Orice persoana sau entitate in calitate de contribuabil care este sau urmeaza a fi subiect intr-un raport juridic fiscal are o serie de obligatii declarative in momentul infiintarii, pe parcursul existentei si functionarii, precum si in momentul incetarii existentei sale, in conditiile legii.
Autor: Ion VASILE
Declaratia fiscala este principalul document care sta la baza determinarii si controlului indeplinirii obligatiei unui contribuabil fata de bugetul general consolidat.
In cuprinsul declaratiei fiscale contribuabilul trebuie sa calculeze cuantumul obligatiei fiscale, atunci cand legea prevede acest lucru, si pe care este obligat sa-l completeze corect, complet si cu buna credinta corespunzator situatiei sale fiscale si cerintelor formularului.
In cadrul procesului complex de consolidare a sistemului declarativ si a reformei sistemului de impozite, un loc aparte l-au reprezentat preocuparile pentru armonizarea legislatiei nationale in domeniul taxei pe valoarea adaugata cu legislatia si practica fiscala a Uniunii Europene si adaptarea sistemului fiscal autohton la cerintele mecanismelor pietei unice.
Obiectivul prioritar al acestui proces a fost imbunatatirea si eficientizarea activitatii de administrare a taxei pe valoarea adaugata in scopul obtinerii informatiilor necesare determinarii bazei de impunere, dar si adoptarea unei noi metodologii pentru rambursare, urmarindu-se eliminarea blocajului creat in activitatea de control fiscal si a intarzierilor inregistrate in procedura de solutionare a solicitarilor contribuabililor.
Asigurarea unui sistem sanatos de informatii care sa poata indica atunci cand executia sarcinilor specifice este expusa riscurilor si care sunt masurile coercitive necesare pentru a contracara sau minimiza aceste riscuri este una din conditiile de baza, pentru buna functionare a managementului Administratiei fiscale.
Informatiile astfel obtinute ajuta organele cu atributii in administrare si control fiscal in luarea deciziilor, in demararea activitatilor specifice, in procesele de control, observare si monitorizare a realitatii.
Toate sistemele informatice fiscale si bazele de date trebuie integrate pentru a facilita conformarea fiscala a contribuabililor si sa satisfaca necesitatile de infomare la nivel operational, managerial si de control in scopul administrarii eficiente a resurselor bugetului general consolidat.
Fomularele reprezentand deconturi/ declaratii care ofera informatiile necesare bazei de calcul a taxei pe valoarea adaugata sunt urmatoarele:
œ formularul 300 “Decont de taxa pe valoarea adaugata”, cod M.E.F. 14.13.01.02;
œ formularul 301 “Decont special de taxa pe valoarea adaugata”, cod M.E.F., 14.13.01.02/S;
œ formularul 390 (VIES) “Declaratie recapitalutiva privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri”, cod M.E.F. 14.13.01.02/r;
œ formularul 392 A “Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul...”, cod M.E.F. 14.13.01.02/ia;
œ formularul 392 B “Declaratie informativa privind livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile efectuate in anul...”, cod M.E.F. 14.13. 01.02/ib;
œ formularul 393 “Declaratie informativa privind veniturile obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane, cu locul de plecare din Romania in anul ...”, cod M.E.F. 14.13.01.02/v;
œ formularul 394 “Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate, pe teritoriul national” cod M.E.F. 14.13.01.02/f.
Decontul de taxa pe valoarea adaugata
Decontul se completeaza de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata conform art. 153 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu datele si informatiile privind taxa pe valoarea adaugata rezultata din operatiunile realizate pe baza de contract de asociere in participatiune.
In cuprinsul decontului nu se includ:
œ taxa pe valoarea adaugata din facturile de executare silita de catre persoanele abilitate prin lege sa efectueze vanzarea bunurilor supuse executarii silite;
œ diferentele de taxa pe valoarea adaugata de plata, constatate de organele de inspectie fiscala, pentru care nu este reglementata inscrirea in decont;
œ documentele neevidentiate in jurnalele pentru cumparari sau vanzari, constatate de organele de inspectie fiscala;
œ taxa pe valoarea adaugata pentru care se afla in derulare o inlesnire la plata.
Decontul de taxa pe valoarea adaugata serveste organelor cu atributii de control fiscal la verificarea determinarii corecte a urmatoarelor:
œ suma deductibila pentru care ia nastere dreptul de deducere in perioada fiscala de raportare si, dupa caz, suma taxei pentru care ia nastere dreptul de deducere in situatia in care nu sunt indeplinite conditiile si formalitatile de exercitare a dreptului de deducere in perioada fiscala de declarare sau in cazul in care nu s-au primit documentele de justificare a taxei;
œ suma taxei colectate a carei exigibilitate ia nastere in perioada fiscala de raportare si, dupa caz, suma taxei colectate care nu a fost inclusa in decontul perioadei fiscale in care a luat nastere exigibilitatea taxei;
œ alte informatii prevazute in cuprinsul decontului (suma negativa a taxei, taxa de plata etc.)
Formularul (300) “Decont de taxa pe valoarea adaugata” se depune la organul fiscal competent pe suport electronic, insotit de formularul editat de persoana impozabila, semnat si stampilat, la urmatoarele termene:
œ lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este luna calendaristica;
œ trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul urmator celui pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic;
œ semestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din semestrul urmator celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala semestrul calendaristic;
œ anual, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala anul calendaristic, in conditiile legii.
Temei legal: Ordinul presedintelui ANAF nr. 94/2008 (Monitorul Oficial nr. 68/2008).
_________________
Nota AvocatNet:
- Articolul a fost publicat in numarul 13 al
revistei Tribuna Economica.
Comentarii articol (0)