Parlamentul a adoptat saptamana trecuta legea privind publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa. Aceasta are drept scop protectia comerciantilor impotriva publicitatii inselatoare, precum si stabilirea conditiilor in care publicitatea comparativa este permisa.
Potrivit legii,
publicitatea inselatoare reprezinta publicitatea care, in orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce in eroare persoanele carora li se adreseaza ori care iau contact cu aceasta si care, din cauza caracterului inselator, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciaza sau poate prejudicia un concurent.
De asemenea,
publicitatea comparativa reprezinta publicitatea care identifica in mod explicit sau implicit un concurent ori bunuri sau servicii oferite de acesta.
Publicitatea inselatoare, interzisa de lege
Legea interzice publicitatea inselatoare, iar pentru a stabili daca publicitatea are sau nu caracter inselator se vor lua in considerare toate aspectele acesteia, in special orice informatie cu privire la caracteristicile bunurilor sau serviciilor, pretul sau modul de calcul al pretului si nu in ultimul rand natura, atributiile si drepturile comerciantului care isi face publicitate.
In ceea ce priveste publicitatea comparativa, aceasta este considerata legala in masura in care compara bunuri sau servicii care corespund acelorasi nevoi sau sunt destinate acelorasi scopuri, compara in mod obiectiv una sau mai multe caracteristici esentiale ale respectivelor bunuri ori servicii, nu discrediteaza sau denigreaza marcile, denumirile comerciale sau activitatea unui concurent, nu prezinta bunuri sau servicii ca imitatii a unora ce detin o marca comerciala protejata.
De asemenea, publicitatea comparativa nu trebuie sa creeze confuzie intre comercianti, intre cel care isi face publicitate si un concurent sau intre marci, denumiri comerciale sau alte semne distinctive.
Comerciantul sanctionat, obligat sa publice o declaratie rectificativa
Nerespectarea de catre comercianti a prevederilor legii constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenzi de la 3.000 mii lei la 30.000 lei.
In plus, pentru eliminarea efectelor de durata ale publicitatii inselatoare sau ale publicitatii comparative ilegale, legea prevede publicarea unei declaratii rectificative care sa cuprinda datele de identificare a comerciantului sanctionat, contraventia savarsita, data la care a fost savarsita, precum si masurile dispuse.
Publicarea se va face, in toate cazurile, de catre comerciantul sanctionat , atat intr-un ziar de larga circulatie cat si prin intermediul mijlocului de comunicare folosit pentru difuzarea anuntului publicitar interzis, in termen de 5 zile de la data comunicarii .
In cazul in care comerciantul sanctionat nu respecta aceste prevederi, acesta poate primi o amenda de la
6.000 pana la 60.000 lei .
Totodata , Consiliul National al Audiovizualului este obligat sa opreasca de la difuzare comunicatia comerciala care contine elementele unei publicitati inselatoare sau comparative ilegale si sa sesizeze Ministerul Economiei si Finantelor.
Legea adoptata de Parlament a fost trimisa presedintelui spre promulgare . In cazul in care va fi promulgata, legea intra in vigoare dupa publicarea in Monitorul Oficial .
____________________
Nota Avocatnet.ro :
- Legea privind publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa, in forma trimisa la promulgare, v-o prezentam integral, ca fisier atasat.
Comentarii articol (0)