nu discrediteaza sau denigreaza marcile, denumirile comerciale, alte semne distinctive, bunuri, servicii, activitati sau situatia unui concurent;
- in cazul produselor cu denumire de origine, se refera, in fiecare caz, la produse cu aceeasi denumire;
- nu profita in mod neloial de reputatia unei marci, a unei denumiri comerciale sau a altor semne distinctive ale unui concurent, ori a denumirii de origine a produselor concurente;
- nu prezinta bunuri sau servicii ca imitatii sau reproduceri ale bunurilor sau serviciilor purtand o marca sau o denumire comerciala protejata;
- nu creeaza confuzie intre comercianti.
Potrivit proiectului de Lege, publicitate inselatoare si publicitate comparativa ilegala constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 30.000 lei. Sanctiunile contraventionale se aplica de catre reprezentantii imputerniciti ai Ministerului Economiei si Finantelor.
Comerciantii isi vor recunoaste vina, pe cheltuiala proprie
Ministerul Economiei si Finantelor poate dispune si o serie de masuri complementare, in plus fata de constatarea si sanctionarea contraventiei. Astfel, reprezentantii ministerului pot solicita comerciantului publicarea procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventie sau a hotararii judecatoresti, integral sau in extras sau publicarea unei declaratii rectificative care sa cuprinda datele de identificare ale comerciantului, contraventia, data la care a fost savarsita si masurile dispuse.
Publicarea se va face, in toate cazurile, de catre si pe cheltuiala comerciantului contravenient, atat prin intermediul unui ziar de larga circulatie, cat si prin intermediul mijlocului de comunicare folosit pentru difuzarea anuntului publicitar interzis, in termen de 5 zile de la data comunicarii.
Nerespectarea acestor prevederi va constitui contraventie si se va sanctiona cu amenda de la 6.000 lei la 60.000 lei.
Comentarii articol (0)